معاون وزیر اقتصاد خبر داد:

خط اعتباری ۵ میلیارددلاری آلمان / شل بدهی ۳ میلیارد دلاری را می‌دهد

خط اعتباری ۵ میلیارددلاری آلمان / شل بدهی ۳ میلیارد دلاری را می‌دهد

معاون وزیراقتصادبا اشاره به ایجاد خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری از سوی موسسه هرمس آلمان، گفت: شرکت شل انگلیس بدهی ۳ میلیارد دلاری خود را به زودی می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد خزاعی با اشاره رفت و آمد هیات‌های تجاری خارجی به کشور به فارس گفت:اخیرا مذاکراتی میان مسئولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با مسئولان وزارت مالیه کشور روسیه انجام و مقرر شد یک بانک مطرح روسیه 2 میلیارد دلار خط اعتباری در اختیار ایران قرار دهد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: این خط اعتباری برای دو پروژه وزارت راه و نیرو بعد از نهایی شدن شرایط وام معرفی می‌شود.

* مذاکره برای تضمین خطوط اعتباری

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران با اشاره به توافق اولیه این سازمان با مؤسسه ضمانت دانمارک تصریح کرد: در این توافق مقرر شد این موسسه خطوط اعتباری ایران از مؤسسات مالی اروپایی را تضمین کند.

* رایزنی با موسسات تضمین اعتبار اروپایی

وی با اشاره به اقدامات کشور برای شرایط پساتحریم و جذب سرمایه خارجی عنوان کرد: در این راستا مذاکره و توافق با مؤسسات تضمین اعتبار مانند مؤسسه دانمارکی،‌ساچر ایتالیا، هرمس آلمان، یوکی‌ای‌اف انگلیس و امثال آن باید انجام شود تا بتوان منابع مالی از مؤسسات و بانک‌های بین‌المللی دریافت کرد.

خزاعی ادامه داد: این مؤسسات منابع مالی و خطوط اعتباری بانک‌های دنیا را پوشش ضمانتی می‌دهند، به طوری که خود آنها نسبت به فاینانس پروژه‌ها یا در قالب سرمایه‌گذاری وارد عمل می‌شوند.

* تسویه معوقات 500 میلیون دلاری به هرمس آلمان

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه طی یک ماه گذشته علاوه بر مؤسسه دانمارکی مذاکراتی از سوی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی با مؤسسه هرمس آلمان صورت گرفته است، گفت:‌ آخرین مذاکره هفته گذشته در مورد دو موضوع تسویه معوقات ما به موسسه هرمس و ایجاد خطوط اعتباری و تضمین آن صورت گرفت.

خزاعی افزود: در گذشته برخی وام‌ها از طریق این موسسه ضمانت شده بود، اما به دلیل تحریم‌ بانک‌های ایرانی پرداخت اقساط سررسید شده به بدهی معوق تبدیل شد.

وی تأکید کرد: توافق شده بیش از 500 میلیون دلار حداکثر ظرف یکسال و یا به محض رفع مشکل موجود خطوط انتقال پول معوقات مذکور تسویه شود.

* ایجاد خط اعتباری بیش از 5 میلیارد دلاری از سوی هرمس

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران با اعلام این خبر که مسئولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای تأمین مالی بالغ بر 5 میلیارد دلار با مؤسسه هرمس آلمان توافق کرده‌اند و قرار است این منابع طی 2 تا 3 سال آینده پرداخت شود.

* دستگاه‌های اجرایی طرح‌های خود را آماده کنند

به گفته خزاعی، برای استفاده از خطوط اعتباری توافق شده با هرمس آلمان یا خطوطی که در آینده پس از رفع تحریم‌ها انجام می‌شود، لازم است وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی که نیازمند منابع مالی برای اجرای پروژه‌های زیرساختی از قبیل حمل و نقل (هوایی، زمینی، دریایی)، انرژی، کشاورزی، مدیریت منابع آب و دیگر پروژه‌های مطالعه شده خود هستند، با در نظر گرفتن سهم منابع داخلی، نسبت به انجام مذاکرات فنی پروژه‌ها اقدام کنند.

وی یادآور شد:‌ در غیر این صورت خطوط اعتباری یا منابع توافق شده، بدون تقاضا و مشتری در بانک باقی خواهد ماند.

* اولویت با جذب سرمایه گذاری مستقیم است

معاون وزیر اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه ایران با هر شرایطی به دنبال جذب سرمایه خارجی نخواهد بود، بیان داشت:‌ به دنبال جذب سرمایه‌هایی هستیم که منجر به ایجاد و توسعه بازار رقابتی و صادراتی، توسعه زیرساخت‌ها، ورود تجهیزات و ماشین‌آلات فنی و انتقال دانش تخصصی شود.

وی ادامه داد: در تأمین منابع خارجی اولویت با سرمایه‌گذاری مستقیم است، زیرا بار تعهد بازپرداخت منابع، توسط کشور را کم کرده یا ندارد، اما برخی پروژه‌های زیرساختی بنا به دلایلی سرمایه‌گذار خارجی رغبتی برای حضور مستقیم ندارد، بنابراین به اجبار به سمت فاینانس خواهیم رفت.

*تامین منابع مالی برای تاسیس نیروگاه در استان فارس

خزاعی با اشاره به اینکه یک پروژه جدید در دست نهایی شدن توسط وزارت نیرو است، گفت: اعتبار این پروژه یک میلیارد دلار برای تأسیس نیروگاهی در استان فارس بوده و قرار است ضمانت‌های این اعتبار از سوی یکی از موسسات یک کشور اروپایی انجام شود.

* رایزنی برای افزایش اعتبار ایران در عرصه جهانی

این مقام مسئول یکی دیگر از نکات مورد تأکید و توجه در شرایط پساتحریم را فراهم ساختن زمینه ورود به بازارهای بین‌المللی دانست و افزود: رتبه اعتباری کشور در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه OECD، در پایین‌ترین درجه خود یعنی رتبه 7 قرار دارد، لذا باید با موسسات اعتبارسنجی جهانی به منظور ارتقاء رتبه اعتباری کشور رایزنی کرد.

وی خاطر نشان کرد: ایران پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی جذاب و خوبی برای دیگر کشورها دارد و به دنبال آن هستیم، بعد از رفع تحریم‌ها و برقراری نقل و انتقال پول، رتبه اعتباری کشور با مذاکرات بهبود یابد. اکنون نیز طی دو ماه گذشته رایزنی با مؤسسات مطرح بین‌المللی برای سنجش رتبه اعتباری فراهم شده و در این رابطه دستگاه‌های متعددی در کشور مسئول خواهند بود و همکاری‌ جمعی باید صورت گیرد و در حال حاضر مذاکرات مقدماتی از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال انجام است.

* شل طلب 3 میلیارد دلاری را پس رفع تحریم می‌پردازد

خزاعی یکی دیگر از کارهای انجام شده را مذاکره با خزانه‌داری انگلیس دانست و گفت:‌ در این مذاکرات روی ایفای تعهدات دولت انگلیس نسبت به مطالبه نزدیک به 3 میلیارد دلار از شرکت نفتی «شل» بحث شد و بر اساس اظهار نظر طرف مقابل، خزانه‌داری انگلیس پذیرفت که به محض برداشته شدن تحریم و نقل و انتقال مالی شرکت مذکور بدهی خود را به ایران پرداخت کند.

خزاعی کل بدهی‌های معوقه ایران به مؤسسات مالی جهانی را کمتر از رقم مطالبه از شرکت شل انگلیس دانست و تصریح کرد: این موضوع نشان دهنده آن است که ایران علیرغم شدیدترین تحریم‌های مالی و مراودات جهانی از درجه اعتبار و اهمیت بالایی برخوردار بوده، به طوری که بدهی معوق حتی کمتر از طلب ایران از یک شرکت خارجی است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا