بزرگترین برنده و بازنده 2015 در بازار فلزات پایه

بزرگترین برنده و بازنده 2015 در بازار فلزات پایه

فلزات پایه شامل مس، آلومینیوم، سرب، روی، نیکل و قلع در سال 2015 پس از منابع انرژی، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان کالاها داشتند و مجموعا حدود 26 درصد کاهش قیمت نشان دادند.

به گزارش ایسنا، کومرس بانک در گزارشی با اشاره به اینکه فلزات پایه از ابتدای سال 2015 تاکنون تحت تاثیر ضعف اقتصادی چین که بزرگترین مصرف کنندگان این فلزات در جهان به شمار می‌رود، قرار گرفتند، اعلام کرد: سرب با تنها 13 درصد کاهش قیمت که از ابتدای سال تاکنون داشت بهترین عملکرد و نیکل با 43 درصد کاهش قیمت، بدترین عملکرد را در میان فلزات پایه داشته است.

موجودی نیکل در انبارهای تحت نظارت بازار فلزات لندن، هفته گذشته 1.1 درصد افزایش یافته و به 441 هزار و 510 تن رسید که بالاترین میزان از هشتم اکتبر بود. قیمت نیکل همچنین پس از گزارش مجمع بین المللی فولاد ضدزنگ که نشان داد تولید این آلیاژ در 9 ماه نخست سال 2015 کاهش یافته است، نزول کرد. تولید فولاد ضدزنگ حدود دو سوم از تقاضا برای نیکل به حساب می‌آید.

طبق برآورد بانک "استاندارد چارترد"، حدود 70 درصد از تولیدکنندگان نیکل با قیمتهای کنونی ضرر می‌کنند.

بر پایه گزارش این بانک، وضعیت عرضه و تقاضا در بسیاری از بازارهای فلزات سال آینده به میزان قابل توجهی فشرده می‌شود زیرا بسیاری از تولیدکنندگان قادر به پوشش هزینه‌هایشان در قیمتهای کنونی نیستند.

کومرس بانک اعلام کرد قیمتهای پایین منجر به کاهش گسترده تولید خواهد شد که بخشی از آن تاکنون اعلام شده است. بزرگترین کاهش اعلام شده تاکنون مربوط به روی بوده که عرضه جهانی آن بیش از 10 درصد کاهش خواهد یافت و ممکن است کاهش عرضه کمک کند قیمت این فلز در سال آینده بهبود پیدا کند.

بر اساس گزارش پلاتس، شرکت خدمات مالی مورگان استنلی هم دیدگاه مذکور را در تحلیلی از وضعیت فلزات پایه منعکس و اعلام کرده است: تداوم کاهش قیمت کالا در سال جاری منجر به کاهش ظرفیت معدنکاری و فرآوری و فلزات در سراسر جهان می‌شود. علت این امر هم سیگنالهای منفی است که از چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده کالا در جهان مخابره می‌شود. دولت این کشور اعلام کرده که رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2016 احتمالا حدود 6.8 درصد خواهد بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا