وزیر صنعت، معدن و تجارت:

۲ ساله باید عضو سازمان تجارت جهانی شویم/ امیدوارم آمریکا کارشکنی نکند

۲ ساله باید عضو سازمان تجارت جهانی شویم/ امیدوارم آمریکا کارشکنی نکند

وزیر صنعت با اعلام اینکه ۲ ساله می توانیم عضو سازمان تجارت جهانی شویم،گفت:ملحق نشدن ایران به سازمان تجارت جهانی یقیناً براساس توانمندی نبوده بلکه مسئله ای سیاسی است و امیدوارم آمریکا کارشکنی نکند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، محمدرضا نعمت زاده در برنامه نگاه یک با اشاره به نحوه تنظیم سند راهبردی وزارتخانه متبوعش افزود: بعد از ادغام وزارتخانه ها در دولت قبل فرصت نشد سندی جامع تهیه شود، البته در آن دوران دوستان تلاش کردند اما با آغاز دولت جدید از ابتدای سال 93، سند راهبردی به جمع بندی رسید و در مرداد سال جاری اعلام شد، اگرچه می شد سند کاملتری را ارائه داد.

وی گفت: این سند برنامه راهبردی 10 ساله است که در بخش اهداف کمی در مقاطع دو ساله، برنامه ششم و چشم انداز 1404 تهیه و تدوین شده است.

نعمت زاده افزود: این سند اهداف کلی، عمومی و کمی را بررسی می کند و وضع موجود را با شاخص های جهانی مقایسه کرده است.

وی گفت: با برنامه های پیش بینی شده در این سند امیدواریم در پایان چشم انداز به سطح کشورهای نوظهور صنعتی برسیم.

وزیر صنعت افزود: بر اساس تعریف یونیدو باید یک درصد ارزش افزوده صنعتی جهان را به خود اختصاص دهیم که در حال حاضر کمتر از 0.4 درصد است و یا درآمد سرانه کشورمان به 10 هزار دلار برسد که هم اکنون کمتر از پنج هزار دلار است.

نعمت زاده گفت: به این منظور صادرات غیرنفتی کشورمان که سال گذشته 63 میلیارد دلار بود باید در آخر برنامه ششم به 130 میلیارد دلار و پس از 10 سال به 180 میلیارد دلار یعنی در پایان برنامه چشم انداز برسیم.

وی افزود: فقط صادرات صنعتی- معدنی ما سال گذشته 32 میلیارد دلار بود که پیش بینی می شود در آخر برنامه ششم به 85 میلیارد دلار و در چشم انداز به 120 میلیارد دلار برسد.

نعمت زاده گفت: در بخش معدن هم سهم ارزش افزوده 1.3 درصد است که در پایان چشم انداز باید به 2 و نیم درصد برسد.

وی افزود: در ارزش افزوده صنعت نیز سهم ما حدود 16 تا 16 و نیم درصد است که امیدواریم در پایان چشم انداز به 18 و نیم تا 19 درصد برسد.

وزیر صنعت گفت: در زمینه کسب و کار نیز رتبه ما هم اکنون در میان 180 کشور 130 است که امیدواریم تا پایان برنامه چشم انداز به 60 و کمتر از آن نیز برسد.

نعمت زاده با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران می تواند در سازمان تجارت جهانی عضو باشد افزود: ما از سال 1995 درخواست عضویت در این سازمان را داشتیم تا اینکه در سال 2005 به عنوان عضو ناظر پذیرفته شدیم بعد از آن به دوره تحریم ها برخوردیم و برخی کشورها علاقه مند به عضویت ما نبودند.

وی گفت: در اجلاس اخیر در نایروبی بنده با نمایندگان 20 کشور دیدار و مذاکره داشتم که آنها برای عضویت ایران نظر مثبتی داشتند و قرار شد سوئیس به عنوان رئیس کارگروه انتخاب شود.

نعمت زاده افزود: ما رژیم تجاری کشورمان را به روز کردیم و آماده ارائه آن هستیم.

وی گفت: امیدواریم پس از برجام شرایط تغییر کند و ما نیز با منطبق کردن مقررات و تعرفه ها با ضوابط، زمینه های عضویت در سازمان تجارت جهانی را فراهم کنیم.

وزیر صنعت در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا این بار در عضویت ایران کارشکنی نخواهد کرد افزود: امیدواریم پس از مذاکرات برجام این گونه نشود زیرا به ضرر خودشان خواهد بود.

نعمت زاده با بیان اینکه سال گذشته 20 درصد در زمینه صادرات کالاهای صنعتی رشد داشتیم و قطعاً در شرایط غیرتحریم واحدهای تولیدی ما می تواند فعالتر باشد گفت: صنایع ما در صورت عضویت در سازمان تجارت جهانی توان رقابت با دیگر کشورها را خواهند داشت، البته نه همه صنایع اما اکثر آنها چنین ظرفیتی دارند.

وی افزود: کشور ما در کمتر از دو سال می تواند به عضویت سازمان تجارت جهانی درآید.

نعمت زاده با بیان اینکه بر اساس نظر کارشناسان باید در سال 95 شاهد یک تحول مثبت اقتصادی باشیم، گفت: در آغاز به کار دولت مطرح شد که دو گرفتاری عمده اقتصاد ما تورم و رکود است و ما معتقد بودیم باید تورم 40 درصد را کاهش داد که این اقدام از سال 92 آغاز شد و بالأخره ستاد اقتصادی دولت به این جمع بندی رسید که در کنار تقویت تولید باید تحریک تقاضا صورت گیرد.

وی افزود: بر این اساس مقرر شد در بخش خارجی از هدفمند سازی یارانه ها کمک گرفته شود تا تسهیلات ارزان قیمت به صادرات داده شود.

وزیر صنعت ادامه داد: در بخش داخلی هم با تحریک بازار فروش خودرو که البته درآمد آن به سوی هزار سازنده قطعه هدایت شد، در بازار داخلی تحریک صورت گرفت.

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا