مهر گزارش می‌دهد

بیمه؛ دغدغه قالی‌بافان بوشهر/ لزوم تخصیص سهمیه بیمه به بافندگان

بیمه؛ دغدغه قالی‌بافان بوشهر/ لزوم تخصیص سهمیه بیمه به بافندگان

بوشهر - یکی از مهمترین دغدغه‌های قالی‌بافان در استان بوشهر مربوط به خدمات بیمه‌ای است که این موضوع اشتغال در این بخش را تهدید می‌کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: هر چند در گذشته توجه خاصی به بیمه نمی‌شد و بسیاری از افراد که در شغلی به ویژه مشاغل صنعتی مشغول به کار می‌شدند، خیلی درگیر و پیگیر بیمه نبودند ولی امروز شرایط متفاوت تر از قبل شده است.

بیمه به عنوان یکی از مهمترین ارکان یک شغل محسوب می‌شود و شاید یکی از اولین سوالاتی که هر فردی برای اشتغال در یک بخش  می‌پرسد، وضعیت بیمه‌ای شغل مورد نظر است.

خدمات بیمه ای نیز در سال‌های اخیر تنوع بیشتری یافته است و ارائه خدمات مختلف باعث می‌شود تا رغبت افراد برای بهره‌مندی از بیمه بیشتر و بیشتر شود و در شرایط کنونی کمتر کسی حاضر است در جایی مشغول به کار شود که بیمه نداشته باشد.

قالی‌بافی یکی از صنایع سنتی است که در استان بوشهر نیز افراد زیادی در این بخش مشغول به کار هستند ولی یکی از مشکلات اساسی افراد در این بخش، بیمه است؛ تعداد زیادی از قالی‌بافان استان بیمه نیستند.

قانون بیمه بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار در سال ۱۳۸۸ از تصویب نمایندگان مجلس گذشت تا برای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی پشتوانه ای برای قالیبافان و هنرمندان باشد.

بر اساس این قانون، سهم حق بیمه پرداختی توسط گروه هدف یعنی قالیبافان ۷ درصد و سهم دولت نیز ۲۰ درصد حداقل دستمزد قانون کار مشخص شد و ملاک تحت پوشش قرار گرفتن بافندگان قالی، داشتن گواهی مهارت آموزی رسمی از سوی مراکز آموزش فنی و حرفه ای و اشتغال به کار تعیین شده و سازمان تامین اجتماعی نیز بر اساس مدارک فوق افراد را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد.

عدم‌برخورداری قالی‌بافان استان بوشهر از خدمات بیمه‌ای باعث شده تا برخی از افراد شاغل در این صنعت کم کم از قالی‌بافی فاصله بگیرند و به دیگر مشاغل روی بیاورند.

این موضوع در نشست روز یکشنبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر نیز مورد بحث قرار گرفت.

ترک شغل قالی‌بافی به علت بیمه نبودن

به گفته غلامرضا مهرجو فرماندار شهرستان دشتی، استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه مشاغل خانگی و صنایع سنتی است که باید از فعالان این عرصه حمایت لازم صورت بگیرد.

وی یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر را قالی‌بافی دانست و اضافه کرد: کارگاه‌های قالی‌بافی متعددی در استان بوشهر وجود دارد که یک ظرفیت خوبی برای استان محسوب می‌شود ولی یکی از مشکلات اصلی فعالان این عرصه مربوط به بیمه است.

فرماندار شهرستان دشتی با اشاره به اینکه سهم استان بوشهر در بحث بیمه فعالان قالی‌بافی بسیار کم است، ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود تا برخی از فعالان قالی‌بافی از این شغل فاصله بگیرند.

وی خواستار حمایت بیشتر و ویژه از قالی‌بافان شد و خاطرنشان کرد: باید سهمیه خاصی برای بیمه‌شدن فعالان عرصه قالی‌بافی در استان بوشهر در نظر گرفته شود.

۳۰ درصد از بافندگان و فعالان صنعت قالی‌بافی بیمه شدند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز در ارتباط با بیمه فعالان صنعت قالی‌بافی اظهار داشت: استان بوشهر دارای فعالان زیادی در عرصه قالی‌بافی است و تلاش داریم که حمایت لازم را از این قشر داشته باشیم.

سیدحسین حسینی محمدی با اشاره به اینکه با این وجود نیز عملا وضعیت خوبی را در زمینه بیمه شدگان نداریم، اضافه کرد: تعداد بافندگان بیمه شده در استان بوشهر بیش از میانگین کشوری است.

وی بیان کرد: در استان بوشهر ۳۰ درصد از بافندگان و فعالان صنعت قالی‌بافی بیمه هستند ولی در سطح کشور میزان بیمه‌شدگان قالی‌بافی ۲۶ درصد است.

بیمه به عنوان یکی از مهمترین خدمات کسب و کار محسوب می‌شود و لازم است که توجه ویژه و بیشتری به بیمه فعالان عرصه قالی‌بافی صورت بگیرد تا شاهد شکوفاتر شدن اشتغال در این بخش باشیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا