24ماه رکود در بورس

24ماه رکود در بورس

بورس تهران در آخرین ماه پاییز نیز همانند دیگر ماه‌ها به روند رکودی و کسل کننده خود ادامه داد و با وجود اخبار مثبت سیاسی وارد بیست و چهارمین ماه رکود خود شد.

 بورس تهران در آخرین ماه پاییز تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفت و به حرکت نزولی و توام با نگرانی خود ادامه داد تا جایی که با افت قیمت سهام شرکتها و افزایش زیان سهامداران روزهای تلخی را برای همراهان خود رقم زد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در حالی که در این ماه نگاه سهامداران به برگزاری جلسه نشست شورای حکام آژانس بین المللی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران بود که با برگزاری این نشست مهم ترین رویداد سیاسی 12 سال گذشته یعنی بسته شدن پرونده PMD‌رخ داد، اما این خبر مهم نیز نتوانست تاثیر شگفت انگیزی بر روند حرکتی بورس بگذارد به طوری که حتی با انتشار این خبر، بورس تهران روند نزولی در پیش گرفت.

کارشناسان مهم ترین علت واکنش سرد اهالی تالار شیشه‌ای به این خبر مهم را تشدید روند نزولی قیمت نفت و افت بی سابقه قیمت این محصول و رسیدن آن به کمتر از 30 دلار می دانند که در کنار سایر متغیرهای اقتصادی موجب ایجاد جو نا آرام و توام با نگرانی در تالار شیشه ای شده است.

علاوه بر اینکه ادامه ابهامات اقتصادی به خصوص نرخ بالای سود سپرده بانکی و کمبود نقدینگی و از همه مهم تر از بین رفتن اعتماد سهامداران موجب شده است تا اهالی تالار حافظ دیگر واکنشی به اخبار مثبت از خود نشان ندهند و منتظر اقدام عملی در حوزه های سیاسی و اقتصادی باشند.

به این ترتیب بورس خسته و رنجور تهران در حالی وارد بیست و چهارمین ماه رکود شده است که با گذشت این مدت همچنان روند بی جان و کم نوسانی را طی می‌کند؛ البته نزدیک شدن به زمان ارائه بودجه سال آینده و همچنین نزدیک شدن به زمان لغو تحریم ها در دی ماه، تحرکاتی را در بورس ایجاد کرده است و با فعالیت نوسان گیران، رشدهای محدودی را تجربه می کند.

از سوی دیگر از آنجایی که لغو تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذاران خارجی تاثیرات بلند مدتی در وضعیت بنگاه‌های اقتصادی و صنایع بورسی می گذارد، سهامداران فعلا ترجیح می دهند تا به اخبار این حوزه واکنشی از خود نشان ندهند و بیشتر منتظر تصمیمات دولت در خصوص نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی، بهره مالکانه معادن و سود سپرده بانکی باشند.

بر این اساس عملکرد بورس تهران در سومین ماه پاییز نشان می دهد که در این ماه ارزش معاملات بورس در مقایسه با آبان ماه با رشد 12 درصدی رو به رو شد و از 14 هزار و 535 میلیارد ریال به 16 هزار و 229 میلیارد ریال رسید. حجم سهام معامله شده هم رشد 9 درصدی را تجربه کرد و از 8235 میلیون سهم به 9013 میلیون سهم رسید.

وضعیت شاخص بورس نیز نشان می‌دهد که در این ماه این متغیر مهم با افت 2 درصدی مواجه شده و از 62 هزار و 889 واحد به 61 هزار و 519 واحد رسیده است. رسیدن شاخص به کانال 61 هزار واحد نشان می دهد که دماسنج بازار سرمایه نسبت به آذر ماه گذشته افت 11.5 درصدی را تجربه کرده و نسبت به ابتدای سال با زیان 1.6 درصدی مواجه شده است.

حاکم شدن جو انتظار و احتیاط در بازار سرمایه موجب شد تا در آذر ماه ارزش بازار سرمایه با کاهش 3 درصدی مواجه شده و از 27 هزار و 298 میلیارد تومان به 26 هزار و 614 میلیارد ریال برسد.

براساس معاملات خرد و بلوک نیز در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی حدود 14 هزار و 544 میلیارد ریال و معادل 67 درصد از کل خریدها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها 14هزار و 71 میلیارد ریال و در حدود 65 درصد از کل فروش‌ها بود. بر این اساس در این ماه تمایل حقوقی ها بیشتر به سمت خرید سهم بود و سرمایه گذاری آنها میزان 473 میلیارد ریال مثبت شد.

این در حالی است که به دلیل شرایط رکودی حاکم در بورس حقیقی‌های بازار همانند ماه های گذشته بیشتر در نقش فروشنده ظاهر شدند و نسبت به ماه گذشته کمتر داد و ستد کردند به طوری که در این ماه اشخاص حقیقی 7 هزار و 99 میلیارد ریال معادل 32 درصد خرید کرده و در مقابل 7 هزار و 573 میلیارد ریال معادل 35 درصد فروختند؛ بنابراین حقیقی‌ها در آبان ماه 473 میلیارد ریال پول از بازار سرمایه خارج کردند که این میزان نسبت به ماه‌ گذشته افزایش یافته است.

از سوی دیگر بورس تهران در آذر ماه به دلیل ابهامات اقتصادی و تاثیر آن در بنگاه ها روزهای کسل کننده ای را سپری کرد و از 20 روز معاملاتی تنها 9 روز مثبت بود و در روزهای مثبت نیز شاخص بورس به مدد نوسان گیران نوسانات بسیار محدودی را تجربه کرد.همچنین در این ماه متوسط P/E بازار به 5.6 مرتبه رسید و نسبت به ابتدای سال رشد 3.7 درصدی را تجربه کرد.

بررسی صنایع بورسی از نظر ارزش بازار نشان می دهد که گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن 28 شرکت و ارزش بازاری معادل 735 هزار میلیارد ریال در رتبه اول قرار دارند و در این میان گروه بانک ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با 341 هزار میلیارد ریال و مخابرات با 220 هزار میلیارد ریال رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

در حالی که پیش بینی سود شرکتها نسبت به آبان ماه 2 هزار و 992 میلیارد ریال افت کرده است که تطبیق سود و زیان پیش بینی شده شرکت ها در این ماه نسبت به ماه قبل نشان می دهد که تعداد 14 شرکت با افزایش، تعداد 33 شرکت با کاهش و مابقی شرکت ها معادل 255 شرکت، تغییری در سود (زیان) پیش بینی شده نداشته اند. سود و زیان پیش بینی شده شرکت‌ها در پایان آذر ماه برابر با 436 هزار میلیارد ریال است که نسبت به آبان ماه معادل 2 هزار میلیارد ریال کاهش نشان می دهد. در پایان آذر 1394 متوسط سود(زیان) خالص شرکت های بورسی به ازای هر سهم برابر با 411 ریال است.

میزان سود تقسیم شده شرکت ها به تفکیک صنعت از ابتدای سال تا پایان آذر ماه 1394 برابر 287 هزار میلیارد ریال بوده که 69 درصد درآمد (زیان) واقعی شرکت ها است. همچنین متوسط سود نقدی برای هر سهم معادل 368 ریال است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا