معاون سازمان جنگل ها: بهره برداران معدنی ضمن رعایت حقوق دیگران برای نسل آینده ارزش قائل باشند

معاون سازمان جنگل ها: بهره برداران معدنی ضمن رعایت حقوق دیگران برای نسل آینده ارزش قائل باشند

تهران- ایرنا- معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری بهره برداران معدنی را به رعایت دو نکته اساسی فراخواند: «آسیب نرساندن به حقوق دیگران و توجه به نسل آینده».

«مسعود منصور» روز یکشنبه در نشست هم اندیشی خانه معدن ایران و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: حوزه محیط زیست در واقع فرامرزی محسوب می شود و جوامع انسانی در هر نقطه باید با دیدی فراتر از حوزه جغرافیایی به این مهم توجه کنند.
وی افزود: مطابق اصل 45 قانون اساسی جمهوری اسلامی، معدن ها، جنگل ها و مرتع ها «انفال» به شمار می رود. پس باید توجه داشت جنگل ها و مرتع ها املاک شخصی نیست و در واقع اموال عمومی محسوب می شود.
انفال، اموالی است که مالک خصوصی ندارد و به حکومت اسلامی متعلق است.
به گفته او، فعالیت های معدنی باید به گونه ای تمرکز یابد که از توجیه اقتصادی برخودار باشد و پس از استخراج مواد معدنی، محدوده آن بازسازی شود.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری، درباره پدیده فرونشست زمین در برخی منطقه ها بویژه استان تهران گفت: فرونشست زمین با سطح بسیار گسترده و عمق زیاد و همچنین افت سطح آب سفره های زیرزمینی از چالش های امروز زیست محیطی کشور است.
به گفته منصور، وضع ریزگردها و بحران آب پدیده هایی است که زندگی جوامع انسانی را تهدید می کند و پیش بینی شده است در دهه آینده، بحران آب، تخلیه بعضی شهرها را به دنبال داشته باشد.
«خداکرم جلالی» رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز تاکید کرد «در جهان امروز چالش های اساسی در حوزه تغییر اقلیم، کمبود آب و بیابانی شدن زمین وجود دارد که در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همه جوامع رسوخ کرده و برون رفت از آن بسیار سخت است».
پیش از این رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفته بود: جنگل زدایی در کره زمین موجب شد ظرفیت هشت میلیارد هکتاری جنگل ها در قرن بیستم میلادی به چهار میلیارد هکتار کاهش یابد. همچنین در این دوره استفاده از سوخت فسیلی 17 برابر شد.
جمهوری اسلامی ایران دارای 5400 معدن فعال در سطح کشور است که سالیانه نزدیک به 400 میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج می شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا