پایکوبی افغان ها برای طرحی در رقابت با ایران

پایکوبی افغان ها برای طرحی در رقابت با ایران

اقتصاد > انرژی - ایرنا گزارش داد: وزیر معادن و نفت افغانستان روز یکشنبه در مجلس سنای افغانستان، با ابراز خوش بینی نسبت به اجرای طرح خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان و هندوستان از مسیر افغانستان، موسوم به خط لوله تاپی، گفت که اجرای این طرح 14 هزار شغل مستقیم و هزاران شغل غیر مستقیم در افغانستان، ایجاد خواهد کرد.

«داوود شاه صبا» افزود: این طرح، مستلزم ایجاد 7 هزار شغل امنیتی است و با آغاز این طرح، افغانستان نقش اصلی خود را در انتقال انرژی منطقه ای پیدا خواهد کرد.

وزیرمعادن افغانستان گفت که کار لوله گذاری این خط در داخل افغانستان از سال 2017 آغاز می شود و در سال 2016 میلادی قراردادهای لازم در این رابطه با کشورهای عضو اجرای طرح تاپی امضا خواهد شد.

وی همچنین گفت: در مسیر عبور این لوله 3 تا 4 پمپ گاز ساخته می شود و نیازمند نزدیک به یک هزار متخصص فنی خواهد بود که آموزش آنان، از هم اکنون آغاز شده است.

قرار است انتقال گاز از این خط لوله در سال 2020 میلادی آغاز شود.

طرح خط لوله گاز تاپی اواخر سال 2011 میلادی به امضای چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان رسید. این مسیرانتقال گاز نزدیک به دو هزارکیلومتر طول دارد و با عبور از استان های هرات، فراه، قندهار و هلمند افغانستان، وارد پاکستان و هند می شود.

براساس برآوردهای اولیه، اجرای این طرح هفت میلیارد و 600 میلیون دلار هزینه خواهد داشت. با اجرای این طرح، سالانه بیش از 30 میلیارد متر مکعب گاز از این مسیر منتقل خواهد شد.

آگاهان اقتصادی می گویند سالانه حدود 400 میلیون دلار سود از محل پرداخت حق عبور این خط لوله گاز، نصیب افغانستان خواهد شد.

«محمد اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان از خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان و هندوستان از مسیر افغانستان، به عنوان راه ابریشم جدید یاد کرده و گفته است که این طرح، پایه و اساس تحول اقتصادی افغانستان را تشکیل می دهد.

22339

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا