رشد خفیف بورس

رشد خفیف بورس

هم‌زمان با برگزاری اجلاس مالی اسلامی و صحبت‌های مهم رئیس بانک مرکزی، بازارهای مالی اصفهان نیز واکنش‌های مختلفی از خود بروز دادند که برآیند آن‌ها حاکی از افزایش امیدواری در اقتصاد بود.

به گزارش  نامه نیوز ، ولی‌الله سیف در همایش مذکور کاهش سود را الزامی دانست، از افزایش انضباط مالی بانک‌ها دفاع کرد، راه‌اندازی بورس ارزی را نزدیک ارزیابی کرد و تأکید کرد با توجه به افزایش سطح چتر آماری بازار پول با اضافه شدن چند بانک و موسسه به آمار رسمی نقدینگی، نقدینگی کل کشور از 900 هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. صحبت‌های سیف مهم‌ترین خبر اقتصادی امروز برای بازارهای مالی و کالایی بود که نهایتاً موجب رشد نسبی بورس، تثبیت دلار و آرامش بازار سکه شد.
 
 
روز مثبت بورس
 
برخلاف هفته‌های قبل و پس از مدت‌ها، امروز بورس روز خوبی به خود دید و اکثر نمادهای مهم بورسی روند مثبتی را تجربه کردند. در معاملات امروز که البته مثبت آن چندان هم قابل‌توجه نبود، شاخص کل 18 واحد رشد کرد و ارزش معاملات بورس 123 و فرابورس 294 میلیارد تومان ثبت شد.بیشترین حجم معاملات نیز در حق تقدم فولاد مبارکه و پس‌ از آن بانک ملت ثبت شد.
 
یکی از کارگزاران تالار حافظ در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد دلیل مثبت شدن امروز بازار گفت: با نزدیک شدن به زمان رفع واقعی تحریم‌ها طبیعتاً بورس نیز باید واکنشی از خود نشان دهد و خوشبختانه امروز پس از ماه‌ها بازار خوبی را مشاهده کردیم.
 
وی در مورد احتمالات آینده افزود: انتظار نداریم حرکت بازار مستمر باشد چون بسیاری مشکلات با رفع تحریم‌ها بر سرخود باقی می‌مانند و در حال حاضر نیز بزرگ‌ترین مشکل بورس از نظر کارشناسان، افت شدید قیمت نفت و سایر محصولات است.
 
 
دلار آرام گرفت
 
باوجود رشد مناسب دلار در روز قبل و به صدا درآمدن آژیر هشدار در شکستن سقف قبلی، امروز بازار ارز تمایل چندانی به صعود از خود نشان نداد و در قیمت‌های روز قبل در جا زد. بر همین اساس قیمت دلار به 3675 تومان تقلیل یافت.
 
یکی از صرافان خیابان سپه در رابطه با راه‌اندازی بورس ارز گفت: این بورس آن‌طور که از گفته‌های سیف پیداست، مختص همه افراد نیست و در قالب اوراق سلف و تحویل آتی نیازهای واردکنندگان و صادرکنندگان را رفع می‌کند و بعید میدانم در کوتاه‌مدت بتواند بازار آزاد ارز را از رسمیت بیندازد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: برای مثال، در زمان راه‌اندازی بازار آتی سکه نیز همین صحبت‌ها مطرح بود اما درنهایت دیدیم که بازار نقدی نقش لیدری خود را حفظ کرد و دو بازار مشکلی برای فعالیت دیگری ایجاد نکردند.
 
 
ثبات پس از رشد روز قبل
 
 
بازار سکه در دومین روز تعطیلی بازارهای جهانی و در آستانه کریسمس برخلاف روز قبل شرایطی آرام را سپری کرد و قیمت سکه نقدی در همان 941 هزارتومان روز قبل باقی ماند. در بازار آتی نیز متعاقب معاملات آرام نقدی، نوسانی مشاهده نشد و البته قیمت سررسید تیرماه حدود 4500 تومان از نقدی بالاتر رفت.
 
 
آرامش آهن
 
 
در بازار آهن نیز همانند روز قبل، قیمت‌ها تغییری نداشت و البته معاملاتی نیز در بورس کالا ثبت نشد. با انتشار آمار صادرات فولاد در سال 94 البته نقطه‌ای روشن در افق این بازار پیدا شد زیرا بر اساس آمار اعلامی، ایران توانسته در 6 ماهه اول سال جاری، 369 میلیون دلار فولاد صادر کند که در قیاس با کل سال 93 رشد 3 برابری را نشان می‌دهد. با این ‌حال با توجه به افت قیمت‌های جهانی، فعالان بازار فولاد وضعیت این بازار را رکودی ارزیابی می‌کنند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا