"کاهش‌قیمت‌نفت فرصتی‌برای صادرات‌غیر‌نفتی"

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت گفت : در حال حاضر باید تلاش شود تا از شرایط پیش آمده در خصوص کاهش قیمت نفت بیشترین استفاده را برای افزایش صادرات غیرنفتی برد.

« مجتبی خسروتاج» در همایش تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان البرز ضمن  تبیین اقتصاد دانش بنیان،‌ یکی از آفت‌های کشورهای متکی به درآمد نفت را عدم توجه لازم به ظرفیت‌های موجود در بخش خصوصی ذکر کرد.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شاتا، وی در این باره گفت : در این کشورها اکثر مدیران و مسئولین از ظرفیت‌های بخش خصوصی غفلت می‌کنند از این رو شرایطی که در حال حاضر برای قیمت‌ نفت به وجود آمده و سطح آن به حداقل در طی چندسال گذشته رسیده است را به فال نیک بگیریم و در جهت تحریک و تقویت بخش خصوصی برای حضور فعال‌تر در صحنه بین‌المللی بشتابیم.
خسروتاج  در ادامه با اشاره به تأکیدات مکرر فرهنگ اسلامی-ایرانی به موضوع نقش دانش و خرد در تمامی ارکان زندگی فردی و اجتماعی تصریح کرد: اقتصاد دانش بنیان متکی و متأثر از نقش دانش و تکتولوژی به عنوان سهم اصلی در ارزش افزوده کالاها و خدمات خواهد بود.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اگر علم اقتصاد در تعاریف سنتی ،علم تصمیم گیری برای شرایط کمیابی عوامل تولید است ، در تئوری‌ها و الگوهای جدید،‌ رشد و توسعه اقتصادی ، دانش وتکنولوژی یکی از عوامل تولید تلقی می شود لذا در اقتصاد دانش بنیان، باید به دنبال تصمیم‌گیری در شرایط فراوانی باشیم. به گفته وی؛ به کارگیری دانش و تکنولوژی در عرصه اقتصاد، نه تنها از آن کم نمی‌شود، بلکه به هر میزان بیشتر به کار گرفته و منتشر شود تکثیر می‌گردد و مدیر باید از بین گزینه‌های متعدد گزینه مطلوب را انتخاب کند.
قائم مقام وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در ادامه سخنان خود ،‌اقتصاد دانش بنیان را متأثر از جامعه متکی بر اطلاعات دانست و اظهار کرد:‌ اقتصاد دانش بنیان، به همراه خود اقتصاد یادگیری را توسعه می‌دهد و به هر میزان شبکه‌های اطلاع‌رسانی و ظرفیت‌های ارتباطات الکترونیکی در خدمت اقتصاد دانش‌بنیان قرار گیرد موجب  تکثر و ارزش‌آفرینی بیشتر در تولید محصول و خدمات می گردد.
خسرو تاج با اشاره به کاهش قیمت نفت ،‌توجه صادرکنندگان را به سمت صادرات با ارزش افزوده بالاتر جلب و توصیه کرد:تأکید بر ارتقای مهارت های تخصصی کارکنان، آموزش حین خدمت و همچنین توسعه بخش R&D (تحقیق و توسعه)و ایجاد فضای نوآوری و خلاقیت در افزایش ارزش افزوده محصول و خدمات می تواند نقش آفرین باشد.
وی با توجه به استقبال بی‌سابقه‌ای که کشورهای اروپایی برای تجدید روابط و توسعه همکاری‌ها نشان می‌دهند از بنگاه‌های تولیدی و صادراتی خواست، منافع بنگاهی خود را در راستای منافع ملی و با هدف جذب تکنولوژی‌های بالاتر سرمایه‌گذاری‌های مشترک و صادرات برای کشورهای ثالث به کار برند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا