زنگنه با تصمیم 5 سال قبل میرکاظمی چه کرد؟

زنگنه با تصمیم 5 سال قبل میرکاظمی چه کرد؟

سوآپ نفت خام ایران که طی پنج سال گذشته با دستور مسعود میرکاظمی متوقف شده بود، بزودی از سر گرفته می‌شود.

به گزارش نامه نیوز،  درست از زمانی که سقوط آزاد قیمت نفت آغاز شد، مساله بازگشت ایران به فعالیت‌های سوآپ نیز به میان آمد. آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، هزینه سوآپ برای کشورهای رقیب ایران به اندازه‌ای غیراقتصادی شده که حالا لزوم ورود ایران به این عرصه به شدت احساس می‌شود.
 
مرداد ماه 89 بود که مسعود میرکاظمی وزیر وقت نفت، به دلیل مسائلی از قبیل پایین‌بودن نرخ سوآپ و دیگر مسائلی که او تحت عنوان روش‌های غلط بیان می‌کرد، سوآپ را به طور کلی متوقف کرد. مساله‌ای که کمی بعد به پرونده‌ای برای او تبدیل شد تا جایی که سال گذشته رئیس کمیسیون انرژی از باز شدن پرونده‌ای برای رسیدگی به پرونده میرکاظمی خبر داده بود:« پرونده سوآپ میرکاظمی روی میز دیوان محاسبات و مشغول رسیدگی است.»
 
حالا بعد از پنج سال و رسیدن قیمت نفت به کانال 30 دلار، فعالیت‌های سوآپ برای بسیاری از شرکت‌های مطرح در این حوزه غیر اقتصادی شده است. در این میان، ایران همیشه روال عکس را تجربه کرده است که دلیل مهم آن هم، پایین بودن قیمت تمام شده تولید نفت است.
 
بر این اساس به نظر می‌رسد که این فعالیت‌ها آن‌طور که مهر گزارش داده است، به زودی از سر گرفته می‌شود. مهر در این رابطه گزارش داده است که شرکت نفت اخیرا با یک شرکت بین‌المللی به منظور از سرگیری سوآپ نفت یکی از کشورهای حاشیه دریای خزر به توافق رسیده و با لغو تحریم دی ماه سال جاری سوآپ نفت کشور به طور رسمی از سر گرفته می‌شود. البته از سرگرفتن این فعالیت‌ها نیز یک شرط اساسی دارد که همان برداشته شدن کامل تحریم‌های نفتی به نظر می‌رسد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا