مهم ترین عوامل مساله ساز در فضای کسب و کار ایران چیست؟

ضعیف ترین و بهترین عملکرد ایران در معیارهای شاخص رقابت پذیری

ضعیف ترین و بهترین عملکرد ایران در معیارهای شاخص رقابت پذیری

آخرین آمارهای مجمع جهانی اقتصاد گویای صعود 9 پله ای رتبه ایران به لحاظ توان رقابت پذیری در میان سایر کشورهای جهان است.

به گزارش صدای اقتصاد مجمع جهانی اقتصاد هر ساله کشورهای مختلف را از نظر میزان توان رقابت پذیری مورد ارزیابی قرار می دهد و از سال 2004 تاکنون به منظور سنجش عملکرد آنها، شاخص رقابت پذیری جهانی را محاسبه می کند. این شاخص از 12 رکن اصلی تشکیل شده است که با احتساب معیارهای فرعی، در مجموع می توان گفت؛ 119 معیار در محاسبه شاخص رقابت پذیری جهانی تعیین کننده هستند. مجمع جهانی اقتصاد، امتیاز کشورها را در هر یک از این معیارها بررسی می کند و به رتبه بندی آنها می پردازد. در این گزارش وضعیت ایران بر اساس آخرین گزارش این مجمع که در تاریخ نهم سپتامبر 2015 منتشر شده، مورد ارزیابی قرار گرفته است.

آخرین آمارهای مجمع جهانی اقتصاد گویای صعود 9 پله ای رتبه ایران به لحاظ توان رقابت پذیری در میان سایر کشورهای جهان است. بنابر گزارش جهانی رقابت پذیری 2015-2014 ایران در میان 144 کشور جهان رتبه 83 را به لحاظ شاخص رقابت پذیری کسب کرده و این رتبه 2016-2015 به 74 در میان 140 کشور جهان رسیده است. به هر یک از معیارهای شاخص رقابت پذیری امتیازی از 1 تا 7 تعلق می گیرد. امتیاز شاخص رقابت پذیری در ایران از سال 2012 روند نزولی داشته و سالانه 1 واحد از آن کاسته شده است. در سال 2015 این روند متوقف شده و امتیاز شاخص رقابت پذیری ایران با اندکی افزایش به مقداری معادل سال 2013 رسیده است. بالاترین امتیازات ایران در میان ارکان اصلی تعیین کننده، همچون سال گذشته مربوط به بهداشت و آموزش ابتدایی، اندازه بازار و محیط اقتصاد کلان بوده است.

بهبود امتیاز ایران در شاخص رقابت پذیری بیش از هر چیز ناشی از افزایش امتیاز در ارکان نهادها و موسسات، کارایی بازار نیروی کار و آمایش تکنولوژیکی بوده است. امتیاز ایران تنها در رکن توسعه بازار مالی تضعیف شده که به نظر می رسد ناشی از تنزل عملکرد ایران در بخش بازار بورس و حمایت های قانونی از وام گیرنده و وام دهنده بوده است. جدول 1، تغییرات امتیاز ایران در ارکان ده گانه رقابت پذیری نشان می دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا