در گفتگو با مهر مطرح شد:

«دلال‌بازی» بر سرسنگ لرستان

«دلال‌بازی» بر سرسنگ لرستان

خرم‌آباد - صنعت سنگ لرستان این روزها حال‌وروز چندان خوشی ندارد؛ تا این بار خبرها از باز شدن پای دلال‌ها در این حوزه به گوش برسد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها:  نام صنعت سنگ ایران و بازار برخی سنگ‌های ساختمانی در جهان بانام استان لرستان پیوند خورده است به‌طوری‌که این استان با معادن غنی خود ۲۷ درصد تولیدات این صنعت را در ایران و سه درصد تولیدات صنعت سنگ دنیا را در اختیار دارد.

سنگ‌هایی پیش پای لنگ صنعت سنگ لرستان

بیشتر معادن استان لرستان به سنگ‌های نما و تزئینی اختصاص دارد به‌طوری‌که با داشتن حدود یک‌چهارم ذخایر سنگ‌های تزئینی کشور حائز رتبه اول در این زمینه است. از انواع معادن این استان می‌توان به سنگ گچ، سنگ‌آهک، سنگ چینی، فرو سیلیس، فلدسپات، تالک، نمک و سنگ لاشه پالون اشاره کرد.

این در حالی است که به‌رغم ظرفیت تولید و اشتغالی که در صنعت سنگ لرستان وجود دارد، متأسفانه این صنعت با مشکلات عدیده‌ای دست‌به‌گریبان است که فعالیت سنتی و یا راکد بودن واحدهای سنگ‌بری، خام فروشی سنگ لرستان و ضایعات بالای این صنعت به‌تنهایی برای عدم کامیابی این صنعت جهانی کافی است.

وقتی سنگ لرستان با نام دیگر کشورها عرضه می‌شود

بهزاد منصوری معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات موجود در حوزه صنعت سنگ لرستان اظهار داشت: در این راستا یکی از اقدامات در دستور کار ما در سازمان صنعت، معدن و تجارت پیگیری رفع این مشکلات به‌صورت جدی بوده است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های مختلف برای رفع مشکلات حوزه صنعت سنگ لرستان عنوان کرد: همچنین برگزاری جلسات مختلف با فعالان اقتصادی این حوزه و جمع‌آوری و احصا مسائل و مشکلات آن‌ها از دیگر اقدامات بوده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بابیان اینکه متأسفانه ما برای عرضه سنگ استان نتوانسته‌ایم بازارهای جهانی را پیدا کنیم گفت: این در حالی است که سنگ لرستان بانام کشورهای دیگر در بازارها عرضه می‌شود.

دلال‌بازی بر سرسنگ لرستان

منصوری بابیان اینکه سنگ‌های منحصربه‌فرد لرستان در بازارهایی مانند عراق و اقلیم کردستان به نام دیگر استان‌ها و کشورها عرضه می‌شوند گفت: این امر موجب شده که اصالت و برد سنگ لرستان دچار آسیب شده است.

وی بابیان اینکه این امر موجب از دست دادن بازارهای جهانی می‌شود گفت: همچنین وجود دلال‌ها هایی در این حوزه موجب رکود صنعت سنگ لرستان به‌خصوص در شهرستان بروجرد شده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اینکه این افراد سنگ لرستان به‌صورت دلالی به استان‌های دیگر منتقل می‌کنند گفت: همچنین بر اساس برخی اخبار اطلاعات برخی کشورها سنگ‌های خود را به‌عنوان سنگ گوهره لرستان در بازارها مطرح می‌کنند.

منصوری با تأکید بر اینکه با برنامه‌ریزی لازم نشان و برند برای سنگ لرستان را اجباری کنیم گفت: با توافقی که با اداره کل استاندارد استان صورت گرفته قرار بر این شده این امر در لرستان عملیاتی شود.

اکران روایت تلخ صنعت سنگ لرستان

به‌هرروی روایت صنعت سنگ لرستان روایتی تلخ از صنعتی است که در آمار از مجموع واحدهای فعال در این حوزه تنها ۹۰ واحد به‌صورت فعال در آن به‌صورت مدرن فعالیت دارند تا شاهد استمرار فرصت سوزی در این بخش باشیم.

فرصت سوزی که میلیاردها تومان پول را از جیب مردم لرستان خارج می‌کند درحالی‌که این درآمد باید راهی حساب لرستان شود.

معطل ماندن احداث پایانه‌های صادراتی سنگ مصوب در سفر دولت و بلاتکلیفی احداث پژوهشکده سنگ در لرستان شاید می‌توانست مرهمی بر زخم‌های بی‌شمار این صنعت باشد که آن‌ها نیز عطای اجرایی شدن را به لقایش بخشیدند. با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که صنعت اصیل لرستان که امروز از اسب افتاده است روزی با استمرار این مشکلات از اصل هم خواهد افتاد یا نه!

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا