اردوغان: اگر ایران پشت اسد نایستاده بود ...

اردوغان: اگر ایران پشت اسد نایستاده بود ...

رئیس جمهور ترکیه باردیگر ادعاهایی نسبت به ایران طرح کرد و گفت اگر تهران و مسکو از بشار اسد حمایت نمی کردند و پشت او نمی ایستادند، اکنون در مورد سوریه بحثی وجود نداشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از انتخاب، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در مراسمی در استانبول گفت: تشکلهای موازی به کشور ما صدمه زده اند. آنها دست به توطئه زده اند و شبکه های خیانتکار را وارد کشور ما کرده اند به همین علت باید با هم متحد شویم و به صورتی یکپارچه با این تشکل موازی مقابله کنیم و این توطئه ها را به شکست بکشانیم.

وی در بخش دیگری گفت: منطقه ما شاهد شرایط سختی است دوگانگی هایی در معیارهای ظلم وجود دارد که نمی توان در برابر آن سکوت کرد. در کشور مجاور ما جنگ است. از یک سو حکومت بشار اسد با حمایت ایران و روسیه قرار دارند.... گروه پ ک ک و گروه پ ی د و داعش نیز هستند. آنها با یکدیگر تفاوتی ندارند آنها مردم بی گناه سوریه را به قتل می رسانند.

وی افزود: ما نمی توانیم در برابر این ظلم سکوت کنیم و به درخواست کمک برادرانمان در این کشور توجه نکنیم. آنها نانوائی ها و تاسیسات غیرنظامی را هدف قرار می دهند. ما نمی توانیم در برابر این کشتارها سکوت کنیم. ما نوادگان عثمانی ها هستیم که از سرزمین وسیعی حفاظت می کردند. اجداد ما از مظلومان در هرجائی که بودند دفاع می کردند. ما باید خلف صالحی برای سلف صالح مان باشیم.

اردوغان اضافه کرد: ما باید حداکثر تلاشمان را انجام دهیم تا برادران مظلوممان را از این ظلم خلاص کنیم. ما میان ظالمان و گروههای تروریستی تفاوتی قائل نیستیم. ما می گوئیم رژیم سوریه و گروه تروریستی داعش هر دو  به قتل ملتی مظلوم می پردازند. گروه های «پ ک ک» و «پ ی د» نیز تروریستی هستند این گروههای تروریستی ابزاری برای کشتار مظلومان هستند. گروه پ ک ک مردم بی گناه ما را به قتل می رساند. ما تفاوتی میان این گروههای تروریستی قائل نیستیم و فرقی نمی کند که گروه داعش باشد یا گروه پ ک ک باشد یا گروه ی پ ک باشد یا گروه پ ی د یا گروههای تروریستی که رژیم سوریه از آنها حمایت می کند.

اردوغان گفت: ما می گوئیم که قدرتهای بزرگ نقشه هایی دارند و برای حل این مسئله و پایان دادن به جنگ سوریه اقدامی نمی کنند. به همین علت است که این جنگ همچنان ادامه دارد. اگر قدرتهای بزرگ و غربی برای حل این بحران مداخله می کردند اوضاع اکنون بسیار بهتر بود. اما جمهوری ترکیه  از سیاست کشورهای غربی پیروی نمی کند و کاملاً برعکس عمل می کند و اقدام به اجرای سیاست و مرزهای باز کرده است. ما اکنون میزبان بیش از دو میلیون پناهجوی سوری و عراقی بدون مد نظر دادن دین و نژاد آنها هستیم. برخی سعی می کنند به ما توصیه هایی کنند ولی ما به آنها می گوئیم که اوضاع برخلاف چیزی است که آنها سعی در شرح آن براساس اندیشه های خود دارند.

وی گفت: این قدرتها و کشورها در پادگان بعشیقه اهدافی را دنبال می کنند. یکسال و نیم پیش   اوضاع کاملاً متفاوت بود. شماری از افراد ما در این منطقه مشغول آموزش نیروهای این منطقه بودند. اما وقتی نیروهای دیگری به آنجا فرستاده شدند می گویند این نیروهای مسلح و مربیان ترکیه ای در این منطقه چه می کنند و سعی دارند نیروهای ما را از این پادگان بیرون برانند. اکنون پرسش من از همگان این است که روسیه در عراق و سوریه چه می کند؟

اردوغان افزود: وقتی حکومتی در این کشور از ما درخواستی می کند ما مجبوریم که به این درخواست پاسخ دهیم. شما نقشه هایی برای آینده سوریه دارید. شما به همین علت به سوریه رفته اید. آنها همین نقشه را در عراق اجرا می کنند.

اردوغان در ادامه مدعی شد : ایران شیوه های تفرقه افکنانه مذهبی و دینی در عراق اجرا می کند اما ما می گوئیم که از مظلومان حمایت می کنیم و به کمک و امداد رسانی به پناهجویانی که از سوریه و عراق می آیند می پردازیم. ما بیش از نه و نیم میلیون دلار در این زمینه صرف کرده ایم و کمکی که در این زمینه به ما داده شده حدود 450 هزار دلار بوده است. ما اکنون به سبب حمایت از مظلومان و کمک به آنها در حال جنگ با همه هستیم و علت آن دوگانگی معیارها است. ما به اقداماتمان افتخار می کنیم و از نهادهای غیردولتی که در این زمینه فعالیت می کنند تشکر می کنیم.

اردوغان در بخش دیگری گفت: رویداد انصار و مهاجرین از مهمترین رویدادهایی است که ما به آن افتخار می کنیم. ما باید از این رویدادهای تاریخی درس بگیریم و آن را الگو قرار دهیم.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: ما مسلمانان باید حداکثر تلاش خود را برای تشریح دین اسلام برای دیگران بکار گیریم و علیه همه سازمان های تروریستی که از نام اسلام سوء استفاده می کنند اعم از داعش و القاعده یا بوکو حرام و غیره موضع گیری کنیم. ما حداکثر تلاش خود را برای نشان دادن چهره واقعی اسلام بکار می گیریم.

اردوغان در بخش دیگری گفت: در زمان برگزاری نشست سران گروه 20 در آنتالیا این اصطلاحات را تشریح کردیم و گفتیم که اسلام  از تروریستها فاصله بسیاری دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا