کاهش نرخ سود بانکی چند وقت دیگر ممکن خواهد شد؟

کاهش نرخ سود بانکی چند وقت دیگر ممکن خواهد شد؟

اقتصاد > بازار مالی - کاهش نرخ سود بین بانکی مقدمه کاهش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانک ها است.

علی صالح آبادی مدیر عامل بانک توسعه صادرات در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص راه اندازی بازار مشتقه ارز گفت: «بازار مشتقه ارز از سال ها پیش در برنامه بود، اما به صورت جدی به نتیجه نرسید.»

پیش نیاز ورود سرمایه گذار خارجی؛ بازار مشتقه ارز

وی افزود: «ما در شرایط جدید برای دوران بعد از تحریم قطعا شاهد ورود سرمایه گذار خارجی خواهیم بود. اولین موضوعی که سرمایه گذار خارجی برای ورود به کشور به آن توجه می کند نوسانات نرخ ارز است. طبعا اولین نیاز این سرمایه گذاران پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز است.»

به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات بازار مشتقه ارزی می تواند امکان پوشش ریسک را برای این سرمایه گذاران و همچنین واردکنندگان و صاردکنندگان داخلی نیز فراهم کند.

صالح آبادی ادامه داد: «با آغاز به کار این بازار، فعالان اقتصادی کشور می توانند با در نظر گرفتن محدوده مشخصی از نرخ ارز برای سوددهی سرمایه گذاری های خود تصمیم گیری کنند.»

وی با اشاره به نقش و تاثیر سفته بازان در نرخ ارز گفت: «برای اینکه سفته بازی یا نوسان زیادی در بازار ایجاد نشود ما حتما  باید ورود و نظارت بانک مرکزی را در کنار بازار سرمایه و سازمان بورس که مسئولیت بازارهای مالی را دارند، داشته باشیم . چرا که بانک مرکزی بازیگر و تامین کننده اصلی ارز در این بازار است.»

200میلیارد تومان یارانه صادرات به شرط ازش افزوده

صالح آبادی در ادامه این گفت و گو در خصوص یارانه 200 میلیاردی سود تسهیلات که به صادرکنندگان تعلق می گیرد گفت: «امسال با موافقت نامه ای که با سازمان مدیریت و برنامه ریزی منعقد کردیم مقرر شد 200 میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات در اختیار این بانک قرار گیرد که ما هم آن را به صادر کنندگان تخصیص خواهیم داد.»

وی درباره شرایط دریافت این یارانه افزود: «با این یارانه قرار است حداکثر 6 درصد تخفیف نرخ در تسهیلاتی که به صادرکنندگان اعطا می شود در نظر گرفت. البته این تسهیلات ضوابط خاصی دارد که می توان به ارزش افزوده صادرات و مشخص بودن سقف تسهیلات اشاره کرد.»

کاهش نرخ سود بین بانکی گام نهایی برای کاهش نرخ سود سپرده

رئیس سابق سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به کاهش نرخ سود بین بانکی و تاثیر آن در روند کاهش نرخ سود سپرده ها گفت: «یکی از مسائلی که در هفته های اخیر بسیار مورد بحث و بررسی قرار گرفت این بود که  ابتدا باید نرخ سود بین بانکی کاهش پیدا کند. نرخ سود بین بانکی شاخصی است که به صورت کاملا رقابتی تعیین می شود و به هیچوجه دستوری نیست در یک فضای کاملا رقابتی بانک ها در بازار این نرخ را تعیین می کنند.»

وی ادامه داد: «در ماه های گذشته نرخ سود بین بانکی تا 28 درصد هم افزایش داشت، اما خوشبختانه با اقدامات بانک مرکزی و بانک ها این نرخ کاهش پیدا کرد و به 21 درصد رسیده و قرار بر این شد که این نرخ اگر به صورت باثبات در یک دوره مشخصی تثبیت شود نرخ سود بانکی هم کاهش پیدا کند.»

وی افزود: «بعد از بررسی و جمع بندی بازار کاهش نرخ سود سپرده های بانکی نیز در شورای پول واعتبار مطرح و تصمیم گیری می شود. البته اینکه چه زمانی این اتفاق می افتد طبیعتا با توجه به ارزیابی های بانک مرکزی خواهد بود. بانک مرکزی با در نظر گرفتن شرایط بازار پول و مهیا شدن شرایط برای کاهش نرخ سود سپرده ها گزارش های لازم را تهیه و به شورا ارائه خواهد داد.»

ریس سابق سازمان بورس اوراق بهادار افزود: «با توجه به عوامل متعددی مانند تورم که روند کاهشی دارد، می توان گفت این نوید خوبی برای رفتن به سمت کاهش نرخ سود است.»

وی در تشریح عوامل موثر در افزایش نرخ سود سپرده ها گفت: یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش نرخ سود اضافه برداشت بانک ها بود که بانک مرکزی با مدیریت این موضوع را ساماندهی کرد. عامل مهم بعدی هم نرخ سود بین بانکی بود که کاهش پیدا کرد و بعد از این با رفع موانع کاهش نرخ سود به سمت آن خواهیم رفت.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا