بحران 2008 آمریکا، در چین تکرار خواهد شد؟

بحران 2008 آمریکا، در چین تکرار خواهد شد؟

اقتصاد > جهان - اقتصادنیوز نوشت: ناتوانی دولت چین در سرپا نگاه داشتن صنایع این کشور که با یارانه‌های دولتی اداره می‌شوند و همین‌طور ناتوانی در جلوگیری از فرار سرمایه، چین را با خطر «توقف ناگهانی» اقتصاد خود در سال 2016 میلادی مواجه ساخته است.

تحلیلگرانی که در سال 1998 میلادی موفق به پیش‌بینی سقوط بازار سهام روسیه شده بودند، اعلام کردند: ناتوانی دولت چین در سرپا نگاه داشتن صنایع و جلوگیری از فرار سرمایه از این کشور، منجر به سقوط جدی ارزش یوآن شده و احتمالا اقتصاد این کشور را در سال 2016 با خطر توقف ناگهانی روبرو خواهد ساخت.

به‌گزارش استریت، «جی پی اسمیت»، کارمند سابق «دویچه بانک»، که هم‌اکنون در موسسه مطالعاتی Ecstrat فعالیت می‌کند، می‌گوید: شرایط کنونی چین، به وخامت اوضاع اقتصادی 2008 آمریکا و سال 1997 کره یعنی پیش از بحران مالی آسیا است. در نتیجه، بازار سهام چین بیش از سایر بازارهای مالی جهان، با احتمال سقوط مواجه است.

این پیش‌بینی ها از شرایط اقتصادی چین با چشم‌اندازی که اکثر تحلیلگران از این کشور ترسیم کرده‌اند در تضاد است. «بنک ‌آو آمریکا» در گزارشی که این ماه منتشر کرد، پیش‌بینی کرده که چین در سال 2016، با تغییر رویکرد اقتصادی خود، به سمت اقتصاد مبتنی بر ارائه خدمات، روند تدریجی کاهش ارزش یوآن را پشت سر بگذارد.

اما بنا بر اعلام اسمیت، نیروهای بازار احتمالا برگ برنده توانایی مقامات چین برای کنترل اقتصاد و جلوگیری از فرار سرمایه خواهد بود. وی افزود: کارخانه‌های فعال در برخی صنایع مهم، احتمالا در معرض بحران نقدینگی خواهند بود درحالی‌که تکرار تزریق محرک‌های پولی و مالی رفته‌رفته رو به تقلیل می‌رود. با این‌حال، آنچه که مسلم است، احتمالا فشارها برای افزایش خروج سرمایه از چین در سال 2016 میلادی افزایش خواهد یافت.

با سقوط شدید بازار سهام چین همچنین، از همین حالا علایم این بحران بروز کرده است. این درحالی است که بازار سهام این کشور با مداخله مقامات دولتی چین برای جلوگیری از سقوط بیشتر شاخص‌ها، نسبت به رقبایش شرایط بهتری داشته است. شاخص iShare MSCI چین امسال 6.3 درصد سقوط کرده درحالی‌که شاخص‌های اصلی در بازارهای نوظهور 13 درصد سقوط داشته است.

بنک آو آمریکا همچنین در گزارشی پیش‌بینی کرده که چین احتمالا به آرامی به سمت کندی رشد پیش خواهد رفت. اقتصاد این کشور در سال 2016 میلادی 6.6 درصد رشد خواهد داشت که این رقم اندکی پایین‌تر از برآورد 6.9 درصدی سال جاری از رشد اقتصادی چین است.

چین تا اینجای کار برای حمایت از ارزش یوآن، از منابع ارزی خارجی خود استفاده کرده. بنابر اعلام «تریدینگ اکونومیک»، میزان ذخایر ارزی چین در ماه نوامبر با 87 میلیارد دلار کاهش، به 3.43 تریلیون دلار تنزل یافته که این پایین‌ترین سطح ذخایر ارزی چین در سه سال گذشته است.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا