چراغ سبز مجلس به احیای حساب ذخیره ارز

چراغ سبز مجلس به احیای حساب ذخیره ارز

دو نماینده کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس از موافقت خود نسبت به ارائه لایحه احیای ذخیره حساب ارزی از سوی دولت خبر دادند.

در لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه به مواردی مانند امتیازات جدید تجاری دولت، تعهدات ارزی دستگاه‌های اجرایی، احیای حساب ذخیره ارزی و انحصار دادن به مرکز آمار اشاره شده‌است که با تصویب احکام دائمی برنامه‌های توسعه این موارد قانونی خواهند شد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، یکی از نکات قابل توجه این لایحه دولت، ماده 25 است که به تعهدات ارزی و احیای حساب ذخیره ارزی اشاره‌ کرده‌است. در این ماده اشاره شده به منظور تنظیم تعهدات ارزی کشور، دستگاه‌های اجرایی ملزم به رعایت دو مورد هستند:

1ـ عملیات و معاملات ارزی خود را از طریق حساب‌های ارزی بانک‌های داخل یا خارج که با تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح کرده یا می‌کنند، انجام دهند. بانک‌های عامل ایرانی مکلفند خدمات مورد نیاز آنها را در سطح استانداردهای بین‌المللی تأمین کنند.

2ـ فهرست کلیه حساب‌های ارزی خارج از کشور خود را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کنند، تا پس از تأیید این بانک، ادامه فعالیت آنها میسر شود.

اما ارزیابی نمایندگان مجلس از ارائه این لایحه از سوی دولت چه خواهدبود؟ در همین مورد جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: به عقیده بنده احیای حساب ذخیره ارزی ضرورت دارد، در سالهایی که درآمد دولت پاسخگو نیست ما باید امکانی را برای تامین کسری‌های بودجه دولت داشته‌باشیم.

او ادامه می‌دهد: حتی در سالهایی که قیمت نفت و درآمدهای نفتی ما پاسخگو نیست باید امکانی را برای تامین کسری‌ها داشته باشیم. اما متاسفانه در حال حاضر این خلاء وجود دارد و باید به نوعی این خلا پر شود.

قادری خاطر نشان می‌کند: به عقیده بنده ارائه این طرح از سوی دولت منطقی و درست است، باید این امکان را برای تامین هزینه دولت فراهم کنیم اما متاسفانه در حال حاضر چنین تصوری که این پیشنهاد دولت می‌تواند پر کننده خلا‌ء باشد وجود ندارد. بنده قطعا با احیای حساب ذخیره ارزی و ذخیره منابع مالی در آن موافق هستم.

همچنین ابراهیم نکو، دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره می‌گوید: با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، معمولا اینگونه صندوق‌ها در برخی شرایط جزء منابع مهم تلقی می‌شوند، به نظر می‌رسد دولت به درستی این موضوع را دریافت کرده‌است که برای احیا و ساماندهی ذخیره ارزی ساز و کار جدیدی را تعریف کند.

نکو تصریح می‌کند: دولت تلاش خود را برای اصلاح ساختار ذخیره ارزی خواهدکرد، به عقیده بنده یک امر ضروریست که دولت خطاهایی را که در گذشته صورت گرفته‌است را با اصلاحات جدید و با بهره‌گیری از تجربیات گذشته و اقدامات سازنده‌‌ای که وجود داشته‌است در دستور کار خود قراردهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا