مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت عنوان کرد:

5 راهبرد کلان صنعت پوشاک

5 راهبرد کلان صنعت پوشاک

طبق آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، سرانه هزینه پوشاک خانوار 1/5 میلیون تومان است و با احتساب 22/8 میلیون خانوار، ارزش بازار پوشاک ایران مبلغی حدود 11 میلیارد دلار است.

 همچنین ارزش تولیدات داخلی 300 هزار تنی، 4/5 میلیارد دلار است و در عین حال، سالانه رقمی حدود 2/5 میلیارد دلار پوشاک از طریق غیررسمی و غیرقانونی وارد کشور می‌شود. این در حالی است که آمار حاصل از صادرات پوشاک گمرک دنیا به ایران رقمی حدود 709 میلیون دلار برای 90 هزار تن پوشاک است که نشان‌دهنده ورود پوشاک ارزان خارج از فصل و با کیفیت نامناسب است. از سوی دیگر آمار‌ها حاکی از آن است که حدود یک میلیارد دلار از واردات همراه مسافر وارد کشور می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ،  بنا به گفته‌ مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارزش صادرات نساجی و پوشاک ما در 8 ماهه سال جاری 560 میلیون دلار بوده است. از این رو یکی از موضوعات مهم در صنعت نساجی و پوشاک، بحث قاچاق یا واردات غیررسمی است که به نظر می‌رسد مقابله با پدیده قاچاق نیازمند هماهنگی و همکاری همه‌جانبه کلیه بخش‌های دولتی و بخش خصوصی است تا ضمن هدایت واردات به سمت واردات رسمی و قانونی، برای تقویت تولید داخلی پوشاک نیز اقدام شود. در همین زمینه گلناز نصراللهی می‌گوید: کارگروه پوشاک برای توسعه صنعت پوشاک به دستور وزیر تشکیل شده است که 5 موضوع را به عنوان راهبردهای کلان در صنعت پوشاک مدنظر قرار داد. در این زمینه به گفت‌وگو با مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخته‌ایم.

 کارگروه سند راهبردی پوشاک تشکیل شد
این مقام مسوول وزارت صنعت با اشاره به اینکه در سال گذشته به دستور وزیر کارگروه پوشاک برای توسعه صنعت پوشاک تشکیل شد، بیان کرد: در واقع این کارگروه با نگاهی همه‌جانبه به تامین مواد اولیه و توجه به بازار صادرات با حضور تعدادی از صاحب‌نظران در صنعت پوشاک و ارگان‌های وابسته تشکیل شد. وی با بیان اینکه بعد از بحث و تبادل نظر اعضای کارگروه تدوین سند راهبردی پوشاک ضروری تشخیص داده شد، تصریح کرد: از این رو موضوع با شرح برنامه مشخص به دانشکده صنایع نساجی امیرکبیر به عنوان یکی از مراجع مهم در صنعت نساجی واگذار شد و درحال حاضر با تلاش این دانشگاه، تدوین سند به پایان رسیده است. نصراللهی در ادامه افزود: در این سند مقایسه صنعت و صادرات پوشاک کشور با کشورهای همسایه نشان می‌دهد که کشور ما متاسفانه به دلایل مختلف و باوجود داشتن مزیت‌های فراوان، بهره کافی از توسعه این صنعت نبرده است. نصراللهی به 5 موضوع به عنوان راهبردهای کلان در صنعت پوشاک اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌سازی و توسعه صادرات محور صنعت پوشاک و اتصال به زنجیره جهانی ارزش صنعت پوشاک، بهبود فضای کسب و کار در تولید، توزیع و عرضه پوشاک، برنامه‌ریزی در زمینه فعالیت در بخش‌های دارای ارزش افزوده، توانمند‌سازی ظرفیت‌های مد و طراحی و فعالیت‌های صنعتی و همچنین گسترش اشتغال مولد در بخش‌های مشاغل خانگی از جمله راهبردهای کلان مورد نظر در صنعت پوشاک است.

 ظرفیت تولید 300 هزار تنی
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در بخش ظرفیت‌سازی و توسعه صادرات، ظرفیت تولید در بخش پوشاک 300 هزار تن است، بیان کرد: این در حالی است که نیاز کشور به تولید پوشاک در حدود 450 تا 500 هزار تن است. در این بخش ایجاد شهرک‌های پوشاک با ویژگی‌های خاص که شامل واحدهای تولیدی صنعتی، مراکز خدماتی، مراکز توزیع، ایجاد مدارس مد و طراحی پیش‌بینی شده است. نصراللهی با تاکید بر اینکه ایجاد شهرک‌های پوشاک و واحدهای صنعتی بزرگ به معنای ایجاد مشکل برای صنایع کوچک نیست، بیان کرد: همزمان با ساماندهی این نوع واحدها نیز مدنظر است. ضمن اینکه اصولا با گسترش صنایع بزرگ در صنعت پوشاک همانند سایر کشورهای پیشرو امکان توسعه واحدهای کوچک نیز فراهم خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی دیگر از برنامه‌های مورد نظر در این سند را اصلاح بخش توزیع عنوان کرد و گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که در قسمت پوشاک نیز مانند تولید پارچه قسمت عمده‌یی از سود در بخش توزیع است که در صورت اعتقاد به توسعه صنعت پوشاک لازم است بازار توزیع اصلاح شود. وی توسعه برندینگ سیاست‌گذاری حمایت از توسعه فناوری و شرکت‌های خدمات فنی مهندسی و طراحی مشوق‌های مالیاتی و ایجاد صندوق ویژه توسعه صنعت پوشاک را از دیگر مواردی دانست که در طرح به آنها اشاره و راهکارهایی برای آن ارائه شده است.

 سهم 6 درصدی پوشاک از سبد خانوار
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین به تشکیل مراکز بین‌المللی طراحی و مد در کشور اشاره کرد و گفت: مد و طراحی در حال حاضر کلید اصلی تعیین ارزش افزوده در پوشاک است. طبق گزارشات بین‌المللی در حال حاضر در دنیا 145 میلیارد قطعه پوشاک به وزن

43 میلیون تن به ارزش 1200 میلیارد دلار تولید می‌شود. بخش قابل توجهی از ارزش افزوده پوشاک متعلق به بخش طراحی و مد است که در حال حاضر به عنوان صنعت مد مطرح است. نصراللهی سهم هزینه پوشاک از کل سبد خانوار را 6/4 درصد عنوان کرد وگفت: این در حالی است که در سال‌های قبل این رقم 7 تا 8 درصد بوده است، که در صورت بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها دستیابی به این ارقام ممکن خواهد بود. از این رو پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار پوشاک ایران در سال‌های آینده به 20 میلیارد دلار افرایش یابد.

 تولید نساجی افزایش نیافت
نصراللهی همچنین با اشاره به نتایج 8 ماهه 1394، گفت: آمار تولیدات محصولات منتخب صنایع نساجی طی 6 ماهه اول سال جاری تقریبا معادل و در برخی موارد اندکی بیشتر از تولیدات در مدت مشابه سال قبل است و تنها تولید الیاف اکریلیک در مدت مذکور در قیاس با سال ماقبل آن 46درصد کاهش داشته است که عمدتا به دلیل عدم تامین ارز به موقع و مکفی جهت واردات مواد اولیه آنکه کاملا وارداتی بوده و تولید داخل ندارد و مراتب به‌طور مستمر از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری است. وی به میزان صادرات محصولات صنایع نساجی و پوشاک بدون احتساب فرش دستباف در 8 ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: میزان صادرات در این حوزه در قیاس با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 14درصد و به لحاظ ارزشی 8 درصد کاهش داشته است.

 جزئیات آمار واردات 8 ماهه پوشاک
نصراللهی گفت: واردات محصولات صنایع نساجی و پوشاک در 8 ماهه سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 8درصد و به لحاظ ارزشی 16درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات موثری که برای مدیریت واردات و اصلاحات نظام تعرفه‌یی صورت گرفته است، میزان واردات به تفکیک محصولات مهم در 8 ماهه سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته به این شرح است؛ واردات انواع نخ به لحاظ وزنی 8 درصد و به لحاظ ارزشی 7درصد کاهش داشته است. واردات انواع پارچه (صرفا نساجی و غیر صنعتی) به لحاظ وزنی 32درصد و به لحاظ ارزشی 28درصد کاهش داشته است. همچنین واردات فرش ماشینی به لحاظ وزنی 27درصد و به لحاظ ارزشی 30درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر واردات انواع کفش و اجزای آن به لحاظ وزنی 24درصد و به لحاظ ارزشی 5 درصد کاهش داشته است. از طرفی واردات انواع پوشاک به لحاظ وزنی 91درصد و به لحاظ ارزشی 120 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات موثری که در راستای جلوگیری از ورود کالای قاچاق و ساماندهی عرضه پوشاک در حال انجام است،

افزایش آن منطقی است که به سمت واردات از مسیر‌های قانونی سوق پیدا کرد، هر چند همچنان حجم قاچاق به مراتب بسیار بالا است. نصراللهی گفت: میزان واردات انواع پتو به لحاظ وزنی 47درصد و به لحاظ ارزشی 87 درصد افزایش داشته است و با توجه به بخشنامه جلوگیری از ورود کالای قاچاق پتو افزایش واردات از مسیرهای قانونی منطقی است ولی در مورد پتو نیز همچنان حجم قاچاق به مراتب بسیار بالاست.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا