بازار سرمایه امروز 7.8 میلیون سهام‌دار دارد

بورس تهران نااُمید شد

بورس تهران نااُمید شد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش نیافتن نرخ سود بانکی و همچنین اخبار و اطلاعاتی که از بخش‌های مختلف به وی‍ژه وزارت نفت به گوش می‌رسد، باعث شده که بازار سرمایه طی دو هفته گذشته امید خود را از دست بدهد.

بهروز خدارحمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره روند کاهشی شاخص در بازار سرمایه، طی روزهای اخیر اظهار‌کرد: دولت یازدهم با دعوت افراد به بازار سرمایه و وعده های وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر توجه جدی به بازار سرمایه کار خود را آغاز کرد و حتی در آن زمان اعلام شد که دولت برنامه جدی برای برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه را دارد.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی  تصریح کرد: وضعیت اقتصادی کشور به واسطه شفافیت تزریق شده به بخش‌های مختلف اقتصادی که طی سال های گذشته با مشکلات بسیاری روبه رو بوده و واقعیت‌ها همیشه با اعداد و ارقام و آمارهای نادرست پنهان می شده، نمایان شده است.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه به امید بهبود شرایط اقتصادی و ورود سرمایه‌گذار خارجی اقدام به بهبود زیرساخت‌ها کرد، تاکید کرد: از هفت الی هشت ماه گذشته،‌ به دلیل تعدد اخبار مثبت و منفی بازار سرمایه نسبت به این اخبار واکسینه شد و واکنشی به اخبار نشان نداد.
خدارحمی به بحران نقدینگی موجود در جامعه اشاره و اضافه کرد:این وضعیت در بازار سرمایه هم مشاهده می‌شود این در حالی است که فعالان بازار سرمایه منتظر اقدام عملی از سوی دولت برای بهبود وضعیت این بازار طبق وعده ها بودند.
وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه منتظر یک اقدام عملی است، گفت:این اقدام عملی می تواند لغو واقعی تحریم‌ها در عمل و ورود سرمایه‌گذار خارجی باشد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به دو دلیل جدی وضعیت بازار سرمایه طی روزهای اخیر بدتر شده و اتفاقات نگران کننده رخ می‌دهد،‌ خاطرنشان کرد:تصمیم شورای پول اعتبار در زمینه نرخ سود بانکی و اعلام اینکه فعلا نرخ سود کاهش نمی‌یابد، یکی از این دلایل است.
خدارحمی با بیان اینکه در شرایطی که نرخ سود سپرده های بانکی بالا است وضعیت برای سرمایه‌گذاری خارجی نیز مساعد نیست،‌گفت:در شرایطی که رکود حاکم است نرخ سود تسهیلات 24 درصد و هزینه تمام شده پول برای بانک ها 28 درصد است و نتیجه این شده که اگر صورت مالی بانک ها درست و واعی اعلام شودورشکسته هستند اما بانک ها آنقدر به اندازه‌ای بزرگ شدند که نباید ورشکسته شوند اما اگر ادامه حیات هم بدهند سایر بخش‌ها را نابود می‌کنند.
وی ادامه داد:کلیه مراجعه کنندگان به بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری در خواست می‌کنند که صندوق‌های سرمایه‌گذاری با بهره‌های ثابت و سود تضمین شده تشکیل شود.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اکنون دیگر چشم اندازی که بازار سرمایه برای ورود سرمایه خارجی متصور بود، وجود ندارد، خاطرنشان کرد:بازار سرمایه طی دو هفته گذشته قطع امید کرده است.
خدارحمی دلیل دیگر وضعیت حاکم بر بازار سرمایه طی روزهای اخیر را اخبار و اطلاعاتی دانست که از بخش‌های مختلف و به طور خاص از وزارت نفت شنیده می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه نیازمند نگاه جدی تر به بازار سرمایه هستیم که امروز 7.8 میلیون سهامدار دارد، اضافه کرد:متاسفانه نگاه منفی به این بخش وجود دارد و متاسفانه به جای رویکر حرفه‌ای نگاه صنفی حاکم است.
خدارحمی با بیان اینکه در گذشته در زمینه افزایش  نرخ خوراک عجولانه تصمیم گرفته شد، گفت:کلیه شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی با اطلاعات مربوط به گذشته واگذار شدند اما پس از واگذاری شرایط تغییر کرد و در نتیجه بخش خصوصی با مشکل روبه رو شد.
وی قیمت 13 سنت برای خوراک را در شرایط نفت سی و چند دلاری گران تر از از گذشته است، تصریح کرد:متاسفانه رابطه قیمت خوراک با قیمت نفت به درستی تنظیم نشده و صنایع روز به روز دچار ضرر می‌شوند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه به موازت افزایش فشارهای اقتصادی و بودجه‌ای بر دولت، این فشارها به سایر بخش‌های اقتصادی نیز منتقل می‌شود، اضافه کرد:این وضعیت در بخش مالیات هم دیده می شود در حالی که درآمدهای نفتی کاهش یافته بخش عمده ای از منابع دولت باید از محل مالیات تامین شود و این در شرایطی است که بنا به آمار 50 تا 70 درصد اقتصاد یا مالیات نمی دهند و یا فرار مالیاتی دارند، بنابراین اولین جایی که دولت به سراغ آن می‌رود بازار سرمایه است که شفافیت دارد.
خدارحمی با ابراز تاس نسبت به اینکه به بخشی که باید مشوق داده شود، جریمه تعلق می‌گیرد، افزود:در شرایطی که نتوانستیم سرمایه‌گذاران بومی را در کشور نگه داریم چه امیدی می توان به ورود سرمایه گذار خارجی داشت.
به گفته او به دلیل فشارهای موجود بسیاری از شرکت‌ها به دنبال خروج از بورس هستند.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: اگر اعتقاد بر این است که بازار سرمایه نباید وجود داشته باشد، به تدریج اقدام به جمع آوری این بازار کنند چرا که به نظر می رسد بسیاری از بخش‌ها از شفافیت گریزانند و و در بخش‌هایی از دولت ظاهرا اراده بر فعال نبودن بازار سرمایه است، و به نظر می رسد تمام تصمیمات اقتصادی دولت در وزارت اقتصاد گرفته نمی‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا