گزارش روز؛

شیرینی قندی ها برای سهامداران باقی ماند

شیرینی قندی ها برای سهامداران باقی ماند

گروه قند و شکر که روز های گذشته مورد اقبال خریداران بازار قرار گرفته بود کلیه نمادهای این گروه معاملات خود را با افزایش قیمت 5 درصدی به پایان رساندند.

 


بورس در ابتدای امروز در بسیاری از گروه ها در محدوده قیمتی آخرین معاملات روز چهارشنبه کار خود را آغاز کرد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری مهرآفرین، لحظات ابتدایی وقت معامله گران به ارزیابی خریداران و فروشندگان از یکدیگر سپری شد و پس از آن همانگونه که انتظار می رفت به تدریج شاهد اقبال بازار به نمادهای کوچک و تشکیل صف خرید برای برخی از این نمادها از جمله قاسم ، فلوله ، چفیبر ، پتایر، حکمت و … بودیم . از دیگر نمادها سبز رنگ نیمه اول وقت بازار می توان به نمادهای قندی اشاره کرد که علی رغم انتشار اخبار نه چندان مطلوب از برخی نمادهای این گروه ، در محدوده ۳ تا ۵ درصد مثبت دامنه نوسان روزانه در حال معامله بودند . نمادهای بزرگ بازار همانند روز چهارشنبه وضعیت متعادلی را شاهد بودند. وضعیت بازار در نیمه دوم وقت، تغییر خاصی نسبت به نیمه اول نداشته و تنها حجم معاملات با کاهش نسبی مواجه شد . همچنین نمادهای غذایی نیز از اواسط وقت در پی افزایش حجم تقاضا تا محدوده مثبت کامل دامنه نوسان روزانه افزایش قیمت را تجربه کردند.

در گروه بانکی سهام بانک حکمت با توجه به خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و عملیاتی شدن آن تا پایان سال و همچنین کسب مجوز صرافی و لیزینگ این بانک باعث شد که نماد این شرکت با استقبال خریداران مواجه شود. در حالی که دیگر نمادهای این گروه بصورت متعادل و منفی مورد معامله قرار گرفتند بطوریکه نمادهای حکمت، وپست ،وکار، وسینا و وتجارت با افزایش قیمت و در مقابل نماد های ونوین، سمایه ، وپارس ، وبملت، و وگردش با کاهش قیمت روبرو شدند.

در گروه ساختمانی با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی جهت خروج صنعت ساختمان از رکود نرخ وام مسکن را تا ۸۰ میلیون تومان افزایش داده است با این حال شاهد معاملات کم حجم در این گروه بودیم بطوریکه بجز نماد های کرمان، ثعمرا ، ثرود ، ثشاهد و ثاژن که با افزایش تقاضا و افزایش قیمت روبرو شدند بقیه نماد های این گروه با معاملات کم حجم و در محدوده منفی مورد معامله قرار گرفتند.

در گروه پتروشیمی ها با توجه به اظهار نظر کارشناسان، پس از افت قیمت نفت، درآمد صنعت پتروشیمی ۲۰ درصد کاهش یافته است و کاهش قیمت نفت پس از چند ماه تاثیر خود را بر صنعت پتروشیمی و سایر صنایع می گذارد.

از طرفی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از نهایی شدن تعیین فرمول قیمت خوراک پتروشیمی خبر داد در حالیکه وزیر نفت نیز هفته گذشته تاکید کرد در انتظار ابلاغ فرمول نهایی از سوی معاون اول رییس‌جمهور است.

نماد های این گروه امروز را نیز بصورت متعادل و منفی پشت سر گذاشتند بطوریکه نمادهای شفارس، پترول، شکلر، و پاکشو با افزایش قیمت و نماد های شخارک ، شپارس، شپلی ، فارس، شپترو، شدوص ، تاپیکو ، پارسان و شاراک با کاهش قیمت روبرو شدند.

در گروه فرآورده های نفتی ،کک و سوخت هسته ای در پی اعلام غیر منتظره کاهش ذخایر نفت خام آمریکا در آستانه تعطیلات سال نو میلادی ، روند افزایش بهای نفت در بازار آسیا ادامه یافت و هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا به قیمت 38 دلار و 12 سنت معامله شد. این تغییر روند تا حدودی به تصمیم آمریکا برای لغو ممنوعیت 40 ساله صادرات نفت خام این کشور ناشی میشود.

توقف نماد شاوان در گروه پالایشی منجر به کاهش قیمت سهام ، اکثر نمادهای این گروه تا حاشیه ۵ درصد منفی شده است ، شرانل تنها نماد متعادل و مثبت این گروه بود که معاملاتش در حاشیه قیمتی صفر تابلو دنبال می شد. نمادهای شسپا، شنفت، شبهرن، شبریز، شیراز، شپنا ، شبندر و شتران نیز با کاهش قیمت اثر نزولی خود را بر شاخص گذاشتند .

گروه سیمانی که همانند روز های گذشته معاملات کم حجم و در قیمت های منفی را شاهد بود با کاهش قیمت تقریباً در تمام نماد های این گروه بکار خود پایان داد.

گروه قند و شکر که روز های گذشته مورد اقبال خریداران بازار قرار گرفته بود کلیه نمادهای این گروه معاملات خود را با افزایش قیمت 5 درصدی به پایان رساندند.

در گروه خودرو با اجرایی شدن یک قانون جدید، خودروسازان و واردکنندگان خودرو تنها در صورتی مجاز به فروش محصولات به روش فروش فوری خواهند بود که تعهدات عقب افتاده‌ای(تعهداتی طبق قرارداد سررسید شده) در آن خودروها نداشته باشند. در این گروه بجز نماد های خاهن، خوساز ، خفنر ، خشرق بقیه نماد های این گروه در قیمت های منفی مورد معامله قرار گرفتند بطوری که بیشترین حجم فروش را نماد خکاوه بخود اختصاص داد.

در گروه فلزات اساسی، نماد تازه وارد فرابورسی کیمیا ، امروز معاملاتی متعادل داشت و در قیمت ۳،550 ریال به کار خود پایان داد . در همین گروه نیز نمادهای فلوله در قیمت ۱.۴۹۷ ریال و هرمز در قیمت ۱,۱۲۵ ریال ، بیشترین حجم تقاضا را به ترتیب با 5 و ۱۰ میلیون صف خرید در اختیار داشتند.

در گروه غذایی با توجه به واکنش وزارت جهاد به تعلل صنایع لبنی در افزایش 6 درصدی قیمت لبنیات ، سازمان حمایت برخورد کند اعلام کردند اگر این بارهم صنایع لبنی مصوبه دولت را اجرا نکنند باید سازمان حمایت در جهت صیانت از حکم خود وارد عمل شود و با این مساله برخورد قانونی کند.

در این گروه اکثر نماد ها در پایان معاملات با افزایش تقاضای خریداران مواجه و در نهایت با افزایش قیمت روبرو شده بطوریکه نماد های غفارس، غالبر ، غمارگ،غشان، غشاذر، غشصفا و غپینو با افزایش حداکثری قیمت بکار خود پایان دادند.

از سایر گروه ها می توان به صف خرید نماد قاسم پس از گزارش این شرکت در مورد فروش ساختمان قدیمی خیابان گرگان این شرکت و صف خرید نماد آکنتور پس از شفاف سازی این شرکت در خصوص تولید، تامین، بازاریایی و فروش صندوق های فروشگاهی ، که در حال حاضر در حال پیگیری و انجام فرایندهای لازم در خصوص عقد قراردادهای فروش تعدادی و ریالی صندوق های فروشگاهی مکانیزه برای سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ می باشد اشاره نمود.

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با ۱۶ واحد افزایش در رقم ۶۱۴۳۶ واحد جای گرفت . بیش از ۳۸% از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به ۴۷۰ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۸۷ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۲۶۵ هزار میلیارد تومان رسید .

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با افزایش اندک ۰.۸۹ واحد در رقم ۶۷۷ واحد جای گرفت . بیش از ۵۳ درصد از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به ۹۳ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۱۹ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسید .

بیشترین اثر مثبت بر رشد شاخص نیز توسط نمادهای معاملاتی حکشتی و فملی رقم خورد و در مقابل نمادهای معاملاتی فولاد ، شپنا ، پارسان ، شبندر و رمپنا با افت خود مانع رشد بیشتر شاخص بودند. در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت بانکها و موسسات اعتباری ، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا