ریزش بازار سهام عربستان در پی کاهش یارانه‌ها

ریزش بازار سهام عربستان در پی کاهش یارانه‌ها

بازار سهام عربستان سعودی در پی اعلام کاهش هزینه دولتی و افزایش مالیات و قیمتهای سوخت و انرژی در سال 2016، کاهش چشمگیری پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، شاخص سهام اصلی عربستان در 15 دقیقه اول معاملات سه درصد کاهش یافت و شرکتهای پتروشیمی بزرگترین ضرر را در این بازار متحمل شدند.

سهام سعودی بیسیک اینداستریز (سابیک) که بزرگترین تولیدکننده پتروشیمی است، 8.3 درصد و سعودی کایان 4.8 درصد سقوط کرد.

کسری بودجه عربستان امسال در پی کاهش قیمت نفت خام، به 98 میلیارد دلار افزایش یافته است.

این کشور در نخستین بودجه که تحت حکومت شاه سلمان تصویب شد، اعلام کرد درآمدها به 608 میلیارد ریال (162 میلیارد دلار) رسیده که 15 درصد کمتر از پیش بینی رسمی است. همچنین میزان هزینه برای سال 975 میلیارد ریال بود که 13 درصد بالاتر از میزان پیش بینی شده بود.

وزارت دارایی عربستان اعلام کرد برای جبران این کسری، یارانه‌های سوخت را کاهش خواهد داد.

مقامات عربستانی اظهار کرده‌اند قیمت بنزین ممکن است حداکثر 50 درصد افزایش پیدا کند با این همه این قیمتها همچنان پایین‌تر از استانداردهای بین‌المللی خواهند بود.

قیمتهای گازوییل، برق و آب هم افزایش خواهند یافت.

رتبه اعتبار مالی عربستان برای نخستین بار در اکتبر از سوی موسسه اعتبارسنجی "استاندارد اند پورز" به دلیل نگرانی‌های بودجه ای یک رتبه تنزل کرد و A+ اعلام شد که پنجمین رتبه بالای سرمایه گذاری است.

شاخص سهام عربستان با وجود اینکه بورس این کشور در ژوئن برای نخستین بار به سرمایه گذاران موسسه‌ای خارجی اجازه داد، به طور مستقیم به معاملات سهام بپردازند، به سوی بدترین سال از سال 2008 تاکنون پیش می‌رود.

قیمت نفت از بشکه ای 125 دلار در مارس سال 2012 به 37.18 دلار در حال حاضر سقوط کرده است.

عربستان اعلام کرده درآمدهای نفتی که 77 درصد از کل درآمد این کشور برای سال 2015 بودند، 23 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته اند.

این کشور بزرگترین عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک بوده که برای پشتیبانی از قیمتها حاضر به کاهش تولید نشده است تا تولیدکنندگان دیگر بویژه شرکتهای نفت شیل آمریکا را از بازار خارج کند.

بر اساس گزارش بی بی سی، عربستان بر این باور است که برای مدت طولانی‌تری نسبت به تولیدکنندگان آمریکایی که بسیاری از آنها کوچک هستند، می‌تواند در برابر قیمتهای پایین نفت دوام بیاورد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا