گزارش ایسنا از پروژه‌های منتظر سرمایه‌گذاران خارجی

نیاز مبرم میدان نفتی "درود" به افزایش ضریب بازیافت

نیاز مبرم میدان نفتی

میدان نفتی درود که در جزیره خارگ و در شمال غربی خلیج فارس واقع شده‌ است، از جمله میدان های نفتی توسعه یافته‌ای است که توسط شرکت نفت فلات قاره ایران در کنفرانس تهران و در چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شد تا این میدان نیز در نوبت انتظار سرمایه‌گذاران خارجی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حالی که حدود 16 سال از زمان امضای قرارداد طرح توسعه میدان درود در یکم مارچ 1999 (10 اسفند 1377) می‌گذرد که پس از تحویل بخش‌های تزریق آب و تولید نفت طی سال‌های گذشته و انجام مستمر عملیات تزریق گاز از خردادماه 1387، با وجود تاخیر زمانی در اجرای پروژه، تولید اضافه از میدان به طور کامل محقق نشده است.

قرارداد طرح توسعه میدان درود حدود 16 سال پیش امضا و مقرر شد که طی پنج سال شرکت توتال فرانسه نسبت به حفر 29 حلقه چاه و نصب تاسیسات تزریق آب، گاز و تاسیسات جانبی اقدام کند. پس از مدت اندکی الحاقیه‌ای به قرارداد اولیه وارد شد که مضمون الحاقیه بیشتر مربوط به کارهایی مانند اضافه‌ کردن واحد فرآورش نفت به ظرفیت 110 هزار بشکه در روز جهت مصرف سوخت تجهیزات بود. همچنین واحد شیرین‌سازی گاز به ظرفیت 35 میلیون فوت مکعب در روز از دیگر طرح‌های پروژه بوده است.

به این صورت عملیات شروع ازدیاد تولید نفت در فروردین سال 1381 و تزریق روزانه 270 هزار بشکه آب در مرداد ماه سال 1384 محقق شد. پس از آن با وجود این‌که بر اساس برنامه توافق شده با پیمانکار، قرار بوده که در تیرماه سال 1385 پس از شروع تزریق گاز در آن تاریخ، تحویل به بهره‌بردار یعنی شرکت نفت فلات قاره ایران انجام شود، ولی به دلیل مشکلات فنی در بخش تزریق گاز، این کار تا خرداد سال 1387 طول کشید. به‌طوری ‌که سرانجام از حدود اردیبهشت 1387 تزریق گاز به صورت مستمر ادامه پیدا کرد. همچنین قرار بود مطابق طرح اولیه و با سرویس قرار گرفتن کمپرسورهای تزریق گاز، روزانه 120 میلیون فوت مکعب گاز با فشار 410 بار به میدان تزریق شود. همچنین مقرر شده بود که پس از اجرایی‌شدن طرح تزریق گاز، یک پانچ لیست از اصلاحات مورد نیاز تهیه شود که حدود 200 مورد بوده و تا سال 1387 فقط دو تا سه مورد از آن باقی ‌مانده بود.

همچنین هدف اصلی از طرح توسعه میدان درود، تزریق همزمان آب و گاز بافشار 400 بار به میدانی با هشت میلیارد نفت درجا و ضریب بازیافت حدود 23 درصد بوده است که با این طرح تزریق، ضریب بازیافت به حدود 33 درصد رسید و به مقدار نفت درجا نیز حدود 800 میلیون بشکه افزوده شد و به حدود 2.5 میلیارد بشکه می‌رسد. اما به دلیل بهره‌برداری 33 ساله، یعنی از سال 1343 تا 1376 و همچنین عدم تزریق به موقع آب و گاز فقط 1.5 میلیارد بشکه نفت میدان درود قابل استحصال است. همچنین گاز تزریقی به میدان پیش از این سوزانده می شد که با این طرح قرار بود سالانه حدود 440 میلیون دلار از محل تزریق گاز صرفه‌جویی شود. در این باره، برنامه اولیه تولید اضافه از میدان درود معادل روزانه 90 هزار بشکه با نوسان پنج درصد بود که با محقق شدن تولید اضافی به حدود 66 هزار بشکه در روز، مطابق قرارداد با پیمانکار برخورد خواهد شد.

ناجی سعدونی، مدیرعامل وقت شرکت مهندسی و توسعه نفت، به عنوان کارفرمای پروژه میدان نفتی درود با اشاره به این‌که مشکل اساسی در طرح توسعه میدان درود، بخش تزریق گاز بود که پیمانکار دو سال پیش کمپرسور‌ها را راه انداخت، افزود: ولی پس از 70 ساعت کار با مشکل مواجه شد.

این مقام مسئول همچنین گفته بود که "با رفع اشکالات، این سیستم امسال وارد مدار فعالیت و به بهره‌بردار تحویل شده است".

مدیرعامل وقت شرکت مهندسی و توسعه نفت همچنین با تاکید بر این‌که تاخیرهای ایجاد شده در بخش تحویل گاز به طور کامل و بر اساس قرارداد در نظر گرفته و محاسبه می‌شود، افزوده بود که "به این ترتیب جرائم از محل پاداش‌ پیمانکار کسر می‌شود؛ اگرچه طرح جامع توسعه میدان صرفا پیش‌بینی بوده و ممکن است زمان‌بندی کمی انحراف داشته باشد که محاسبه می شود".

از طرف دیگر مهدی بازرگان - مدیرعامل قبلی شرکت مهندسی و توسعه نفت - در فروردین ماه سال 1387 در باره دو مشکل میدان درود بیان کرده بود که " بر اساس قرارداد، باید تولید نفت در میدان به روزانه حدود 85 هزار بشکه می‌رسید که با وجود اجرای همه تعهدات توسط پیمانکار و انجام اصول طرح جامع میدان، در نهایت تولید به حدود 45 هزار بشکه در روز رسید".

وی افزوده بود که "بنابراین چون بر اساس قرارداد، امکان تحویل میدان در این حد نیز وجود دارد، تصمیم به تحویل‌گیری گرفتیم، ولی از آنجا که پیمانکار نتوانسته به هدف تولید برسد، جریمه سنگین برای آن‌ها اعمال می‌شود؛ یعنی به ازای هر مقدار که از هدف تولید کسر شده باشد، مقداری جریمه به پاداش متعلق اعمال می‌شود".

این درحالی بود که محمود زیرکچیان‌زاده، مدیرعامل وقت شرکت نفت فلات قاره ایران، تولید نفت از مجموع میدان درود را حدود 140 هزار بشکه در روز اعلام کرده بود.

اما در نهایت و در روز هشتم آذرماه سال جاری و در چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی و گازی ایران (IPC)، میدان نفتی توسعه یافته درود در کنار میدان های نفتی سلمان، فروزان، سروش، نوروز و میدان‌های گازی فرزاد A و بلال، توسط رئیس مهندسی مخازن مطالعاتی شرکت نفت فلات قاره ایران به سرمایه گذاران خارجی معرفی شد.

محمد محمدی فرد با اشاره به اینکه میدان نفتی درود از جمله میدان های شرکت نفت فلات قاره ایران برای جذب سرمایه گذاری است، افزوده بود که "شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان نخستین شرکت که در سطح کشور طرح های تزریق آب، استفاده از ESP در چاه ها و فرازآوری با گاز را مورد استفاده قرار داد، در طرح های ازدیاد برداشت پیشرو است و انتظار دارد افزایش ضریب بازیافت در میدان‌های معرفی شده نیز با جدیت پیگیری شود".

به گزارش ایسنا، میدان نفتی درود در جزیره خارگ و در شمال غربی خلیج فارس واقع شده‌ است. این میدان نفتی در منطقه‌ای با گسترش تقریبی ۵ کیلومتر مربع در ۲۵ کیلومتر مربع در حوزه جزیره خارگ و شمال غربی خلیج فارس واقع شده و یکی از بزرگ ترین میدان‌های نفتی ایران به شمار می‌رود. از ۴۰ سال گذشته تاکنون دو مرحله توسعه‌ای در این میدان نفتی انجام شده و هم اکنون نیز مرحله سوم توسعه میدان درود نزدیک به پایان است.

ظرفیت مخزن درود حدود 7.6 میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود که به علت بهره‌برداری ۳۳ ساله (از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۷۶) و عدم تزریق به موقع آب و گاز با حفظ روند تولید در گذشته 1.5 میلیارد بشکه آن قابل استحصال بود، اما با آغاز فعالیت‌های توسعه‌ای در این میدان از سال ۱۳۷۹ این میزان قرار است به 2.5 میلیارد بشکه افزایش یابد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا