مديرعامل بورس کالای ایران خبر داد؛

برنامه زمانبندی راه اندازی بازار مشتقه ارزی تدوين شده است

برنامه زمانبندی راه اندازی بازار مشتقه ارزی تدوين شده است

مدیر عامل بورس کالای ایران گفت : در برنامه ریزی انجام شده توسط بورس کالا سناریوهای مختلف برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی با در نظر گرفتن تحریم ها و عدم تحریم ها و تک نرخی شدن و یا نشدن ارز تدوین شده است و همین حالا آماده ارائه است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس كالاي ايران»، مدیر عامل بورس کالا در گردهمایی معرفی بازار مشتقه ارزی که به همت کانون کارگزاران برگزار شد بیان کرد: در تمام کشور های پیشرفته دنیا بخش عمده ای از توسعه مرهون توسعه بازار مالی آن کشور است . در واقع ایران باید از اقتصاد مبتنی بر بانک به سمت اقتصاد مبتنی بر بازار حرکت کند که این امر توسعه بازار را می طلبد.

سلطانی نژاد به کمبود منابع مالی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: بهترین راه تامین نقدینکی ورود سرمایه گذاران خارجی است و سرمایه گذار خارجی برای ورود به بازار کشور به دنبال پوشش ریسک سرمایه گذاری خود است .

وی در خصوص انتقاد برخی منتقدین مبنی بر این که بازیگر اصلی نرخ ارز در ایران دولت و بانک مرکزی است پاسخ داد : تجربه جهانی نشان داده در بسیاری از کشور هایی که بورس ارز را راه انداخته اند شرایط به همین گونه بوده و دولت نقش پررنگی در تعیین نرخ ارز آنها ایفا کرده است .

وی افزود بازار قرارداد آتی ارز زمانی شکل میگیرد که بازیکران زیادی در این بازار حضور داشته باشد همچنین عنصر دیگر بازار انگیزه های سفته بازی است . این در حالی است که بورس کالای ایران تلاش کرده برای دارایی هایی که امکان آن وجود دارد ابزار های مالی طراحی کرده و بازار ایجاد کند، ارز نیز یکی از همین دارایی ها است .

مدیر عامل بورس کالای ایران در خصوص کالاهایی که نمی توان برای آنها ابزار های مالی طراحی کرد نیز یادآور شد برای این قبیل کالاها می توان ابزار های ساده تری مانند سلف تعریف کردکه این کار نیز در بورس کالا شروع شده و زمین بازی آن مهیا است. در واقع هدف این است که بازار نقدی بسیار کوچک و محدود شود.

سلطانی نژاد در مورد ساز و کار بازار مشتقه ارزی تشریح کرد : سهمیه ارز تحویل شده به صرافی ها از طرف آنها دریافت شده و باید میزان آن را در سامانه ای ثبت کنند و بنا شده مشخصات خریداران ارز نیز مانند کد ملی ثبت گردد.

وی در ادامه به زمان بندی راه اندازی بازار مشتقه ارزی اشاره و بیان کرد : برنامه زمان بندی راه اندازی این بازار با سناریوهای متفاوت نوشته شده و حالات مختلفی مانند رفع و یا عدم رفع تحریم ها یا تک نرخی شدن یا نشدن ارز در آن لحاظ شده و آماده است همچنین قوانین حاکم بر این بازار مطابق بازار های روز دنیاست و سررسید تحویل در گام نخست از کوتاه مدت شروع می شود و در صورت موفقیت دوره های بلند مدت آن نیز در نظر گرفته خواهد شد.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا