میزان صادرات و واردات کشور در 9 ماه امسال چقدر بود؟

میزان صادرات و واردات کشور در 9 ماه امسال چقدر بود؟

اقتصاد > اقتصاد کلان - اقتصادنیوز نوشت: آخرین گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد تراز تجاری ایران مانند ماه‌های گذشته همچنان مثبت است اما میزان صادرات و واردات سال 94 نسبت به مدت مشابه سال 93 نزولی است که نشان‌دهنده آب رفتن تجارت خارجی ایران است.

گمرك ايران گزارش عملكرد تجارت خارجي كشور در 9 ماهه سال جاری را اعلام كرد كه بر اين اساس تراز تجارت خارجی همچنان مثبت باقی مانده و حجم صادرات غيرنفتی كشورمان يك ميليارد و 864 ميليون دلار بيشتر از واردات است.

واردات كشورمان در مدت ياد شده به 30 ميليارد و 167 ميليون دلار رسيد كه اين ميزان واردات 22.34 درصد كمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

همچنين در 9 ماهه امسال ميزان صادرات غيرنفتی كشورمان به 32 ميليارد و 31 ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال 11.16 درصد كاهش داشت.

اقلام عمده صادرات غير نفتی در مدت ياد شده شامل گازهای نفتي و هيدروكربورهای گازی شكل، پروپان مايع شده و قير نفت بوده و عمده‌ترين خريداران كالاهای صادراتی كشورمان هم به ترتيب چين، عراق ، امارات متحده عربی، هند و افغانستان بوده‌اند.

عمده واردات كشورمان هم به ترتيب به ذرت دامی با سهم 3.5 درصدی از كل ارزش واردات، گندم با 2.09 درصد ، لوبيای سويا با 1.94 درصد و كنجاله سويا با 1.73 درصد اختصاص دارد كه به ترتيب از كشورهای چين، امارات متحده عربی، كره جنوبی، تركيه و سویيس وارد كشور شده است.

آمارهای گمرک در سال جاری نشان می‌دهد تراز تجاری ایران در همه ماه‌های گذشته مثبت بوده است. اما بررسی و مقایسه این آمارها با آمار سال 93 نشان می‌دهد با وجود تراز مثبت، هم صادرات و هم واردات غیرنفتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و این نشان می‌دهد حجم تجارت ایران آب رفته است.

در هشت ماهه سال جاری صادرات غيرنفتی ايران به ۲۹ ميليارد و ۶۳۲ ميليون دلار رسيده بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.48 صدم درصد كاهش داشت. همچنین در هشت ماهه اول امسال واردات كشورمان به ۲۷ ميليارد و ۳۰۷ ميليون دلار رسيد كه اين ميزان واردات 20.95 درصد كمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. ميزان واردات كشورمان در هشت ماهه سال گذشته ۳۴ ميليارد و ۵۴۳ ميليون دلار بود.

همچنین آمار هفت ماهه موجود در سایت گمرک ایران نشان می‌دهد هم ارزش دلاری و هم ارزش وزنی کالاهای صادراتی و وارداتی ایران در سال 94 در مقایسه با سال 93 کاهش داشته است و هیچ ماهی را مشاهده نمی‌کنیم که میزان صادرات و واردات ایران نسبت به سال 93 افزایش یافته باشد.

اما نکته اصلی این است که اگرچه شاید ارزش دلاری کالاها به واسطه کاهش قیمت نفت کاهش یافته باشد اما باید دید چرا ارزش وزنی کالاها کاهش یافته است. چون کاهش حجم مبادلات پیام خوبی برای اقتصاد ندارد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا