جزییات کامل پیش‌نویس لایحه بودجه95 +سند

جزییات کامل پیش‌نویس لایحه بودجه95 +سند

در حالی که حدود 25 روز از مهلت قانونی ارائه‌ لایحه بودجه به مجلس گذشته، اما هنوز زمان مشخصی برای بردن لایحه از سوی دولت اعلام نشده است، البته تاخیر ایجاد شده موضوع عجیب و تازه‌ای در تاریخ بودجه ایران به ویژه در چند سال اخیر نیست، اما به هرحال می‌ تواند موجب ایجاد تغییراتی در روند تصویب آن شود.

ارائه همزمان لایحه بودجه سال 1395 و لایحه برنامه ششم توسعه موجب شده تا سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی نتواند آن طور که در دو سال گذشته لایحه بودجه را در نیمه آذرماه به مجلس تقدیم کرد، این کار را برای بودجه سال آینده نیز در زمان مشخص انجام دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صبحانه، این در حالی است که آخرین اخبار از وضعیت تدوین لایحه بودجه حاکی از آن است که با وجود اینکه سقف‌ ها و ارقام کلی در هفته گذشته در هیات دولت نهایی شد، اما هنوز برخی جزئیات کامل نشده و بعید به نظر می ‌رسد که برخلاف برخی اخبار منتشره مبنی بر اینکه لایحه بودجه در یکی دو روز آینده به مجلس می ‌رود، این موضوع محقق شود.

از سوی دیگر اگر لایحه بودجه سال 1395 در هفته جاری به مجلس تقدیم نشود ممکن است با تاخیر حدود 10 روزه مواجه شده چرا که هفته آینده مجلس تعطیل خواهد بود. این در حالی است که اگر شرایط به همین روال پیش برود بعید نیست که دولت و مجلس تصمیم به تصویب بودجه چند دوازدهم بگیرند.


آن‌ طور که نوبخت معاون رییس جمهور کشورمان اعلام کرده است در لایحه سال 1395، 267 هزار میلیارد تومان منابع عمومی در نظر گرفته شده که 66 هزار میلیارد آن از محل فروش نفت و 201 هزار میلیارد تومان دیگر از سایر منابع تامین می‌شود. در عین حال در زمانی که قیمت فروش نفت در بازار جهانی در یک دهه گذشته به حداقل خود و تا مرز 33 دلار کاهش یافته، بودجه ‌نویسان قیمت هر بشکه نفت برای سال آینده را بین 35 تا 40 دلار پیش ‌بینی کرده ‌اند. از سوی دیگر ادر حالی که نرخ تبدیل درآمدهای ارزی به ریال برای هر دلار 2997 تومان در بودجه سال 1395 در نظر گرفته شده که این رقم کمتر از نرخ فعلی دلار مبادله ‌ای در مرکز مبادلات ارزی است.

اما بررسی های  نشان می دهد، کلیات بودجه در تاریخ 2 اذرماه توسط نوبخت به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ارسال شده و جهانگیری نیز در پارافی برای دبیر هیئت دولت، تاکید کرده است که به هیئت وزیران گفته شود که "هر روز (درباره بودجه) جلسه است"

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا