پایین نگاه داشتن نرخ ارز به زیان اقتصاد کشور است

پایین نگاه داشتن نرخ ارز به زیان اقتصاد کشور است
یک کارشناس بازارهای مالی و پولی با بیان اینکه پایین نگاه داشتن نرخ ارز ضررهای بسیاری برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت، گفت: با وجود برخی نگرانی ها، دولت نمی تواند تنها منابعی که برای اداره کشور در اختیار دارد را ارزان بفروشد.

بهاءالدین حسینی هاشمی درباره تعیین نرخ دلار در بودجه سال آینده گفت: معتقدم باید نرخ دلار به صورت آزاد تعیین شود و دولت آن را مدیریت کند تا یکسان سازی اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: سال هاست موضوع ارز تک نرخی در دستور کار قرار گرفته اما عملیاتی نشده است؛ گویا منتظر معجزه ای برای ارز تک نرخی هستیم تا قیمت دلار بازار آزاد از قیمت دلار دولتی کمتر شود یا به میزان نرخ ارز دولتی کاهش یابد و یکسان سازی اتفاق افتد؛ غافل از اینکه سوداگران اجازه این کار را نمی دهند.
مدیر اسبق بانک صادرات با بیان اینکه نمی توان منتظر ماند تا نرخ بازار به نرخ مبادله ای نزدیک شود، افزود: به همین دلیل بانک مرکزی به این موضوع ورود می کند تا بازار ارز مدیریت و ارزش پول ملی حفظ و تقویت شود.
وی با بیان اینکه بازار ارز نیز مانند سایر بازارها، تابع عرضه و تقاضاست، افزود: مولفه های متعددی بر تعیین نرخ ارز تاثیرگذار است؛ اگر نرخ ارز واقعی شود، صادرات افزایش و واردات کاهش می یابد؛ رقابت اقتصادی ایجاد می شود؛ انحصار از بین می رود و سقف بودجه دولت نیز کنترل می شود. 
مدیرعامل اسبق بانک های دولتی و خصوصی تاکید کرد: نرخ دلار در بودجه سال 95 بایدحداقل 3500 تومان باشد زیرا هر سال نرخ ریال در مقابل نرخ دلار حدود 15 درصد کاهش می یابد در نتیجه نرخ دلار در پایان سال آینده با 15 درصد افزایش همراه شده و به 4000 تومان خواهد رسید. 
حسینی هاشمی، پرداخت 45 هزار میلیارد تومانی ماهیانه یارانه های نقدی، بدهی 25 هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق بازنشستگی کشوری و بدهی 80 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک مرکزی که در مجموع رقم 150 هزار میلیارد تومان را شامل می شود، معادل کل درآمد نفتی و گازی کشور بیان کرد و افزود: دولت نباید تنها روی امور جاری کشور متمرکز شود بلکه باید امور عمرانی و دیگر امور را نیز مورد توجه قرار دهد.
به گزارش استیل ایران به نقل از ایرنا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت چندی پیش درباره نرخ تعیین شده برای دلار در بودجه ۹۵ گفته بود این نرخ به میزان قیمت دلار در بودجه ۹۴ خواهد بود. با این حال یک مقام آگاه نیز به ایرنا گفت که رقم در نظرگرفته شده برای نرخ دلار در بودجه سال آینده 2997 تومان است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا