در پی استقبال خوب از آزادسازی محدوده‌های معدنی مطرح شد

آزادسازی محدوده‌ها آغازی برای جذب سرمایه‌گذاران معدنی

آزادسازی محدوده‌ها آغازی برای جذب سرمایه‌گذاران معدنی

گروه معادن - تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آزادسازی محدوده‌های معدنی در ۳ نوبت مختلف با وجود ظرفیت‌های معدنی فراوان می‌تواند رونقی در اکتشافات مواد معدنی را در پی داشته باشد.

به گزارش ماین نیوز، حال اجرای آزادسازی محدوده‌های معدنی در آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی و اجرایی شدن رفع تحریم‌ها می‌تواند فرصتی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه اکتشافات در بخش معدن باشد. از سویی دیگر استقبال بسیار خوب از نخستین نوبت آزادسازی محدوده‌های معدنی حاکی از آن است که آینده مثبتی در انتظار اکتشافات معدنی است.

اما نباید فراموش کرد بهره‌برداری از ذخایر موجود در این محدوده‌ها نیازمند بهبود وضعیت اقتصادی، افزایش تمایل فعالان بخش خصوصی برای ورود به بخش معدن به‌ویژه حوزه اکتشاف و حمایت دولت از مکتشفان خواهد بود.

آزادسازی محدوده‌های معدنی دورنمایی دارد

عباسعلی اقبالی‌زارچ، مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره استقبال از آزادسازی محدوده‌های معدنی اظهار کرد: خوشبختانه استقبال خوبی از این تصمیم شده به‌طوری که در روز نخست اجرای آن ۵۰۰ مورد درخواست ارائه شد. وی در پاسخ به این سوال که استقبال از این اقدام چه تاثیری بر بخش معدن خواهد داشت، گفت: محدوده‌هایی که آزاد می‌شوند، ابتدا باید پروانه‌های اکتشاف برای آنها صادر شده و پس از گذشته یک، دو سال یا حتی بیشتر کار اکتشافی انجام شده تا به مرحله‌ای برسد که بتوان مشخص کرد چه نوع ماده، به چه میزان و با چه عیاری در منطقه وجود دارد.

اقبالی زارچ تصریح کرد: پیش‌بینی من این است، که بسیاری از محدوده‌هایی که در اختیار استان‌ها قرار داشت، محدوده‌هایی با ظرفیت خوب است. امیدوار هستیم این موضوع به نتایج خوبی دست پیدا کند. از سوی دیگر ذخایر اولیه که در چارچوب گواهی کشف‌هایی که در ۲ یا ۳ سال آینده ثبت خواهد شد زمینه‌ای برای جذب سرمایه است تا سرمایه‌گذار خارجی بتواند با شرکت‌های خصوصی ایران وارد بخش معدن شده و در پروژه‌ها و طرح‌های این بخش مشارکت کند. مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: در واقع آزادسازی محدوده‌های معدنی اقدامی موثر بوده که دورنمای مثبتی برای بخش معدن به همراه دارد. به گفته وی، با بهبود وضعیت اقتصادی و رونق اکتشاف در بخش معدن می‌توان منتظر اتفاقات خوب در بخش معدن بود.

وی درباره ارائه تسهیلاتی برای اکتشاف از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به فعالان بخش معدن، اظهار کرد: تسهیلات برای حوزه اکتشاف بستگی به میزان وصول حقوق دولتی و میزان درآمدهای دولت دارد تا در ردیف‌های مشخصی به وزارت صنعت، معدن و تجارت بودجه اختصاص یابد. اگر روندی فعلی و قیمت ۳۰دلاری نفت ادامه یابد و یا بهره‌برداران در پرداخت حقوق دولتی خود تاخیر داشته باشند، بودجه‌ای برای ارائه تسهیلات باقی نخواهد ماند.

ثبت ۵۶۹ محدوده در نوبت نخست

اسدالله کشاورز، مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت نیز درباره آزادسازی محدوده‌های معدنی اظهار کرد: آزادسازی محدوده‌های معدنی در ۳ نوبت انجام می‌شود که در نخستین مرحله ۵۷۶۲ محدوده آزاد شد. از این تعداد محدوده‌های آزاد شده در حدود ۵۶۹ ثبت محدوده جدید را در این مرحله شاهد بودیم. در واقع متقاضیان براساس نیاز خود بررسی‌های لازم برای ثبت محدوده‌ها را انجام داده‌اند یا براساس اطلاعات قبلی از مناطقی که ابطال شده‌بودند برای ثبت اقدام کردند.

به گفته وی، در نخستین نوبت آزادسازی محدوده‌های معدنی، بیشترین استقبال مربوط به محدوده‌های استان خراسان جنوبی و اصفهان بود. البته این استقبال مربوط به استان‌هایی است که در نوبت نخست آزادسازی آنها انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در ادامه افزود: مرحله دوم آزادسازی محدوده‌های معدنی از ۱۱دی آغاز می‌شود. آذربایجان‌غربی، همدان، مرکزی، خراسان‌شمالی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، بوشهر، خوزستان و یزد استان‌هایی هستند که در نوبت دوم، آزادسازی محدوده‌ها در آنها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نوبت سوم آزادسازی محدوده‌ها نیز در ۲۱دی انجام می‌شود. درواقع در این برنامه سعی برآن بود تا در هر نوبت، آزادسازی حدود ۱۰استان انجام شود. مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت پیش‌بینی کرد: استقبال در نوبت‌های دیگر با توجه به مختلف بودن استان‌ها مانند نوبت نخست خوب باشد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا