انجماد پاییزی قیمت مسکن

انجماد پاییزی قیمت مسکن
آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در آذرماه سال‌جاری نشان می‌دهد با وجود افزایش 8/ 4 درصدی حجم معاملات واحدهای مسکونی در آذرماه سال‌جاری نسبت به آبان ماه، متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله کمتر از یک درصد (6/ 0 درصد) در این ماه نسبت به مدت مشابه ماه گذشته امسال افزایش داشته است که نشان از ادامه انجماد قیمت مسکن در فصل پاییز دارد.

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، براساس بررسی‌های بانک مرکزی، در آذرماه سال جاری متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های املاک، سه میلیون و 880 هزار تومان ثبت شده است که نسبت به ماه گذشته 6/ 0 درصد افزایش داشته اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته (آذر 93) 2/ 1 درصد کاهش پیدا کرده است. در میان مناطق 22 گانه شهر تهران نیز بیشترین افزایش قیمت در آذرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته مربوط به منطقه چهار معادل 6/ 1 درصد و بیشترین کاهش قیمت در منطقه 21 شهر تهران معادل 9/ 6 درصد اتفاق افتاده است. این گزارش اضافه می‌کند که بیشترین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده در منطقه یک معادل 7 میلیون و 720 هزار تومان و کمترین آن در منطقه 18 معادل دو میلیون و 60 هزار تومان بوده است. با وجود ثبات قیمت‌ها، بررسی‌ها از حجم معاملات ثبت شده در آذرماه سال جاری حاکی از افزایش 8/ 4 درصدی نسبت به ماه گذشته امسال و کاهش 8/ 2 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.


بخش دیگری از این گزارش که به بررسی تحولات 9 ماه نخست سال 94 اختصاص دارد، بیان می‌کند که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران بالغ بر 108 هزار واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7/ 14 درصد افت پیدا کرده است. براین اساس در مجموع ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار مسکن، فرصت مناسبی را برای ورود خریداران به بازار مسکن فراهم کرده است؛ به‌گونه‌ای که رشد تعداد معاملات در آذرماه نسبت به آبان ماه امسال نیز این موضوع را تایید می‌کند. براساس پیش‌بینی بانک مرکزی که در جمع‌بندی این گزارش آمده است با توجه به کاهش نااطمینانی‌های متصور در فضای اقتصاد کلان و تصمیمات اخیر شورای پول و اعتبار در کمک به ارائه تسهیلات اعتباری بخش مسکن و ارتقای قدرت خرید مسکن خانوارها، تداوم بهبود حجم معاملات بازار مسکن طی ماه‌های آینده دور از انتظار نیست.




بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا