مدیرعامل بورس کالای ایران خبر داد؛

فروش ۹۰ هزار تن ذرت در قالب گواهی سپرده کالایی/ ۷۰ درصد وجه معاملات در حساب کشاورزان

فروش ۹۰ هزار تن ذرت در قالب گواهی سپرده کالایی/    ۷۰ درصد وجه معاملات در حساب کشاورزان

مدیرعامل بورس کالا برای عرضه و ساماندهی بازار همه محصولات کشاورزی در چارچوب یک قانون مشخص و مدون اعلام آمادگی کرد؛ وی در‌عین‌حال از مبادله ۹۰هزار تن ذرت خوزستان در کمتر از یک‌ماه با استفاده از قبض انبار خبر داد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، ديروز در پايان مبادلات بورس كالا ركورد معاملات گواهي سپرده كالايي (قبض انبار) ذرت خوزستان در بورس كالا شكسته شد و جمع كل مبادلات اين محصول از زمان آغاز معاملات تاكنون به ۹۰هزار تن رسيد. به این ترتیب از زمان آغاز مبادلات قبض انبار ذرت در بورس كالا بيش از ۲۲۰۰كشاورز خوزستاني در كمتر از يك‌ماه ۹۰هزار تن ذرت در بورس كالا فروخته‌اند و بيش از ۷۰درصد پولشان را به‌صورت نقد دريافت كرده‌اند.

دولت در طول چند دهه گذشته به‌دليل مشكلات مالي و كسري بودجه، مدت‌ها كشاورزان را براي پرداخت پولشان معطل مي‌كرد، اما اكنون بيشتر از ۷۰درصد پول محصولات كشاورزان نقدا از طريق فروش محصولات‌شان در بورس كالا پرداخت مي‌شود. همچنین براساس آمار بخش خصوصي بزرگ‌ترين خريدار محصولات ذرت‌كاران خوزستاني بوده است. در همین رابطه حامد سلطاني‌نژاد، مديرعامل بورس كالا از ثبت ركورد ۹۰هزار تن ذرت در بورس كالا خبر داد و اعلام كرد: با محاسبه مبادلات روز گذشته، جمعا ۹۰هزار تن ذرت خوزستان در قالب گواهي سپرده كالايي در بورس كالا فروخته شده است.

حامد سلطاني‌نژاد افزود: ذرت خوزستان به‌عنوان يك محصول پايلوت از سوي دولت براي فروش تضميني محصولات كشاورزي تعيين شده بود و پس از پايان اين طرح، فروش ديگر محصولات كشاورزي از طريق بورس كالا آغاز خواهد شد.

او با بيان اينكه براساس طرح هيأت وزيران، ذرت خوزستان در مرحله اول براي طرح فروش تضميني محصولات كشاورزي انتخاب شده بود، تأكيد كرد: به‌نظر مي‌رسد تا پايان طرح فروش ذرت خوستان كه توسط هيأت وزيران تصويب شده بود، زمان زيادي باقي نمانده است و بعد از آن مي‌توانيم در مورد سایر محصولات نيز با مسئولان دولتي رايزني كنيم.

مديرعامل بورس كالا در پاسخ به اين پرسش كه پس از ذرت چه محصولات ديگري در بورس كالا فروخته خواهد شد، گفت: تمام محصولاتي كه توسط دولت بايد حمايت شوند و تحت شمول خريد تضميني قرار مي‌گيرند مي‌توانند وارد اين طرح شوند.

سلطاني‌نژاد ادامه داد: بسياري از كشور‌ها محصولات وارداتي كشاورزي‌شان را نيز از طريق بورس‌هاي كالا مي‌فروشند و در اين زمينه تجربه‌هاي بسيار خوبي دارند. در این زمینه می توان براي فروش محصولات وارداتي نيز جمع‌بندي انجام شود و قانوني براي اين كار به تصويب برسد. بورس كالا آماده است كه عرضه كل محصولات كشاورزي را ساماندهي كند.

وي در پاسخ به اين سؤال كه گندم چه زماني در بورس كالا به‌صورت گواهي سپرده كالايي مورد دادوستد قرار مي‌گيرد، توضيح داد: درمورد گندم هنوز تصميمي در هيأت دولت گرفته نشده است اما آنها هم طبق قانون منتظرند بورس كالا و وزارت جهادكشاورزي به‌صورت مشترك طرحي را در اين خصوص ارائه كنند.

به گفته سلطاني‌نژاد، اين طرح مشترك مي‌تواند مشخص كند كه چه محصول كشاورزي در كدام شهرها و به چه ميزان در بورس كالا عرضه شود و مورد مبادله قرا گيرد. او درباره زمان عرضه ساير محصولات كشاورزي مانند گندم در بورس كالا در قالب اوراق قبض انبار، گفت: پيش‌نياز اصلي اين طرح بحث انبارهاي استاندارد است يعني هر محصولي كه انبار‌هاي استانداردتري داشته باشد، قابليت مبادلات آن به‌صورت گواهي سپرده كالايي (قبض انبار) در بورس كالا وجود دارد. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا