عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد:

هدایت سفته بازان در مسیر منافع بازار از طریق بازار مشتقه ارزی

هدایت سفته بازان در مسیر منافع بازار از طریق بازار مشتقه ارزی

به گفته معاون سازمان بورس و اوراق بهادار، از طریق بازار مشتقه ارزی علاوه بر اینکه می توان ریسک نوسانات نرخ ارز برای فعالان اقتصادی را پوشش داد، سفته بازان بازار ارز را مدیریت کرد تا آنها در راستای منافع بازار حرکت کنند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گردهمایی معرفی بازار مشتقه ارزی با حضور جمعی از مدیران بازار سرمایه به همت کانون کارگزارن بورس و اوراق بهادار در کارگزاری بانک ملی برگزار شد. در این نشست علی سعیدی، عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به تاریخچه نرخ ارز اشاره کرد و گفت: تا قبل از سال ۱۳۸۰، نوسانات نرخ ارز در بازار ایران بسیار کم بود به طوریکه در آن مدل ساختار دولتی، نیاز به بازاری برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز احساس نمی شد. اما در سال های اخیر این فضا تغییر کرد و با سوق اقتصاد به بخش خصوصی، نیاز به پوشش ریسک نوسانات ارز یکی از ضروریات به شمار می رود.  

سعیدی با بیان اینکه امروز به راحتی نمی توان از کنار نوسانات نرخ ارز و تبعات آن برای صنایع و فعالان اقتصادی گذشت، گفت: می توان از طریق ایجاد بازار مشتقه ارز، سفته بازان را به این بازار هدایت کرد تا آنها تنشی در بازار فیزیکی ایجاد نکنند و در مکانی قابل نظارت به دادوستد بپردازند.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس در پایان با اشاره به اینکه اکنون نگرانی های زیادی درخصوص آینده بازار ارز وجود دارد خاطرنشان کرد: بازار سرمایه در بحث بازار مشتقه تجربه موفقی را در زمینه راه اندازی قراردادهای آتی سکه داشته است. براساس آمارها امروز ۶ هزار کد معاملاتی آتی مشغول فعالیت هستند که این حجم، نشان شمار زیاد بازیگران و عمق بالای معاملات آتی است، به این ترتیب زمان آن فرارسیده تا بازارهای نوینی در حوزه بازار مشتقه راه اندازی شود که معاملات آتی ارز یکی از این بازارهاست.

منبع: عصر بازار

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا