۶دلیل برای خوشحالی معدنکاران در سال ۲۰۱۶

افزونی تقاضای مواد معدنی بر عرضه پیشی می‌گیرد

افزونی تقاضای مواد معدنی بر عرضه پیشی می‌گیرد

گروه معادن - اهمیت معدن و فعالیت‌های معدنی به قدری بالاست که موسسه‌های پژوهشی به بررسی شرایط و وضعیت معادن در شرایط مختلف اقتصادی جهان می‌پردازند و از نتایج به‌دست آمده برای ادامه کار خود استفاده می‌کنند.

به گزارش ماین نیوز، در این زمینه موسسه پژوهشی «کپیتال اکونومیکس» در مطالعات و بررسی‌های خود، ۶دلیل برای خوشحالی صنعت معدنکاری در سال ۲۰۱۶م را مطرح کرد که براساس آنها می‌توان به آینده معدنکاری و بازگشت رونق به بازار مواد معدنی امیدوار شد.

حال اگر بخواهیم میزان تاثیر دلایلی همچون بهبود دوباره رشد اقتصادی چین، کاهش ارزش دلار، بازگشت تورم، دسترسی آسان به پول، کاهش عرضه و سود سرمایه‌گذار در ایران را بررسی کرده و آثار آن بر بخش معدن تعیین شود، باید عوامل مختلفی همچون شرایط اقتصادی داخلی، نوع سیاست‌گذاری و قوانین موجود در کشور را در نظر گرفته و سپس از این عوامل برای رشد معدنکاری و بازار آن بهره‌مند شویم.

کمبود نقدینگی در ایران

در این زمینه کارشناسان بخش معدن معتقدند که برای استفاده از عوامل یادشده در بخش معدن ایران باید برنامه‌ریزی داشت و با تعیین ضوابط و قوانین برای این حوزه فعالیت‌های معدنی ایران را به سطح استاندارد رسانده و از موقعیت‌های به وجود آمده استفاده کرد.

عضو کمیته معدن سازمان ملل متحد و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نظر خود را درباره برخی از دلایل مطرح شده از سوی موسسه پژوهشی «کپیتال اکونومیکس» که منجربه رونق بخشی معدن و معدنکاری جهان خواهد شد،گفت و افزود: یکی از موارد مطرح شده برای رونق معدنکاری دسترسی آسان به پول است که متاسفانه در ایران جایگاهی ندارد. زیرا صنایع معدنی و معادن ایران به شدت دچار کمبود نقدینگی هستند و هنوز برنامه‌ای برای تامین نقدینگی آنها تدوین نشده است.

از طرفی اگر بخواهیم منابع مالی مورد نیاز را از طریق سرمایه‌گذاری خارجی رفع کنیم بازهم به دلیل نبود شفافیت قوانین و تسهیلات این موضوع امکانپذیر نیست. به عنوان مثال اگر سرمایه‌گذار خارجی بخواهد در بخش معدن ایران وارد شود به دلیل نبود سیاست معدنی شفاف جذب نمی‌شود.

محمدحسین بصیری ادامه داد: با وجود بالا بودن تعداد سرمایه‌گذاران مختلف خارجی برای حضور در بخش معدن ایران جای نگرانی است که به دلیل نبود شفافیت در بخش معدن و نداشتن تمهیدات، ناموفق و ناامید بازگردند. بنابراین بهتر است دولت برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشد و نسبت به ایجاد شفافیت قانونی و برداشتن موانع قانونی اقدام کند. همچنین ایجاد یک سازمان واحد و کم کردن بوروکراسی‌های اداری از دیگر اقداماتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

هم‌اکنون تعدد سازمان‌های مختلف همچون سازمان منابع طبیعی و محیط‌زیست و.. برای پیگیری پرونده‌های معدنی، سرمایه‌گذاران را خسته و ناامید کرده و آنها را از ادامه راه باز می‌دارد.

وی با بیان اینکه مطالعاتی روی بازار فلزات جهان داشته اظهار کرد: پیش‌بینی‌هایی از سوی ارگان‌های مطرح جهان مانند بلومبرگ، ال‌ام‌ای و... برای آینده و بررسی تقاضا و عرضه انجام شده که بر اساس آن می‌توان به وجود «گپ» بزرگی بین عرضه و تقاضا امیدوار بود. زیرا هم‌اکنون برای فلزات و مواد معدنی تقاضا به شکل ملموس وجود دارد و افزایش تقاضا نسبت به عرضه در سال ۲۰۱۶م دیده خواهد شد.

بصیری گفت: اگر نگاهی به ساختار چین بیندازیم، می‌بینیم با وجود داشتن مشکل اقتصادی مختصر تقاضای محصول آنها کاهش یافته اما در مقابل تقاضای بزرگی برای باتری موتورسیکلت‌های برقی در چین ایجاد شده که نتیجه‌اش افزایش تقاضای سرب خواهد بود. از طرفی بخش خودروسازی چین به سرعت درحال رشد است و همین موضوع تقاضای فلزاتی همچون روی، ورق گالوانیزه و فولادی و... را افزایش می‌دهد.

البته این موضوع تنها به چین محدود نشده؛ زیرا به دلیل کاهش قیمت مواد معدنی، در سال‌های اخیر برخی از معادن استرالیا تولید خود را کاهش داده و عرضه آنها کم شده اما همچنان تقاضا روندی صعودی دارد و باعث افزایش قیمت فلزات و دیگر کانی‌ها در آینده می‌شود.

او به تاثیر موارد یاد شده بر بازار معدنی ایران اشاره کرد و گفت: زمانی که تولید محصولی کاهش می‌یابد طرح‌های توسعه‌ای متوقف شده و معادن فعالیت خود را کاهش می‌دهند و در نتیجه عرضه کم می‌شود. در نتیجه سرمایه‌گذاران می‌توانند با نگاهی به آینده و نیاز صنایع به مواد معدنی نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف معدنی اقدام کنند و به سود برسند.

عضو کمیته معدن سازمان ملل متحد درباره سود سرمایه‌گذار که به عنوان یکی دیگر از عوامل رونق معدنکاری در سال ۲۰۱۶م مطرح شده نیز اظهار کرد: سود سرمایه‌گذار در کوتاه‌مدت محقق نمی‌شود. زیرا هم‌اکنون در دوره‌ای هستیم که سرمایه‌گذاران به دلیل پایین بودن قیمت‌ها، فعالیت خود را متوقف یا محدود می‌کنند. حال با افزایش قیمت‌ها و مناسب بودن آن شروع به سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

بصیری معتقد است که باید دوره تغییرات بازار در شرایط کنونی طی شود؛ یعنی عرضه کاهش‌یافته و تقاضا افزایش یابد که نتیجه آن افزایش قیمت است بنابراین سرمایه‌گذار نیز تمایل به ورود به بازار را پیدا کرده و فعالیت خود را آغاز می‌کند.

رشد اقتصادی چین

علی‌اصغر بهرامی، مدیر بخش فلزی، صنعتی و معدنی «کارگزاری مفید» نیز درباره عواملی همچون بهبود دوباره رشد اقتصادی چین که منجر به بهبود صنعت معدنکاری جهان خواهد شد اظهار کرد: رشد اقتصادی چین یکی از واقعیت‌هایی است که در اواخر سال ۲۰۱۶م با توجه به تمهیدات اندیشه شده از سوی سیاست‌گذاران این کشور در حال اجراست. زیرا در چند سال گذشته کمترین و پایین‌ترین رشد را داشته و به کف خود رسیده است.

بنابراین با رشد اقتصادی این کشور مصرف مواد معدنی آنها افزایش‌یافته و موجب بالارفتن تقاضا می‌شود.

وی درباره یکی دیگر از دلایل مطرح شده از سوی موسسه «کپیتال اکونومیکس» را مربوط به کاهش ارزش دلار در جهان عنوان کرد و گفت: درحال‌حاضر بسیاری از تحلیلگر بر این موضوع اتفاق نظر دارند و افزایش نرخ بهره در ۱۰ سال گذشته مورد تایید آنهاست.

بهرامی همچنین درباره کاهش ارزش دلار و آثار آن بر بخش معدن ایران گفت: کاهش ارزش دلار بیشتر برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران اثرگذار است و منجر به رشد بخش معدن می‌شود. اما درباره صادرات مواد معدنی این موضوع مصداق نخواهد داشت.

وی درباره بازگشت تورم به عنوان یکی دیگر از دلایل رونق بخش معدن نیز اظهار کرد: اگر بخواهیم درباره بازگشت تورم در ایران صحبت کنیم می‌بینیم که در اواخر سال آینده یعنی سال ۹۵ شاهد تورم خواهیم بود. زیرا حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در ایران که منجر به رشد در بخش معدن شود با تورم همراه می‌شود.

درواقع این تورم زنجیروار همه اقتصاد کشور و معدن که جزئی از آن است را در بر می‌گیرد. موادی همچون فولاد، گچ، سنگ‌آهن و دیگر مواد معدنی که در بازار مسکن و ساخت‌وساز اثرگذار هستند افزایش قیمت یا تورم حاکم‌بر آنها اثرگذار خواهد بود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا