رشد اقتصادی سرزمین اژدها از حرکت ایستاد

رشد اقتصادی سرزمین اژدها از حرکت ایستاد

اقتصاد > جهان - اقتصاد نیوز نوشت: آمارهای رسمی نشان می‌دهد، باوجود تزریق محرک‌های پولی قابل‌توجه ازسوی مقامات چین، اقتصاد این کشور که در سه‌ماهه سوم شاهد کندترین رشد خود از سه‌ماهه نخست سال 2009 تاکنون بوده، در سه‌ماهه چهارم نیز احتمالا همین شرایط را تکرار خواهد کرد.

اقتصاد چین در سه‌ماهه نخست و دوم سال‌جاری 7 درصد رشد داشته اما این رشد در سه‌ماهه سوم سال 2015 به 6.9 درصد افت کرده است. این ضعیف ترین رشد سه‌ماهه اقتصاد چین از سه‌ماهه نخست سال 2009 میلادی تاکنون محسوب می‌شود.

به‌گزارش اکونومی‌واچ، با اینحال پیش‌بینی می‌شود اقتصاد چین در سه ماهه چهارم نیز بیش از پیش رو به کندی حرکت کند هرچند ممکن است این روند به آرامی طی شود؛ در نتیجه، رشد سالانه ناخالص داخلی چین پایین‌تر از نرخ 7 درصدی موردنظر مقامات این کشور خواهد بود که برای سال 2015 میلادی درنظر گرفته بودند.

بااین‌حال، همچنان شاهد ادامه روند گسترش بخش خدمات در چین خواهیم بود. همانطور که داده‌های رسمی نشان می‌دهد، حدفاصل ماه‌های اکتبر تا نوامبر، شاخص غیر تولیدی موسوم به شاخص مدیران خرید (PMI) همچنان بالای 50 باقی مانده است.

ازسوی دیگر، اقدامات محرک پولی در جهات به تحرک وا داشتن اقتصاد رو به کندی چین، ازسوی دولت انجام گرفته و شاهد هزینه‌های انعطاف‌پذیر مصرف‌کننده و افزایش فروش خودرو در ماه‌های اکتبر و نوامبر هستیم که این رونق به لطف تخفیف‌های مالیاتی حاصل شده است.

علاوه براین، چشم‌انداز ثبت تولید صنایع در ماه نوامبر و همینطور ادامه روند اجرای سیاست‌های محرک پولی و مالی برای به حرکت واداشتن اقتصاد چین، از سقوط جدی و کندی بیشتر اقتصاد این کشور جلوگیری کرده است.

اما، با وجود کندی قابل توجه دو پیشرانه اصلی اقتصاد چین یعنی سرمایه‌گذاری و صادرات در سال جاری، رشد هزینه مصرف‌کننده به اندازه کافی توان جبران ضعف این دو عامل را ندارد. این عوامل، همراه با سایر عوامل نظیر ضعف بخش ساخت و ساز و مسکن و حجم وسیع بدهی‌های انباشت شده چین که هم‌اکنون به 250 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده، فشار رو به پایینی را بر اقتصاد چین وارد آورده است.

این اتفاقات در حالی می‌افتد که دولت چین محرک‌های پولی قابل توجهی را به اقتصاد 10 تریلیون دلاری این کشور تزریق کرده است. بااینحال، شاخص‌های اصلی اقتصادی چین، همچنان از کندی تدریجی اقتصادی این کشور در سه‌ماهه آخر سال حکایت دارد.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا