در گفت‌وگو با ایسنا تشریح شد

آخرین تحولات از روابط تجاری ایران و لیتوانی

آخرین تحولات از روابط تجاری ایران و لیتوانی

رئیس شورای بازرگانی مشترک ایران و لیتوانی به تشریح آخرین وضعیت روابط تجاری ایران و لیتوانی پرداخت و از افزایش صادرات ایران به لیتوانی خبر داد.

مهرداد معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: در طول یک ماه گذشته معاون وزیر خارجه لیتوانی همراه با یک هیات اقتصادی به ایران آمدند و محور گفت‌وگوها در این دیدارها بسط و گسترش روابط اقتصادی ایران و لیتوانی به ویژه در زمینه روابط بین بانکی بود.

وی افزود: همچنین حدود 10 روز پیش رئیس اتاق بازرگانی لیتوانی با یک هیات اقتصادی 40 نفره در ایران حضور پیدا کردند. در این مذاکرات تفاهم نامه‌ای بین چهار- پنج شرکت لیتوانی به منظور همکاری و سرمایه‌گذاری با ایرانی‌ها در زمینه محصولات شیشه و مبلمان حاصل شد.

معتمدی با اشاره به جدیدترین اتفاق در روابط تجاری ایران و لیتوانی عنوان کرد: در حال حاضر مشغول مذاکره با وزارت صنعت و وزارت راه خودمان هستیم تا امتیازات متقابلی بین ایران و لیتوانی برقرار شود. به گونه‌ای که بر اساس این امتیاز متقابل، لیتوانیایی‌ها برای ورود کالای ایرانی 50 درصد هزینه بندری را تخفیف دهند و به طور متقابل ایران هم برای ورود کالاهای لیتوانی 50 درصد هزینه‌های بندری را تخفیف دهد. این اقدام در واقع مشوقی برای سایر کشورهای اروپایی است که کالاهایشان را از طریق لیتوانی به ایران صادر کنند.

رئیس شورای بازرگانی مشترک ایران و لیتوانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به آخرین وضعیت و آمار صادرات و واردات ایران و لیتوانی پرداخت و گفت: طی دو ماه گذشته صادرات ایران و لیتوانی 375 میلیون یورو بوده است، این در حالی است که حدود 4 ماه پیش صادرات ایران به لیتوانی کمتر از 180 میلیون یورو بود. همچنین واردات ایران از لیتوانی حدود 140 میلیون یورو در ماه‌های اخیر بوده است که رقم چندان قابل توجهی نیست.

معتمدی تصریح کرد: کالاهای ایرانی بسیار مورد اقبال لیتوانیایی‌ها قرار دارد و با توجه به موقعیت لیتوانی با ورود کالاهای ایرانی به این کشور، کشورهای دیگری از جمله اسلوونی و لتونی هم می‌توانند از کالاهای ایرانی بهره‌مند شوند.

وی همچنین عنوان کرد: اکنون در حال مذاکراتی برای جذب سرمایه خارجی به صورت دو طرفه هستیم. اینکه شرکت‌های بزرگ ما بتوانند در لیتوانی سرمایه‌گذاری کنند و به صورت متقابل شرکت‌های بزرگ لیتوانی در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم انجام دهند. اقدامی مورد اقبال لیتوانیایی‌ها خواهد بود و در این مقطع می‌تواند برای ایران سود بیشتری داشته باشد و بیشتر جذب سرمایه کند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا