روند کیفیت تولید خودروهای ایران چه تغییری کرد؟/پراید، رکورددار بی کیفیت ترین خودرو در 5 سال گذشته

روند کیفیت تولید خودروهای ایران چه تغییری کرد؟/پراید، رکورددار بی کیفیت ترین خودرو در 5 سال گذشته

اقتصاد > صنعت - صدای اقتصاد نوشت:براساس گزارش ارزشیابی خودروها، از سال 88 تا 92، میانگین نمره منفی خودورهای سواری کاهش پیدا کرده است. در حالی که سال88، میانگین نمره منفی گروه سواری 92.2 درصد بود، سال 92 به 47.4 درصد کاهش پیدا کرد.

کیفیت، تعداد تولید خودرو هرماه و هرسال توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بررسی و گزارش آن هم منتشر می شود. البته که الان چند وقتی می شود این شرکت، آمار درست و حسابی و به روز شده ای را منتشر نمی کند و در انتهای سال 94، هنوز آمار سال 93 را منتشر نکرده است. اما با نگاهی به آمار سال های 88 تا 92، مشخص است که تعداد خودروهای دارای کیفیت خیلی خوب افزایش یافته است، اما باز هم در تمام این سالها، تنها خودرویی که در قعر جدول خودروی بی کیفیت قرار دارد، سایپا 132X و سایپا 131X بوده است.

*سال 89، تنها 19 درصد از خودروهای سبک، در سطح کیفی خیلی خوب

در بررسی سال به سال تولید خودرو و کیفیت آن، اطلاعات مختلفی بدست می آید. براساس گزارش های سالیانه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در سال 89، 19 درصد از حجم تولید خودروهای گروه سبک در سطح کیفی خیلی خوب قرار گرفته اند که این میزان در گروه سنگین معادل 82 درصد از مجموع تولید بوده است. این در حالیست که سهم تولید خودورها با سطح کیفی خوب در این گروه به ترتیب 34 و 3 درصد بوده است. همچنین 35 و 15 درصد از تولیدات گروه های سبک و سنگین در سطح کیفی قابل قبول قرار داشته. در شرایطی که 12 درصد خودروهای سبک در سطح کیفی حداقل قابل قبول قرار دارند، هیچ خودروی سنگینی در این سطح کیفی تولید نشده است. به این ترتیب در سال 89، وضعیت کیفیت خودروهای سنگین، بهتر از خودورهای سبک بوده است و تنها حدود یک پنجم از خودروهای سواری در رتبه خیلی خوب قرار داشته اند.

جدول تعداد مدل خودورهای تولیدی به تفکیک سطوح کیفی در سال 89

گروه

بخش

خیلی خوب

خوب

قابل قبول

حداقل قابل قبول

سبک

سواری

17

9

4

1

وانت

-

1

3

6

سنگین

اتوبوس و مینی بوس

3

4

4

-

کامیون و کامیونت

11

11

5

-

در سال 89، کشف عیوب ایمنی و اساسی در تعداد 11 مدل خودرو منجر به 17 مورد رد محموله خودروهای تولیدی شده است. این خودروها شامل 3 مدل وانت، 7 مدل خودروی سواری و یک مدل مینی بوس است که 2 مدل از آنها در سطح کیفی خیلی خوب، 4 مدل در سطح کیفی خوب، 2 مدل در سطح کیفی قابل قبول و 3 مدل هم در طرح کیفی حداقل قابل قبول قرار داشتند. براساس این گزارش، مجموع تعداد خودروهای بازدید شده به دلیل رد محموله 4392 دستگاه است که در مقایسه با سال 88، تعداد 1560 دستگاه افزایش داشته است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا