بیزینس استاندارد :

اقتصاد ایران از خواب بیدار می شود و به رشد 5.5 درصدی می رسد

اقتصاد ایران از خواب بیدار می شود و به رشد 5.5 درصدی می رسد

بیزینس استاندارد اعلام کرد با لغو تحریم ها اقتصاد ایران از خواب بیدار خواهد شد و صادرات نفت بیشتر و سرازیر شدن سرمایه گذاری خارجی می تواند موجب رشد 5.5 درصدی اقتصاد ایران شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بیزینس استاندارد اعلام کرد اگر تحریم ها برداشته شوند اقتصاد ایران از خواب بیدار خواهد شد. صادرات نفت بیشتر و سرازیر شدن سرمایه گذاری خارجی به اقتصاد این کشور می تواند موجب رشد 5.5 درصدی اقتصاد ایران شود.

اما پس از سال ها تحریم که موجب شده خزانه داخلی این کشور تضعیف شود، جمهوری اسلامی ایران برای مدرنیزه کردن زیرساخت های خود، به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد. با این وجود، حتی پس از لغو تحریم ها، برخی موانع مهم پابرجا هستند.

به یک دلیل، شرکت های ایرانی و شرکای خارجی شان اخیرا هیچ تجربه اخیری در زمینه مبادلات بانکی نداشته اند. حتی اگر محدودیت ها برداشته شود، مدتی زمان خواهد برد تا سرمایه مجددا از طریق این کانال ها به سمت ایران سرازیر شود. بانک های بین المللی ناگزیر شده اند شعبه های خود در ایران را ببندند و برخی بابت همکاری با ایران جریمه های سنگینی را متقبل شده اند. در نهایت ارتباط بانک های خارجی با سیستم بانکی ایران مجددا برقرار خواهد شد. اما قرض دهندگان بین المللی ممکن است در زمینه تامین مالی پروژه ها در ایران محتاطانه عمل کنند، به خصوص اگر تحریم ها به صورت تدریجی برداشته شوند.

بانک های داخلی ایران نیز ممکن است برای حضور مجدد در کشورهای دیگر با مشکلاتی مواجه شوند. آنها باید سرمایه گذاری در داخل را تامین مالی کنند. صندوق بین المللی پول تاکید کرده که تهران باید اقدامات ضد پولشویی خود را تقویت کند.

در عین حال، نرخ تورم ایران حدود 14 درصد است و این موجب می شود سرمایه گذاران دشوار بتوانند میزان سود واقعی شان را پیش بینی کنند.

ایران ممکن است به زودی از دوره طولانی انزوا خارج شود، اما فرض پایه ای این است که این موضوع زمان خواهد برد. بخش اعظمی از احتمال افزایش سرمایه گذاری در ایران به بخش نفت این کشور مربوط می شود که چهارمین ذخایر بزرگ اثبات شده جهان را شامل می شود.

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا