یک تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد:

تغییر سیاست های کلان اقتصادی، راه برون رفت از شرایط فعلی است

تغییر سیاست های کلان اقتصادی، راه برون رفت از شرایط فعلی است

یکی از مهمترین مشکلات کنونی، ریزش شدید قیمت های جهانی نفت است که با شروع مجدد جنگ سرد مابین ابر قدرتهای اقتصادی جهان و افزایش چشمگیر حجم عرضه ها در بازارهای بین المللی نمایان شده است.

 

 

هدف اصلی بازارهای مالی، تسهیل و تسریع انتقال وجوه از پس‌اندازکنندگان و دارندگان مازاد وجوه به سرمایه پذیران و متقاضیان وجوه با حداقل هزینه و حداکثر کارآیی است.

محمد پورتدین، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان مطلب فوق به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: بازارهای مالی برای تحقق این هدف، به ایجاد و توسعه واسطه‌های مالی روی آورده‌اند که در بازار سرمایه ایران پتانسیل و شرایط گسترش آن بخوبی نمایان است.

وی با اشاره به افت بازار در دو سال گذشته گفت: در دو سال سخت گذشته، بازار سرمایه با ریزش قیمتی بالایی همراه بوده و فقط از بعد افزایش ابزارهای مالی توسعه یافته و عملا در بعد کیفیت سرمایه گذاری، روشهای سرمایه گذاری سهامداران و حتی تسهیل قانون و مقرارت ها با عقب نشینی مواجه شده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بیشترین ضربه به پیکره دماسنج اقتصادی کشور – بازار سرمایه - با بحث افزایش نرخ انواع مالیات و عوارض از شرکت های معدنی و مهمتر از آن نرخ خوراک پتروشیمی ها شروع شده که می توان عنوان کرد در این بین با ادامه رکود فراگیر اقتصادهای بزرگ دنیا و به دنبال آن تضعیف آهنگ رشد اقتصاد کشور، رکود تورمی سنگینی شکل گرفته که کاهش چشمگیر قیمت های جهانی بخصوص نفت و فرآورده های نفتی نیز مزید بر علت شده و اقتصاد کشور و در پی آن بازار سرمایه کشور را با چالش های جدی مواجه ساخته است.

پورتدین با بیان اینکه راه برون رفت از این شرایط بسیار دشوار به نظر می رسد، اظهار داشت: از آنجایی که بورس ایران وابستگی زیادی به قیمت کومودیتی و فلزات اساسی دارد و از طرفی در نتیجه رشد نامناسب و دور از انتظار اقتصاد چین به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کننده کومودیتی جهان، آهنگ رشد قیمتی کومودیتی ها به شدت پایین آمده، شرایط سخت تری برای کشور ایجاد شده است.

بر همین اساس این کارشناس بازار سرمایه معتقد است به این دلیل بسته شدن پرونده PMD، لغو تحریم ها و گشایش های سیاسی به تنهایی نمی تواند موجب تحرک بازار و اقتصاد کل کشور شود.

وی در این باره افزود: یکی از مهمترین مشکلات  کنونی، ریزش شدید قیمت های جهانی نفت است که با شروع مجدد جنگ سرد مابین ابر قدرتهای اقتصادی جهان و افزایش چشمگیر حجم عرضه ها در بازارهای بین المللی نمایان شده است.

پورتدین خاطر نشان کرد: مشکل اساسی دیگر نرخ بالای سود بانکی در شرایط رکود فراگیر تمامی صنایع و عدم کاهش آن متناسب با کاهش نرخ تورم  است که در نهایت سبب افزایش هزینه های مالی شرکت ها، تغییر ساختار شبکه بانکی به سمت سرمایه گذاری کوتاه مدت در امور غیر مولد و در نتیجه افزایش رقابت بانک ها در این مسیر باطل شده است.

وی ادامه داد: کاهش درآمد دولت در پی ریزش قیمت های جهانی نفت و فرآورده های وابسته به آن، کاهش سودآوری شرکت ها با متورم شدن هزینه های مالی، اداری و پرسنلی و عدم رشد فروش متناسب با رشد هزینه ها، مصرف بالای انرژی در مقایسه با میزان تولید ناخالص داخلی و محدودیت مالی شرکت های تولید کننده انرژی، همگی از تدام شرایط سخت حال حاضر حداقل تا اواسط نیمه سال آینده حکایت دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با نگاه به عوامل بین المللی تصریح کرد: افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا که احتمالا در چندین مرحله تکرار خواهد شد، افزایش روز افزون ارزش دلار در بازارهای بین المللی علیرغم بزرگتر شدن بدهی های خارجی دولت آمریکا، تضعیف روز افزون اقتصاد اژدهای زرد (چین) و منطقه موسوم به اتحادیه اروپا و در نهایت کاهش هزینه تولید و استخراج نفت به عددهای کمتر از 35 دلار با پیشرفت جهشی علم، همگی از شرایط بسیار پیچیده پیش روی حکایت دارد که پیش بینی آینده را بیش از پیش سخت کرده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان گفتگو با سنا گفت: با جمیع مفروضات گفته شده چنانچه کاهش مناسب سود واقعی بانکی و اصلاح ساختار بیمار بانک ها در دستور کار مسوولان قرار بگیرد و همچنین تغییر سیاست های انقباضی با پذیرش افزایش نرخ تورم و مشخص شدن فرمولی واحد و بدون ابهام برای نرخ خوراک صنعت مادر ایران –پتروشمی-، در سال آینده علاوه بر جهش رشد اقتصادی کل کشور، بازار سرمایه نیز می تواند روزگار سخت گذشته را به فراموشی سپرده و با افزایش سطح اعتمادها، مجددا بر مدار رشد مستمر قرار گیرد.

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا