"انجماد نقدینگی منجر به رکود شد"

وام 60 میلیونی مسکن را از رکود خارج می‌کند؟

وام 60 میلیونی مسکن را از رکود خارج می‌کند؟

یک کارشناس بخش مسکن گفت:در این بخش افزایش سرمایه گذاری و همچنین انجماد نقدینگی منجر به رکود شده و نمی توان انتظار داشت که این بخش به زودی از رکود خارج شود.

سعید اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت فعلی بخش مسکن، اظهار کرد:آنچه که در بخش مسکن رخ داده حاصل ساز و کار و در اقتصاد کلان کشور است، پس از جهش قیمتی که در بخش مسکن در سال 91 رخ داد، و انتظار افزایش قیمت ها وجود داشت، شاهد انجماد نقدینگی در اقتصاد بودیم که این موضوع به رکود بخش مسکن دامن زد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت تا کنون سعی کرده با روش های مختلفی که آثار تورمی نداشته باشد در بخش مسکن تحرک ایجاد کند، تصریح کرد:در همان سال 91 به دلیل انتظارات ایجاد شده برای کسب سود و وابستگی درآمد شهرداری ها به هزینه صدور پروانه و دریافت عوارض، سرمایه گذاری های زیادی در این بخش رخ داد و ساختمان های بسیاری در شهرهای بزرگ ساخته شد.
این کارشناس مسکن با بیان اینکه برای رفع رکود در بخش مسکن باید مشکل اقتصاد کلان حل شود، تاکید کرد:محرک هایی مانند افزایش سقف تسهیلات به این دلیل است که بخش مسکن تا حدودی شاهد رونق باشد.
اسلامی با اشاره به اینکه تسهیلات 60 میلیون تومانی طبقات خاصی از مردم را پوشش می دهد و برای واحدهای بزرگ و لوکس کاربرد ندارد، اضافه کرد:البته باید توجه کرد که خانوارها باید توان بازپرداخت اقساط این تسهیلات را داشته باشند بنابراین، این تسهیلات فقط در طبقه خاصی مورد استفاده خواهد بود.
وی افزود:البته ایجاد تحرک در بخشی از صنعت ساختمان و بروز رونق نسبی در مورد واحدهایی که با این تسهیلات خریداری می شوند می تواند آن بخش پیمانکاری و صنعت ساختمان را که مربوط به ساخت و ساز این واحدها است تا حدودی تکان دهد.
این کارشناس مسکن در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه وضعیت نقدینگی بهبود یابد و دولت پس از کاهش تورم به دنبال خروج از رکود باشد، تاکیدکرد:البته باید توجه کرد که بخش بزرگی از دارایی های بانک ها در بخش ساختمان قفل شده  و در نتیجه زمانی که خود بانک ها اقدام به عرضه این واحد ها کنند زمان عرضه طولانی تر می شودو درنتیجه رکود ادامه می یابد.
اسلامی با اشاره به اینکه نباید انتظار داشت که بخش مسکن به زودی از رکود خارج شود، گفت:مسئله خروج بخش مسکن از رکود بسیار اهمیت دارد چرا که حدود 10 درصد اشتغال و همچنین 10 درصد GDP  از صنعت ساختمان حاصل می شود و رکود این بخش باعث رکود در بسیاری از صنایع شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا