سنگ اندازی کاغذبازی در جاده تسهیلات معدنی

سنگ اندازی کاغذبازی در جاده تسهیلات معدنی

گروه معادن - هیات وزیران، بانک مرکزی را موظف کرده تا معادل ریالی ۲۵ میلیون دلار از محل وصول مطالبات صندوق ذخیره ارزی به حساب صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی واریز کند.

به گزارش ماین نیوز، این موضوع می‌تواند خبر خوشی برای فعالان بخش معدن باشد. اما تنها افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی برای ارائه تسهیلات به فعالان بخش معدن کافی نیست.

مشکلاتی دراین میان وجود دارد که می‌تواند متقاضی را از دریافت تسهیلات منصرف کند. البته در مقابل این موضوع، رکود اقتصادی در بخش معدن نیز باعث شده تا بازپرداخت تسهیلات از سوی برخی فعالان بخش معدن دشوار شود. این موضوع می‌تواند بر وضعیت صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی تاثیرگذار باشد.

اولویت صندوق، اولویت وزارتخانه

محمدرضا عربی مزرعه‌شاهی؛ مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی درباره تاثیر رکود در بازار محصولات معدنی و تاثیر آن بر پرداخت تسهیلات گرفته شده از صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، اظهار کرد: بدون‌شک شرایط سخت اقتصاد بر پرداخت برخی تسهیلات اخذ شده از سوی فعالان معدنی تاثیر داشته است. اما با توجه به بحث همکاری که با بخش معدن مطرح است، تلاش ما بر این است که بدهی را با همکاری بانک استمهال کرده و به سبک شدن پرداخت‌های فعالان معدنی کمک شود.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا مشکلات در این‌باره کاهش یابد اما باید به این نکته توجه داشت که رکود اقتصادی بر همه بخش‌ها از جمله معدن تاثیرگذار بوده است. عربی مزرعه شاهی با اشاره به اینکه سرمایه ۱۱۰ میلیارد تومانی صندوق تا پایان سال ثبت نهایی خواهد شد، افزود: اولویت‌های صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در ارائه تسهیلات، همان اولویت‌های دولت است.

اگر بخواهیم تفکیکی در این زمینه داشته باشیم باید بگوییم؛ معادن فلزی یا معادنی که ارزش‌افزوده بیشتری دارند برای دولت در اولویت قرار دارند. ارائه تسهیلات نیز براساس همین اولویت‌ها انجام می‌شود. زیرا بخشی از مشتریان ما از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌شوند. به گفته وی، سطح پرداختی برای ارائه تسهیلات به معادن مختلف، مشخص نشده است. در واقع محدودیتی در سقف پرداخت تسهیلات وجود ندارد، بلکه میزان تسهیلات به نوع پروژه، توجیه‌پذیر بودن آن و ساختار وام که می‌تواند وام بهره‌برداری یا فرآوری باشد، بستگی دارد. مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی تاکید کرد: تمام تلاش صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی بر این است در حد منابعی که در اختیار دارد به فعالان بخش معدن کمک کند. البته ممکن است به دلیل رکود در بخش معدن برخی از سرمایه‌گذاران از ادامه فعالیت یا سرمایه‌گذاری جدید منصرف شوند به همین دلیل در عمل این رکود منجر به کاهش مشتریان ما خواهد شد. در واقع رکود ایجاد شده علاوه بر تاثیرگذاری بر فعالان معدنی بر صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نیز تاثیرگذار است.

تامین اعتبارات برای ارائه تسهیلات

محمدجعفر صادقی‌پناه، رییس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران نیز درباره تسهیلات ارائه شده از سوی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به فعالان بخش معدن گفت: تسهیلاتی که به بخش خصوصی داده می‌شود به‌ویژه تسهیلات کم‌بهره، که بتوانند آن را پرداخت کرده و برای‌شان موثر باشد، موضوع بسیار مهمی برای فعالان این بخش به شمار می‌آید.

وی گفت: صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به عنوان یک صندوق حمایتی نقش عمده‌ای در رفع برخی مشکلات بخش خصوصی دارد اما برای استفاده بهینه از این صندوق به چند نکته توجه داشت.

متاسفانه وجود بوروکراسی شدید و مراحل طولانی از زمان درخواست فعال معدنی تا اخذ تسهیلات باعث کاهش تمایل افراد می‌شود. به گفته صادقی‌پناه، باید اقدامی جدی در این‌باره انجام و مدت زمان این مراحل را کاهش داد. پیشنهاد ما به عنوان فعال معدنی این است، درخواست اخذ تسهیلات به صورت مستقیم به صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی داده شود و صندوق همزمان با ۳فرم جدا استعلام را از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، وزارتخانه و بانک گرفته تا این بوروکراسی کاهش یابد.

رییس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگر در زمینه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی این است که، اعتبارات باید وجود داشته باشد تا تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. متاسفانه در ۲سال گذشته اعتبارات چندانی برای ارائه تسهیلات وجود نداشته است. سرمایه صندوق افزایش می‌یابد تا اعتبارات بیشتری از بانک‌ها بگیرد اما منابع مالی که باید به عنوان تسهیلات از سوی بانک‌ها ارائه شود باید وجود داشته باشد.

در واقع تنها افزایش سرمایه صندوق کافی نیست. صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی باید بتواند چندین برابر سرمایه خود از بانک‌ها اعتبار اخذ کند در غیراین صورت سرمایه صندوق به تنهایی نمی‌تواند مشکلی را از بخش معدن برطرف کند. وی افزود: اما نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد موضوع بهره تسهیلات است. بهره تسهیلات باید کم و زمان بازپرداخت آن مناسب باشد تا متقاضی بتواند آن را پرداخت کند.

صادقی‌پناه در پایان تاکید کرد: با توجه به افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی که امروز شاهد آن هستیم، بهتر است ساز و کاری ایجاد شود تا به موازات آن، بوروکراسی درخواست اخذ تسهیلات را کاهش یابد و در کنار آن اعتبارات لازم برای ارائه تسهیلات تامین شود تا شاهد افزایش متقاضیان صندوق باشیم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا