در پی اعلام ممنوعیت واردات

سهم یک صدم درصدی آمریکا از بازار برنج قطع شد

سهم یک صدم درصدی آمریکا از بازار برنج قطع شد

در حالی طی سال‌های گذشته آمریکا سهم ناچیزی در بازار برنج وارداتی ایران داشت، امسال با بخشنامه ممنوعیت واردات 227 قلم کالای آمریکایی، دست تاجران برنج آمریکایی از بازار ایران قطع شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در بازار برنج وارداتی ایران، آمریکا در میان کشورهایی مانند هند، پاکستان و تایلند که به تنهایی 96 درصد سهم بازار را از آن خود کرده اند، هیچگاه سهم قابل توجهی نداشته است اما امسال با ابلاغ بخشنامه ممنوعیت واردات 227 قلم کالای آمریکایی، دست تاجران برنج این کشور به طور کلی از بازار ایران قطع شد.

آمار واردات برنج در سال گذشته نشان می دهد از یک میلیون و 207 هزار تن برنج وارداتی، هند با 936 هزار تن، سهم 77.5 درصدی این بازار را از آن خود کرده است و پس از این کشور به ترتیب پاکستان با واردات 151 هزار تنی و تایلند با واردات 71 هزار تنی در رتبه های دوم و سوم واردکنندگان برنج به ایران قرار دارند و هر دو 18.5 درصد واردات برنج به ایران را در سال گذشته انجام داده اند.

در این میان دیگر کشورها مانند امارات، چین، عمان، تاجیکستان، ترکیه، پرتغال، پاناما و هندوراس تنها چهار درصد در بازار برنج وارداتی ایران سهم دارند.

جالب‌تر اینکه در این میان سهم برنج آمریکایی از بازار برنج وارداتی ایران تنها 0.1 درصد بوده است، چرا که آمریکا طی 12 ماهه سال گذشته تنها 240 تن برنج به ایران فروخته است که حتی در برابر ارزش یک میلیارد و 430 میلیون دلاری برنج های وارداتی به ایران تنها 151 هزار دلارش به جیب تاجران آمریکایی رفته است.

اما امسال تاجران آمریکایی همین سهم ناچیز را هم از دست دادند، چرا که سازمان توسعه تجارت در پی دستور اخیر محمدرضا نعمت‌زاده - وزیر صنعت، معدن و تجارت - در خصوص ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از ایالات متحده آمریکا طی بخشنامه جدیدی، واردات 227 قلم کالا از این کشور را ممنوع اعلام کرد.

البته پیش از این، برخی رسانه‌ها از توزیع برنج آمریکایی در بازار خبر داده بودند که علی قنبری - معاون وزیر جهاد کشاورزی - از ممنوعیت واردات برنج آمریکایی از سه ماه گذشته تاکنون خبر داده و گفته بود که محموله‌های برنج توزیع شده آمریکایی در بازار به پیش از ابلاغ بخشنامه کالاهای مصرفی ممنوع‌الورود آمریکایی برمی‌گردد و هم‌اکنون نیز واردات برنج از آمریکا مانند دیگر کالاهای مصرفی ممنوع است.

وی در این باره گفته بود که طبق ابلاغ بخشنامه ممنوعیت واردات 227 قلم کالای مصرفی از آمریکا، واردات برنج از این کشور نیز ممنوع شد و همچنان ممنوعیت آن ادامه دارد و طی گذشت بیش از سه ماه از اعلام این بخشنامه هیچ وارداتی از آمریکا نداشته‌ایم.

گرچه علی قنبری تلویحا به واردات و توزیع برنج آمریکایی پیش از ابلاغ این بخشنامه اعتراف می کند اما جالب‌تر اینکه در آمار هشت ماهه گمرک از واردات و صادرات محصولات و کالاهای غیر نفتی هیچ آماری در خصوص واردات برنج از آمریکا به ثبت نرسیده و در این میان همچنان نام کشورهایی مانند هند، پاکستان و تایلند به عنوان عمده ترین فروشندگان برنج به ایران دیده می شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا