سیف ضمن مخالفت با کاهش دستوری نرخ سود خبر داد:

بخشنامه ای برای سود سپرده بانکی/پرداخت سود ۱۱هزار میلیاردی از جیب سهامداران

بخشنامه ای برای سود سپرده بانکی/پرداخت سود ۱۱هزار میلیاردی از جیب سهامداران

رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام مخالفت با کاهش دستوری نرخ سود بانکی،ازبخشنامه‌ای خبر داد که طبق آن سود سپرده بانک ها در ابتدای سال محاسبه و پیش‌بینی می شود. چرا که یکی از بانک ها ۱۱ هزار میلیارد تومان سود مازاد را از جیب سهامداران داده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی‌الله سیف که در اولین همایش مالی اسلامی سخنرانی می کرد گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ دو سال اخیر کاهش نرخ تورم از 40 به 13.7 درصد است. این روند نزولی در دولت یازدهم به تورم یک رقمی و پایدار منتهی خواهد شد.

وی ادامه داد: رشد نقدینگی درحالی تا پایان آبان 15 درصد است که بانک مرکزی به هیچ وجه آمار غیرقابل اعتنایی نمی دهد و مقید به ارائه آمار دقیق است .بنابراین دستکاری بانک مرکزی در آمار نقدینگی موضوعی پوچ است. این درحالی است که نقدینگی 6 بانک و 4 مؤسسه بعد از ساماندهی طی دو سال، به نقدینگی کشور اضافه شده است .

این مقام مسئول افزود: بنابراین نقدینگی 580 هزار میلیارد تومانی سال 92 با لحاظ کردن آمار این 10 بانک و مؤسسه با افزایش 56 درصدی به 907 هزار میلیارد تومان در آبان ماه رسید. طی 8ماه سال گذشته نیز رشد نقدینگی حدود 16 درصد بوده و دامنه نوسانات نرخ ارز نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد کاهش یافته و قیمت متوسط ارز در 8ماه سال نسبت به 8 ماه نخست سال گذشته 5.7 درصد افزایش یافته است.

سیف ادامه داد: افزایش نرخ ارز ناشی از افزایش جهانی نرخ دلار بود. بطوریکه نرخ برابری دلار و یورو از 1.35 به 1.6 کاهش یافته است.

وی با اعلام اینکه نظام مالی اسلامی مبتنی بر کارآیی و اخلاق‌محور بودن است و قانون بانکداری بدون ربا در سال 62 تصویب شده، ادامه داد: با این حال بانکداری اسلامی کامل نیست و باید نقاط ضعف آن را برطرف کنیم.

وی درباره نرخ سود بانکی هم توضیح داد: نرخ سود زمانی نسبت به تورم منفی بود ولی اکنون با توجه به کاهش نرخ تورم نرخ سود بانکی از این کاهش تبعیت نکرده و به‌صورت افراطی همچنان بالا است. در این میان طی چند ماه گذشته نرخ سود بانکی در بخش تسهیلات حدود 29 درصد بود که با اقدامات پیش‌بینی شده دنبال کاهش آن هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود علی‌الحساب تعیین شده از سوی بانک‌ها بسیار بیشتر از نرخ سود واقعی است، ادامه داد: یکی از بانک‌ها در برابر سود قطعی 22 هزار میلیارد تومانی اقدام به پرداخت 33 هزار میلیارد تومان سود علی الحساب کرده که در اصل 11هزار میلیارد تومان مازاد را از جیب سهامدار داده است.

سیف افزود : بر همین اساس بخشنامه‌ای آماده ابلاغ است که طبق آن فعالیت‌ها بانک‌ها باید منطبق بر بانکداری اسلامی بوده و سود سپرده را در ابتدای سال محاسبه و پیش‌بینی شود. بنابراین از پس اجازه این کار غلط به بانک‌ها داده نخواهد شد که اقدام به تعیین سود علی‌الحساب بیش از سود واقعی کنند.

به گفته وی به دلیل تنگنای مالی و قفل بودن 45 درصد منابع بانک ها که 15 درصد مربوط به مطالبات از دولت است، نرخ سود بانکی توسط شورای پول و اعتبار و به‌صورت دستوری کاهش نخواهد یافت.

سیف با بیان اینکه میانگین نسبت کفایت سرمایه بانک ها 4.5 درصد و در مواردی هم منفی است، ادامه داد: پس از برجام نظام بانکی باید توسعه یابد و استاندارد بین‌المللی 12.5 درصدی کفایت سرمایه بانک‌ها رعایت شود.

وی در خاتمه به تبعات منفی کاهش دستوری نرخ سود در سایر بازارها اشاره کرد و گفت:بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی، بازار بین‌بانکی را هدف قرار داده و اقدام به کاهش نرخ سود بین‌بانکی از 29 به 21 درصد کرده تا قابل قبول باشد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا