ماین نیوز گزارش می‌دهد:

برگزاری مراسم افتتاح پروژه راهکار جامع سیستم‌های اطلاعاتی میدکو و فناپ

برگزاری مراسم افتتاح پروژه راهکار جامع سیستم‌های اطلاعاتی میدکو و فناپ

گروه صنایع معدنی >فولاد - مراسم افتتاح پروژه راهکار جامع سیستم‌های اطلاعاتی میدکو و فناپ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، در ابتدای این مراسم ابراهیم باقری مدیر روابط عمومی میدکو به معرفی مدیران دست اندر کار پروژه "راهکار جامع اطلاعاتی" پرداخت. این پروژه با حمایت گروه مالی پاسارگاد و انعقاد قرارداد فیمابین شرکت‌های میدکو و فناپ محقق شده است و شرکت پوسکو آی سی تی به عنوان راهنما و ناظر پروژه حضور داشته است.

باقری به شعار استراتژیک شرکت میدکو که "توسعه ما از معدن شروع می‌شود" و هدف و ماموریت آن "ارتقای ارزش سهام سهامداران، رضایت ذینفعان، ارتقای رتبه جهانی" اشاره داشت و در ادامه تاکید آقای دکتر قاسمی – مدیرعامل بانک پاسارگاد - را بر ارزش‌افزایی بین گروه خاطرنشان ساخت.

سپس دکتر محمدجعفر اکرام جعفری، مشاور مدیرعامل به معرفی پروژه راهکار یکپارچه جامع اطلاعاتی میدکو و ضرورت آن پرداخت.

وی اهدافی را که میدکو دنبال خواهد کرد به این ترتیب عنوان کرد : 1- شرکت برتر در معادن و صنایع معدنی در خاورمیانه با داشتن کلاس جهانی 2- نگاه و تفکر جهانی، به روز بودن و آینده‌نگری 3- توسعه فعالیت‌ها از داخل کشور به خارج کشور 4- بکارگیری مدل‌های استانداردها و شاخص‌هایی جهانی 5- توسعه فناوری و کاهش بهای تمام شده از طریق تاکید بر نوآوری فناوری‌های پیشرفته و بهبود یافته 6- پیاده‌سازی فرآیند کامل و یکپارچه از ایده تا محصول

هلدینگ میدکو دارای شرکت‌های زیرمجموعه بوده و همین شرکت‌ها شامل واحدهای کسب و کار بوده و زیرمجموعه آنها کارخانه‌ها هستند؛ بنابراین برای یکپارچه‌سازی اگر در واحدهای کسب و کار بخواهد اتفاقی بیفتد، باید جنگلی از اپلیکیشن‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی به وجود بیاید و این امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین اصل یکپارچگی برای میدکو مهم است و حلقه کامل کسب و کار را در تمام مجموعه خودش ایجاد کند. این سیستم یکپارچه اطلاعاتی شامل 10 سیستم و 160 زیر سیستم است.

او در ادامه به طرح این سوال پرداخت که چرا برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ای. آر. پی) ERP براساس سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار (بی. پی. ام. اس) BPMS است و به تحلیل آن پرداخت.

در ادامه با اشاره به آماری از مرکز تحقیق بازار گارتنر و آلاید حجم فروش بازار برنامه‌ریزی منابع سازمانی در سال 2015 که حدود 30 میلیارد دلار بوده، بازار فروش آن‌را در سال 2020 حدود 42 میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

وی ادامه داد که شرکت‌های عمده‌ای که برنامه‌ریزی منابع سازمانی را ارائه می‌دهند شامل:
Oracle, Microsoft, SAP , EP 4 هستند و فروش بالای آن در اختیار این شرکت‌هاست و بالای 280 هزار شرکت از این سیستم استفاده می‌کنند.

نکته مهم این است که آیا اگر این برنامه‌ها و راهکارها خریداری می‌شود، این‌ها منطبق می‌شود با برنامه‌ها و وضعیت‌های آن شرکت‌ها، خیر اینطور نیست آماری که ملاحظه می‌شود با حدود بین 35 تا 45 درصد تغییرات در آن، سیستم‌هایی که از آن شرکت‌ها خریداری می‌کنند با وضعیت خودشان متناسب می‌کنند و حدود 13 درصد بطور کلی اتفاق می‌افتد، یعنی کلا تغییر می‌دهند و این امر در میدکو هم اتفاق می‌افتد.

وی دلایلی که میدکو از این راهکارها استفاده نمی‌کند را چنین عنوان کرد که شرکت‌های فوق‌الاشاره مثل اوراکل و مایکروسافت و ... به لحاظ فروش لایسنس و محدودیت‌هایی که دارند و عدم پشتیبانی در عملیات که باید این تغییرات را دائم پشتیبانی کنند و مشکلی که در کشور ما وجود دارد و ممکن است با برجام این مساله تقلیل پیدا کند اما به نظر می‌رسد با اتفاقاتی که ما می‌بینیم این وضعیت قابل اطمینان نیست و وضعیت ثابتی ندارد.

نکته دیگر با بررسی یک سال و نیم در مورد نحوه اجرای برنامه‌ریزی منابع سازمانی ERP در داخل کشور را انجام دادیم از کارخانه‌های مختلف همچون گل گهر سیرجان، ذوب آهن اصفهان و فولاد خراسان که با برنامه‌ریزی منابع سازمانی ERP ارتباط داشتند را بازدید داشتیم. حقیقت این است که در هیچ کدام از این شرکت‌ها برنامه‌ریزی منابع سازمانی بطور موفق انجام نپذیرفته و کلا بحث برنامه‌ریزی منابع سازمانی به صورت جامع در شرکت‌های فولادی ما تحقق پیدا نکرده است. در یک بخش‌هایی اجرا شده و در یک بخش‌هایی اجرا نشده است و کلا بحث اتوماسیون را نتوانسته‌اند به لایه‌های بالایی وصل کنند و از اپلیکیشن‌های دیگر برای انجام آنها استفاده کرده‌اند.

وی به نکته تفاوت میان قوانین و مقررات داخلی با مدل‌های راهکارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی ERP هم اشاره داشت و افزود: مطالعاتی را توسط شرکت TEC کانادا انجام دادیم در رابطه با نیازمندی‌های میدکو در رابطه با بحث‌های اطلاعاتی انجام داد و با سولوشن‌هایی که در حقیقت در بازار هست مقایسه کرد ما به این نتیجه رسیدیم که سولوشن‌های موجود خیلی منطبق با نیازمندی‌های میدکو نیست و مهم‌ترین مساله‌اش هم شکل هلدینگی میدکو و شرکت‌های متنوع هم به لحاظ موضوع و هم به لحاظ تعدد هست که به‌هرحال انجام دادن آن بسیار پیچیده است.

نهایتا اینکه چرا ما برنامه‌ریزی منابع سازمانی ERP را طراحی نکنیم و چرا ما خودمان اوراکل یا مایکروسافت نباشیم. نیازهایی که در داخل کشور است هم در میدکو، شرکت‌های مشابه ما و جامعه صنعتی ما که تقریبا در این زمینه وضعیت قابل قبولی را نداریم ما می‌توانیم منشا طراحی این موضوع باشیم. البته با نگاه ملی آقای دکتر قاسمی و حمایت آقای مهندس پورمند اقدام به این کار در هلدینگ کردیم و این شروعش با هلدینگ است و این قابل استفاده در شرکت‌های مشابه خودش و شرکت‌های صنعتی دیگر بوده و امیدواریم که یک ای آر پی موفق را در آینده در کشور داشته باشیم.

معرفی شرکت فناپ

شرکت توانمند در حوزه ICT با بیش از 2100 نفر پرسنل و دارای دانش فنی لازم در حوزه تولید سیستم‌های اطلاعاتی، همچنین تجارب موفق در حوزه تولید سیستم‌های بانکداری الکترونیکی را داشته و از زیرمجموعه‌های گروه مالی پاسارگاد و هدفش ایجاد هم‌افزایی در گروه است.

آقای دکتر شهاب جوانمردی، مدیرعامل شرکت فناپ به اهمیت این پروژه پرداخت و افزود: یکی از بزرگترین پروژه‌های فناورانه در کشور محسوب شده و نگاه حمایت آمیز آقای دکتر قاسمی را در این پروژه مهم دانست. او همچنین حمایت و درایت مدیریت هلدینگ میدکو جناب آقای مهندس پورمند قدردانی نموده و از مجموعه فناپ و بانک پاسارگاد سپاسگزاری کرد.

در ادامه طی تماس تلفنی دکتر جوانمردی با احمد وادی دار، رئیس هیات مدیره فناپ و عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد که به دلیل کسالتی که داشت، در جلسه حضور نداشت، او به تشریح پروژه پرداخته و اجرای این پروژه را کمتر از اجرای core banking بانک پاسارگاد ندانست.

وی اضافه کرد: برای اولین بار در کشور یک مجموعه بزرگ تولیدی و یک شرکت بزرگ فناوری که هر دو متعلق به گروه مالی پاسارگاد هستند، بر مبنای تفکری راهبردی و بلندمدت به چنین اقدام بزرگی دست زده‌اند. به نظر می‌رسد این قرارداد بزرگترین قرارداد نرم‌افزاری در کشور است و البته بسیار بدیهی است که اگر این قرارداد درست و به موقع اجرا بشود، زیرساخت‌های این نرم‌افزار می‌تواند زمینه‌ساز تولید سیستم‌های مشابه موردنیاز برای صنایع کشور هم باشد.

دکتر جوانمردی افزود: ما عملا در فعالیتی که با مجموعه معظم میدکو تعریف کردیم، به دو دسته فعالیت اصلی رسیدیم 1- فعالیت‌هایی که منجر به توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات هلدینگ خواهد شد و بستر پردازش و انتقال اطلاعات و راهبری فناورانه سیستم را فراهم می‌کند 2- پروژه راهکار جامع اطلاعاتی میدکو MIDRP بوده که در این پروژه مدنظر قرار گرفته است.

عملا با مطالعات اولیه که انجام دادیم در اسفند ماه 1392 تفاهم‌نامه‌ای را با میدکو انعقاد کردیم و بعد از آن در بهار 1393 شروع مراحل شناخت نیازمندی‌ها و فرآیندهای شرکت‌ها و کارخانه‌های میدکو را در دست انجام داشتیم و همچنین شروع تکمیل و تجهیز تیم‌های تحلیل و تولید نرم‌افزار راهکار جامع و در تابستان 1393 شروع همکاری با شرکت کانادایی TEC به عنوان مشاور در حوزه شناخت و تکمیل فهرست قابلیت‌های هر یک از زیرسیستم‌ها و در پاییز 1393 دفتر کرمان را راه‌اندازی کردیم. برای پشتیبانی جدی‌تر پروژه و در زمستان 1393 انعقاد و ابلاغ قرارداد زیرساخت انجام شد و در همان زمستان 1393 شرکت POSCO ICT کره‌جنوبی به عنوان ناظر و مشاور پروژه راهکار جامع اطلاعاتی انتخاب شد. در بهار 1394 آماده‌سازی و تکمیل قرارداد را پشت سر گذاشتیم. در شهریور ماه سال جاری قرارداد منعقد و ابلاغ شد و همزمان شاهد حضور همکارانمان از مجموعه پوسکو آی سی تی برای کمک به انجام پروژه هستیم و اکنون نیز سعی شده هم در پروژه زیرساخت و هم در پروژه نرم‌افزاری بتوانیم با تمام توان و برنامه زمان‌بندی پروژه را به پیش ببریم.

ابعاد طرح بسیار گسترده است و طرح به نوعی دیده شده است که با توسعه فعالیت‌های میدکو به سایر مناطق و سایر حوزه‌های فعالیتی بتوانیم آنها را هم در این پروژه لحاظ بکنیم و سیستم بتواند به عنوان سیستم جامع در اختیار میدکو قرار بگیرد.

متاسفانه در کشور همیشه راجع به این موضوع صحبت می‌شود که ما چرا پروژه‌های ناموفق داریم؟ چرا صنایع ما از بهره‌وری لازم برخوردار نیستند؟ چرا قابلیت رقابتی نداریم؟ چرا قیمت تمام شده ما بالاست؟ شاید یکی از ساده‌ترین جواب‌ها و در عین حال دقیق‌ترین جواب‌ها این باشد که ضریب نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات در اکثر سازمان‌ها و پروژه‌های کشور بسیار بسیار پایین است. شما وقتی به آمارهای جهانی رجوع می‌کنید، هر صنعتی بسته به ماموریت‌ها و ابعادش، سطح درآمدی و فروشش باید درصدی از درآمدش را صرف حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بکند تا کارآمدی لازم را داشته باشد. مطالعاتی را که گارتنر در مجموعه فعالیت‌هایش در صنایع مختلف انجام داده برای سال‌های 2012 تا 2014 وقتی برسی کردیم، برای مثال در حوزه صنعت تلکام باید حداقل 4.1% درآمد حاصله صرف زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فناوری اطلاعات و ارتباطات شود. در صنعت فولاد و صنایع معدنی حداقل 7/1 % درآمد مجموعه‌ها باید صرف زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات شود که در یک بازه زمانی 7 ساله وقتی که ما این موضوع بررسی کردیم طرحی را که خدمت دوستان دادیم، دیدیم که می‌توانیم با صرفه‌جویی به واسطه تولید داخل به این مهم دست پیدا کنیم، ضمن اینکه به این شاخص‌ها برای بهره‌وری برسیم.

معرفی شرکت POSCO ICT

شرکت توانمند بین‌المللی با بیش از 2500 نفر متخصص در حوزه ICT و دارای دانش و تجربه فنی مشابه در حوزه صنعت فولاد همچنین انجام پروژه مشابه به صورت تولید داخلی در سه فاز طی 12 سال گذشته است. پوسکو آی سی تی پروژه‌های بسیاری را در سایر کشورها و شرکت‌های مشابه فولادی انجام داده است.

Sang Dae Lee معاون ارشد و مسئول کسب و کار فناوری اطلاعات شرکت POSCO ICT سخنران بعدی این همایش بود.

وی عنوان کرد: شرکت POSCO ICT نقش مشاوره و هدایت را در پروژه راهکار جامع اطلاعاتی میدکو MIDRP ایفا کرده و POSCO ICT مفتخر به کسب جایگاه اول در حوزه ICT در صنایع معدنی، آهن و فولاد، انرژی، تولیدی و مهندسی است؛ به طوری که این دستاوردها در بسیاری از کشورها از جمله کره جنوبی، اندونزی، چین، تایلند، هند و برزیل قابل مشاهده است.

وی اظهار داشت: تکنولوژی نوین و تجارب شرکت POSCO ICT می‌تواند با موفقیت در این پروژه به کار گرفته شده و تشکر خود را از مهندسان و برنامه‌نویسان خلاق و باانگیزه میدکو و فناپ ابراز داشت.

در ادامه وی افزود: چالش‌هایی را که میدکو با آن مواجه بوده است را درک کرده و اطلاعات و سیستم‌های کنترلی خوبی را به عنوان عامل حیاتی جهت دستیابی به تولید کارا و بهره‌ور مطرح است و میدکو را به رویکرد بهینه کاوی از تجارب برتر جهانی دعوت کرد.

همچنین وی اطمینان داد که او و شرکت POSCO ICT بهترین تلاش خود را برای موفقیت این پروژه به کار خواهد بست.

سخنران بعدی مهندس علی اصغر پورمند آغاز این پروژه را با همزمانی ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) به فال نیک گرفته و آن‌را ناشی از نیت پاک دست اندرکاران گروه مالی پاسارگاد بالاخص آقای دکتر قاسمی دانست.

اساس فعالیت‌های میدکو بر پایه نوآوری شکل گرفته است. همین طور همکاری با فناپ و POSCO ICT در همین چارچوب مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، یعنی چارچوب نوآوری اما در این پروژه خاص به عنوان نوآوری باز. در یک مسیر فعالیت حرفه‌ای چه به صورت فردی، گروهی، کوچک، متوسط و یا بزرگ باشد در گذشته صرفا داشتن مهارت کافی بود اما در حال حاضر با تغییرات پرشتابی که خصوصا در دهه‌های اخیر در دنیا در حال شکل‌گیری است، غیر از مهارت که خودش دچار تغییرات وسیعی بوده است و در کنار نوآوری علایق و خلق ارزش نیز به آن اضافه شده است، یعنی تک تک فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد باید بررسی شود که چه ارزشی را برای ما ایجاد می‌کند. حالا از یک پروژه بزرگ تا یک پروژه کوچک تا اساسی‌ترین قدم‌ها و یا لحظه لحظه زمانی که در کلیه بنگاه‌های اقتصادی دارد، شکل می‌گیرد باید مشخص بشود که چه ارزشی را خلق و ایجاد می‌کند. دنیا به سرعت در حال تغییر است و نیز کسب و کار هم در حال تغییرات وسیعی است. من گزارشی را از هاروارد می‌خواندم که می‌گوید به حدی این تغییرات وسیع است که در بعضی از مواقع انسان‌ها به نفس نفس می‌افتند برای اینکه بتوانند به این تغییرات برسند؛ بنابراین ما باید داوطلبانه به استقبال این تغییرات برویم تا بتوانیم آن‌را در مسیر مشخصی قرار بدهیم. اگر بتوانیم این کار را انجام بدهیم آن وقت تغییرات یک امر طبیعی می‌شود و می‌توان گفت تغییرات نشان‌دهنده سلامتی است، یعنی اگر مجموعه‌ای تغییرات ندارد نشان‌دهنده این است که آن مجموعه، مجموعه سلامتی نیست و این تغییرات را باید استمرار بخشید و مستحکمش کرد که بتواند توانایی‌های هر سازمان را افزایش بدهد و یکی از مولفه‌های مهم این تغییرات یادگیری است. برای اینکه ما بتوانیم این تغییرات را مدیریت کنیم سه مرحله را باید انجام دهیم 1- شناخت آن سازمان (میدکو چیست؟ علایقش چیست؟ ارزش‌هایش چیست و چه چیزهایی را می‌خواهد خلق کند؟) 2- مانوس شدن با توسعه‌های مختلفی که در سطح دنیا وجود دارد و 3- از فرصت‌ها و منابع بتواند به نحو احسن استفاده کند (که تاکید من از این به بعد در اینجاست) دیگر این مسیر یک مسیر نردبانی نیست، بلکه مسیر شبکه‌ای است، شبکه‌ای از فرصت‌ها. این شبکه یا تغییر کردن فرصت یعنی چه؟

برای میدکو این شبکه و تغییر کردن فرصت یعنی اینکه میدکو از دل فرصت‌های بی‌شماری است که عده‌ای از انسان‌های بزرگ وعده‌ای از انسان‌های عاشق در گروه مالی پاسارگاد براساس لطف و تفضلی که خداوند بزرگ در حقشان کرده به وجود آمده است و این بزرگترین نعمت و شانس است، برای یک انسان که بتواند برای دیگران فرصت ایجاد کند. خصوصا برای کشور خودش و برای جوان‌های کشور خودش. میدکو از دل این فرصت بزرگ بیرون آمده است و این فرصت را گروه مالی پاسارگاد و در راس آنها برادر بزرگمان جناب آقای دکتر قاسمی برای تک تک ما ایجاد کرده است و ای کاش که این تصاویر می‌توانستند این جوان‌های بی‌تکلف را نشان دهند که در تک تک کارخانه‌های ما در حال خلق ارزش‌های جدیدی هستند. ما باید قدر این اینرسی و هم‌افزایی را بدانیم و با این تکنولوژی جدید هماهنگ بکنیم. در انتهای سخنرانی مهندس پورمند از حضار درخواست کرد تا به احترام آقای دکتر قاسمی و زحمات ایشان ایستاده تشویق کنند.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا