گزارشی از توسعه انرژیهای غیرفسیلی در ایران

انرژی‌های تجدیدپذیر هدف ایران پس از تحریم‌هاست

انرژی‌های تجدیدپذیر هدف ایران پس از تحریم‌هاست

موسسه مشاوره و تحقیقات بازار "فراست اند سولیوان" در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ایران برنامه رشد بلندپروازانه‌ای را برای ارتقا انرژی‌های سبز به عنوان یک فاکتور کلیدی ثبات در راستای اهداف تنوع‌بخشی اقتصادی در برنامه ششم توسعه ترسیم کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری ترید عربی، مسائل زیست‌محیطی و پایداری اقتصادی در برنامه اقتصادی ایران برای سال 2025 به برنامه‌های انگیزشی برای جذب بخش خصوصی برای احیای فناوری‌های منسوخ شده صنعت برق و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و انرژیهای زیستی در سراسر کشور منجر شده است.

براساس نقشه راه انرژی ایران، دولت قصد دارد تا پایان سال 2025 فناوری‌های سبز را برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها از 74 گیگاوات به بیش از 120 گیگاوات افزایش دهد.

از آنجا که ایران برای رسیدن به این ظرفیت به فناوری، مهندسی و دانش احتیاج دارد و برای این منظور به بیش از 60 میلیارد دلار سرمایه احتیاج است ایران خواستار سرمایه‌گذاری در این بخش شده است.

علی میرمحمد، مشاور ارشد و مدیر توسعه در موسسه فراست اند سولیوان می‌گوید: بازار برق در ایران طی 10 سال گذشته نرخ رشد سالیانه شش‌ونیم درصدی داشته است که بسیار بالاتر از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور است که در حال حاضر به بیش از سه درصد نمی‌رسد.

وی گفت: ایران شاهد ظهور بازیگران جدید در بخش‌های تولید و کشاورزی بوده است. به علاوه سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار نفر مصرف‌کننده جدید به بازار برق ایران افزوده می‌شود. این تحولات مستلزم یک ظرفیت بیشتر پنج هزار مگاواتی برای هر سال و سرمایه‌گذاری جدید در شبکه توزیع و انتقال برق است.

نیروگاه‌های ایران مصرف‌کنندگان اصلی منابع سوختی طبیعی هستند و سالانه بیش از 30 میلیارد دلار سوخت‌های مختلف شامل گاز طبیعی(36 میلیارد متر مکعب) گازوئیل(12 میلیارد لیتر) و نفت کوره (15 میلیارد لیتر) را مصرف می‌کنند.

بهره‌وری پایین در تولید نفت و زیرساخت‌های انتقال آن به یک خسارت سنگین بر اقتصاد ایران منجر شده که نیازمند پرداختن فوری به آن از طریق سرمایه‌گذاری‌های جدید به آن است.

میرمحمد خاطرنشان کرد: نصب نسل جدید توربین‌های دارای بهره‌وری بالا، طراحی و احداث ایستگاه‌های فرعی جدید جی‌آی‌اس، احداث خطوط انتقال ولتاژ بالا و افزودن فناوری‌های تجدیدشدنی و سبز به ترکیب انرژی ایران برنامه‌های عمده‌ای هستند که انتظار می‌رود در دوران پس از تحریمها به اجرا درآیند. به علاوه سوخت‌های زیستی از پسماندهای روستایی نیز فرصت کلیدی برای سرمایه‌گذاری در ایران است.

صنعت انرژی‌های تجدیدشدنی در ایران در مرحله اولیه خود قرار دارد. ایران با توجه به اینکه در کمربند تابش انرژی خورشید قرار دارد و داشتن پتانسیل بالا چشم‌انداز روشنی را برای توسعه فناوری‌های خورشیدی در ایران ایجاد کرده است.

مطالعات اکتشافی انجام شده نشان می‌دهد که ایران 15 منطقه احتمالی زمین‌گرمایی در اختیار دارد. در زمینه انرژی‌های گرمایی زمینی ایران در یک کمربند زمین‌گرمایی فعال قرار گرفته است.

در حال حاضر کمتر از یک درصد مجموع ترکیب انرژی ایران از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود. این در حالی است که ایران قصد دارد سرمایه‌گذاری در این زمینه را در برنامه ششم توسعه افزایش دهد. هدف ایران نصب بیش از 5 هزار مگاوات انرژی تجدیدشدنی است که شامل چهار هزار مگاوات انرژی بادی و 500 مگاوات انرژی خورشیدی می‌شود.

در حال حاضر پتانسیل نصب بیش از 15 گیگاوات انرژی بادی در مناطقی همچون منجیل، زاهدان، زابل و نیشابور از سوی سازمان انرژی‌های تجدیدشدنی ایران شناسایی شده است.

مصطفی ربیعی، رئیس امور بین‌الملل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ایران می‌گوید: ایران می‌تواند بیش از دوسوم انرژی خود را از نیروی باد تامین کند. سیاست بلندمدت در یک دهه آینده (2015 تا 2025) تامین بیش از 50 درصد انرژی مورد نیاز کشور از منابع تجدیدشدنی، سوخت‌های زیستی و دیگر فناوری‌های سبز است. احیا و مدرن‌سازی نیروگاه‌های حرارتی کنونی با فناوری‌های سبز نیز بخشی از این برنامه است.

وی گفت: برای رسیدن به ظرفیت تولید پنج هزار مگاوات انرژی تجدیدشدنی، ایران به سرمایه‌گذاری بیش از 10 میلیارد دلار احتیاج دارد. در حالی که تامین مالی پروژه تاکنون یک عامل کلیدی محدودکننده در این بخش بوده است. برای غلبه بر این چالش ایران قصد دارد سرمایه‌های خارجی را برای سرمایه‌گذاری در سرتاسر کشور جذب کند.

در حال حاضر بیش از 19 پروژه که نیازمند یک‌ونیم میلیارد دلار سرمایه هستند در ایران پیشنهاد شده‌اند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا