عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران:

ایران در صدور مجوز تجاری رتبه آخر خاورمیانه است

ایران در صدور مجوز تجاری رتبه آخر خاورمیانه است

اردبیل – عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: ایران آخرین رتبه منطقه شامل خاورمیانه و شمال آفریقا در صدور مجوزهای تجاری را دارا است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین وثوقی ایرانی صبح چهارشنبه در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: ما رتبه 17 را در صدور مجوز داریم و درواقع یک فرد برای دریافت مجوز یک واحد تجاری در این کشور حداقل باید به ۱۷ مکان مراجعه کند.

وی زمان اخذ مجوز را ۳۲۲ روز در کشور عنوان کرد و افزود: به‌صورت متوسط بیشترین سهم پروانه‌ها نیز به پروانه‌های ساختمانی برمی‌گردد.

دبیر کل اتاق بازرگانی استان اردبیل با اشاره به مبانی قانونی لحاظ شده ادامه داد: سازمان‌ها در ایران دو هزار و ۲۰۰ مجوز صادر می‌کنند که از این تعداد ۳۷۶ مورد توسط جهاد کشاورزی، ۲۷۶ مورد توسط اتاق اصناف و ۱۲۹ مورد توسط راه و شهرسازی صادر می‌شود.

وثوقی ایرانی با اشاره به ظرفیت کمیته مقررات زدایی باهدف تسهیل درروند صدور مجوز متذکر شد: این کمیته در چهار مرحله شناسایی وضع موجود، هدف مجوزها به‌صورت داوطلبانه، اجبار کمیته مقررات زدایی به حذف و ابقا و اصلاح مجوزهای حاکمیتی نظارتی و کنترل فعالیت دارد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران درعین‌حال به مشکلاتی در نحوه صدور مجوزها اشاره کرد و به‌ضرورت تشکیل کمیته پایش، حذف و ساده‌سازی مجوزها در استان اردبیل تأکید کرد.

وی ازجمله این مشکلات را معرفی بدهکاران از سوی تأمین اجتماعی دانست و افزود: در صدور کارت بازرگانی این مهم ضرورت دارد و در حال حاضر گمرک اردبیل همکاری مطلوبی در این خصوص دارد.

وثوقی ایرانی با اذعان به اینکه در مرحله صدور درصورتی‌که فرد بدهی داشته باشد روند صدور متوقف می‌شود، خواستار معرفی بدهکاران از سوی تأمین اجتماعی استان شد.

دبیر کل اتاق بازرگانی استان به طولانی بودن روند مفاصا حساب مالیاتی در استان اشاره کرد و متذکر شد: در این خصوص حتی بسیاری از بدهکاران معطل می‌شوند.

وی همچنین به تأثیر کارکرد یک‌ساله حساب‌جاری متقاضی کارت بازرگانی نیز اشاره کرد و افزود: این مهم موجب تعلل در فعالیت برخی متقاضیان می‌شود و نیازمند اصلاح است.

وثوقی ایرانی تأکید دارد که هرچند میانگین وضعیت فضای کسب‌وکار استان اردبیل بر اساس پژوهش‌های مجلس ازجمله در برخی شاخص‌ها مانند سلامت اداری وضع مطلوبی دارد اما لازم است برخی موانع فعالیت رفع شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا