فشار بازار برروی نفت پابرجاست

فشار بازار برروی نفت پابرجاست

بهای نفت در بازارهای جهانی در معاملات امروز همچنان تحت فشار باقی ماند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در پی نگرانیها مبنی بر کاهش تقاضا که بر نگرانی‌ها درباره سطوح تولید جهانی نزدیک به بی‌سابقه که باعث کاهش بیش از 60 درصدی قیمت‌ها از اواسط سال گذشته تاکنون شده افزوده است، قیمت نفت در بازارهای جهانی امروز همچنان تحت فشار قرار گرفت.

نفت سبک آمریکا امروز همانند روز گذشته و پس از کاهش بیش از سه درصدی 36 دلار و 83 سنت در هر بشکه داد‌وستد شد.

نفت برنت دریای شمال نیز تقریبا بدون تغییر نسبت به آخرین معاملات 36 دلار و 67 سنت در هر بشکه معامله شد. هر دو نفت آمریکا و برنت از ژوئن 2014 تاکنون بیش از دو سوم ارزش خود را از دست داده‌اند.

در شرایطی که عرضه جهانی نفت در سطوح بالای بی‌سابقه‌ای قرار دارد، تقاضا هنوز وجوددارد و مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شود، اما این شرایط می‌تواند تغییر کند.

تحلیلگران نفتی در موسسه جی بی سی انرژی می‌گویند: رشد تقاضای فرآورده‌های نفتی در اروپا در ماه اکتبر برای اولین‌بار طی 10 ماه گذشته منفی شده است و یک کاهش روزانه 170 هزار بشکه‌ای را نسبت به سال قبل داشته است. همچنین رشد تقاضای گازوئیل و بنزین در چین که یکی از عوامل اصلی جلوگیری از سقوط بیشتر قیمتها بود، در حال کند شدن است.

دیگر تحلیلگران می‌گویند: وضعیت تقاضا باعث بازگشت به شرایط قیمت‌های بالا نخواهد شد.

این تحلیلگران می‌افزایند: چین همچنان رشد کندی دارد. رشد اقتصادی در بازار‌های نوظهور کند است و اروپا ممکن است در دوره‌های واقعی تولید ناخالص داخلی رشد یک تا دو درصدی را تجربه کند.

در بازار هیچ‌گونه تقاضای بزرگ دیده نمی‌شود.

یک تغییر در تجارت نفت این بوده که پس از لغو منع چند دهه ای صادرات نفت آمریکا، نفت سبک این کشور در ماه جاری با برنت اختلاف‌ قیمت پیدا کرده است.

تحلیلگران انتظار دارند این ساختار قیمت برقرار بماند به ویژه اگر بازار‌های جهانی به رکود تقاضا و تداوم عرضه مازاد دچار شوند و عرضه داخلی نفت در آمریکا افزایش یابد.

موسسه فیلیپ فیوچرز سنگاپور اعلام کرد: ما انتظار داریم که اختلاف قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به حدود یک دلار برسد که در حدود اختلاف قیمت آنها قبل از افزایش تولید نفت آمریکا است.

حفاری‌های نفت شیل در آمریکا از 2010 افزایش یافت، اما بسیاری از تولید‌کنندگان بدهی‌های انباشته زیادی داشتند و اکنون سعی دارند که تجارت خود را حفظ کنند.

تحلیلگران نفتی موسسه کلیپر دیتا با اشاره به کاهش روزانه 500 هزار بشکه‌ای تولید نفت آمریکا در سال آینده می‌گویند: قیمت پایین نفت در شرایط کنونی نشان‌دهنده یک سال سخت برای تولید‌کنندگان آمریکایی در 2016 است، اما با توجه به این‌که بیشتر تحلیلگران برآورد می‌کنند عرضه جهانی نسبت به تقاضا بیش از دو میلیون بشکه در روز بیشتر خواهد بود، حتی کاهش تولید آمریکا نیز برای متعادل‌کردن مجدد بازار کافی نخواهد بود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا