تک‌نرخی کردن ارز دور از دسترس نیست

تک‌نرخی کردن ارز دور از دسترس نیست
رئیس سابق موسسه عالی بانکداری ایران با اشاره به اینکه تک‌نرخی کردن ارز دور از دسترس نیست، گفت: باید بانک مرکزی هرچه زودتر سیاست ارز تک نرخی را اجرا کند.

مرتضی الله‌داد در رابطه با پیش شرط‌های دستیابی به ارز تک نرخی، اظهار کرد: تک نرخی کردن ارز دور از دسترس نیست. آقای سیف در ابتدای سال 94 نیز اعلام کردند که تک‌نرخی کردن ارز غیر‌ممکن نیست و در برخی مقاطع نرخ ارز بین بانکی و بازار بسیار نزدیک شد.

رئیس سابق موسسه عالی بانکداری ایران افزود:  به نظر می‌رسد برنامه قانون چهارم توسعه در رابطه با نرخ ارز مبنی بر آنکه مدیریت شناور نرخ ارز با توجه به نرخ تورم اقتصاد داخلی و نرخ تورم کشورهای طرف مبادله با ایران سرلوحه افزایش همگن هرساله نرخ ارز باشد، رعایت نشده است.

او خاطرنشان کرد: وضعیت بازار در دوسال اخیر نشان می‌دهد که نرخ ارز حقیقی بیش از نرخ فعلی بوده که این رویه نشان می‌دهد سرکوبی در نرخ ارز وجود داشته و اگر شرایطی ایجاد شود که دولت نتواند بازار را با توجه به عرضه مناسب کنترل کند آهنگ صعودی شدن نرخ ارز در بازار افزایش خواهد یافت.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اشتباهات دولت‌ها سرکوب نرخ ارز بوده و باید برای جلوگیری از افزایش یکباره نرخ ارز قانون برنامه چهارم توسعه اجرایی شود.

وی گفت: زمانی که دو نرخی در اقتصاد وجود داشته باشد، رانت بزرگی ایجاد می‌شود که در کنار آن سرکوب نرخ ارز عاملی خواهد شد تا واردات آسان و صاردات کالا مشکل شود، از این رو الزام است تا به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کرد.

الله‌داد یادآور شد: دولت می‌تواند با رعایت شرایط بازار به معنای عرضه و وتقاضای واردات و صادرات و استفاده از منابع درآمدهای نفتی به وسیله بانک‌های تجاری در بازار وارد عمل شود.

او با بیان اینکه استفاده از بانک‌های تجاری در بازار ارز پایه پولی کشور را افزایش نمی‌دهد، در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط فعلی امکان دستیابی به تک نرخی کردن ارز است، گفت: اگر دولت و بانک بخواهندبا توجه به شرایط برجام دستیابی به تک نرخی شدن ارز دور از دسترس نیست و باید به سمت قانون برنامه چهارم پیش بروند.

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، رييس سابق مؤسسه عالي بانکداری ايران، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نرخ پیشنهادی 2997 تومانی دلار در بودجه سال آینده گفت: نرخ پیشنهادی دلار در بودجه تنها مبنای محاسبات بودجه با توجه به میزان صادرات نفت و پیش بینی‌های درآمد نفتی است، در بودجه برای آنکه کسری بودجه رقم نخورد نرخ متعادلی در نظر می‌گیرند که به طور حتم نرخ واقعی بازار مبادلاتی بیش از این ارقام خواهد بود. 



بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا