پیش‌بینی گاردین از اقتصاد 2016

تاریخ تکرار می‌شود

تاریخ تکرار می‌شود

لری الیوت/تحلیل‌گر

پیش‌بینی اقتصادی نوعی بازی به شمار می‌آید. ما از بحران بزرگ مالی دریافتیم که حتی آن کسانی که با پیچیده‌ترین مدل‌ها نیز سروکار دارند باز هم ممکن است در نهایت به اشتباه برسند.

پس این که من برای هفته آینده و سال آینده پیش‌‌بینی کنم یک بازی به شمار می‌رود. آینده ناشناخته است و هر کسی ادعایی غیر از این داشته باشد، دروغ می‌گوید.

هیچ انفجاری در سال 2016 رخ نخواهد داد اما جرقه‌های آن روشن خواهد شد

اکنون با این فرض من می‌توانم نظرهایی برای آینده بدهم. به نظر من در آینده شاهد بهبود قیمت کالاها خواهیم بود اما نه در 12 ماه آینده.

سال 2016 سال زندگی کردن با خطرات بزرگ خواهد بود. دلیل آن نیز از این قرار است:

مهم‌ترین داستان طی چند ماه گذشته کاهش قیمت نفت بوده‌است. در حال حاضر قیمت نفت به سطوحی رسیده که آخرین بار در سال 2004 رسیده بود. این مسئله روی اقتصاد جهان تأثیراتی دارد.

نخست اینکه قیمت پایین میزان مناسبی از انرژی را برای کسب‌وکارهای مصرف‌کننده انرژی فراهم می‌کند. البته همیشه فاصله‌ای میان کاهش قیمت و واکنش بازار وجود دارد.

اما اکنون بیش از یک سال از کاهش قیمت نفت می‌گذرد. بازار فرصت کافی برای واکنش نشان دادن داشته‌است. اکنون نیز با تصمیمی که اوپک گرفته این احتمال وجود دارد که قیمت نفت به زیر 30دلار در ازای هر بشکه سقوط کند.

این ماجرا در نهایت باعث کاهش تورم خواهد شد؛ یعنی تورم آنقدر پایین خواهد آمد که هیچ بانک مرکزی قدرت پیش‌بینی آن را ندارد. اکثر سیاستگذاران اقتصادی در سایر نقاط جهان از فدرال رزرو گرفته تا بانک مرکزی اروپا نیز تلاش می‌کنند وضعیت نفت را به درستی رصد کنند.

در شرایطی که بانک مرکزی امریکا به دنبال افزایش نرخ بهره است کاهش تورم امر خوبی نیست. علاوه بر آن ثابت شده که کاهش تورم ناشی از سقوط قیمت نفت روی میزان دستمزدها تأثیر منفی می‌گذارد.

موضوع مهم بعدی در سال 2016، چین است. پرسش اصلی در مورد رشد اقتصادی این کشور است. کارشناسان نظرات متفاوتی در این باره دارند. چین دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌آید. فهمیدن آنچه در چین در حال رخ دادن است کمی دشوار است. داده‌ها و آمار دولتی نیز در این باره قابل اعتماد نیست.

هر چند دولت چین رشد 7درصدی را برای اقتصاد خود هدف قرار داده بود اما به نظر می‌رسد رشد فعلی فاصله بسیاری با این رقم دارد.

مسئله دیگر به حوزه یورو مربوط می‌شود. به نظر می‌رسد منطقه یورو تا سال 2017 نوسان داشته باشد.

در میان اقتصادهای نوظهور نیز مهم‌ترین کشوری که باید به وضعیت آن چشم دوخت کشور برزیل است.

در کل به نظر می‌رسد تاریخ دوباره خودش را تکرار کند و بحران بزرگ اقتصادی سال 2008 دوباره تکرار شود.

هیچ انفجاری در سال 2016 رخ نخواهد داد اما جرقه‌های آن روشن خواهد شد.

منبع: گاردین

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا