معاون رئیس جمهوری از معادن سنگان بازدید کرد

معاون رئیس جمهوری از معادن سنگان بازدید کرد

گروه معادن >سنگ آهن - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی روز جمعه از معادن سنگ آهن سنگان شهرستان خواف واقع در جنوب خراسان رضوی بازدید کرد.

به گزارش ماین نیوز، معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در حاشیه بازدید محمدباقر نوبخت از این مجموعه معدنی و صنعتی گفت: تاکنون ظرفیتی افزون بر یک میلیارد تن سنگ آهن در معادن سنگان شناسایی شده که 330 میلیون تن آن قابل استخراج است.

محمد مقدوری افزود: هم اینک از طریق پنج مجموعه صنعتی فعال در عرصه فولادسازی و با هدف تولید 17،5 میلیون تن کنسانتره و 15 میلیون تن گندله، در این پروژه سرمایه گذاری شده است.

وی ادامه داد: تاکنون 100 هزار میلیارد ریال در این پروژه سرمایه گذاری انجام شده که یک میلیون تن کنسانتره آن آماده بهره برداری است و به زودی افتتاح می شود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: برای این حجم سرمایه گذاری در مجموع بطور سالیانه به 25 میلیون مترمکعب آب، 375 میلیون مترمکعب گاز و 285 مگاوات برق نیاز است.

کانسارهای سنگ آهن سنگان در فاصله حدود 300 کیلومتری جنوب شرقی مشهد، 68 کیلومتری جنوب غربی تایباد، 40 کیلومتری جنوب شرقی خواف و 18 کیلومتری شمال شرقی سنگان در استان خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

محدوده در برگیرنده این مجموعه کانساری به شکل مستطیلی به طول تقریبی 22 کیلومتر و عرض 10 کیلومتر است.

خراسان رضوی جزو سه استان قطب معادن سنگ آهن در ایران محسوب می شود زیرا از نظر میزان درآمد این بخش و صادرات آن در رتبه سوم کشور قرار دارد.

60 معدن سنگ آهن با ذخیره دو میلیارد تن در خراسان رضوی وجود دارد که مسئولیت استخراج یک میلیارد تن آن بر عهده بخش خصوصی و بقیه بر عهده بخش دولتی است.

در این چارچوب 38 معدن سنگ آهن در سنگان خواف با ذخیره 1.2 میلیارد تن توسط شرکت ملی فولاد ایران(دولتی) استخراج و فرآوری می شود.

بقیه معادن سنگ آهن خراسان رضوی در شهرستانهای کاشمر، بردسکن، نیشابور، تربت جام، تایباد، سبزوار و باخرز توسط بخش خصوصی مدیریت می شوند.

معادن سنگ آهن سنگان در شمال شرقی ایران و فاصله 300 کیلومتری جنوب شرقی مشهد در 16 کیلومتری شهر سنگان از توابع شهرستان خواف قرار گرفته است.

کشف این ذخایر معدنی در سنگان به سالهای 1352 تا 1355 توسط شرکت ˈباریت ایرانˈ بر می گردد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در نیمه دوم سال 1362 به منظور تعیین دقیق ذخایر، این معادن به شرکت ملی فولاد ایران واگذار شد و از همان سال فعالیتهای اکتشاف مقدماتی شروع و در سال 1368 خاتمه یافت. معادن سنگ آهن سنگان با ذخیره قطعی 1،2 میلیارد تن به عنوان یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن در ایران شامل سه ناحیه معدنی غربی، مرکزی و شرقی زیر پوشش مدیریت مجتمع سنگ آهن سنگان قرار دارد.

معدن بزرگ سنگ آهن سنگان خواف دو مدل آهن شامل سنگ آهن پلاسری در سطح و ذخایر آهنی در عمق معدن دارد. هم اینک پروژه اکتشاف ذخایر جدید در 12 هزار کیلومتر مربع پهنه سنگان در محدوده هشت شهرستان استان خراسان رضوی در دست اقدام است. حجم کنونی استخراج از این معادن سالانه حدود هفت میلیون تن است که این میزان در چشم انداز توسعه پنج سال آتی آن باید به 40 میلیون تن برسد تا نیاز واحدهای کنسانتره موجود در سنگان را تامین کند.

کارخانه تولید کنسانتره مجتمع سنگ آهن سنگان خواف نیز در زمینی به مساحت 60 هکتار ساخته شده و متشکل از بخشهای انباشت و برداشت مواد، تجهیزات خردایش و سایش، پرعیارسازی، آبگیری، بازیافت آب و انبار کنستانتره است. این کارخانه به ظرفیت تولید 2،6 میلیون تن در سال بزرگترین خط تولید کنسانتره کشور به شمار می آید. هم اینک کنستانتره تولیدی سنگان به شرکتهای فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان به دو روش ریلی و جاده ای ارسال می شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا