رئیس سازمان دامپزشکی هشدار داد

افزایش 30 درصدی واکسیناسیون دامی با اعتبارات ناچیز

افزایش 30 درصدی واکسیناسیون دامی با اعتبارات ناچیز

رئیس سازمان دامپزشکی نسبت به شیوع بیماری‌های دامی مانند تب مالت و سل گاوی در کشور هشدار داد و گفت:علی رغم اینکه اعتبارات سازمان 30 درصد نیاز آن برای مبارزه با بیماری‌های خطرناکی مانند تب مالت و سل گاوی است‌، واکسیناسیون دامی علیه تب مالت 30 درصد افزایش یافته است.

مهدی خلج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت:اعتبارات سازمان دام پزشکی 30 درصد نیاز برای انجام وظایف حاکمیتی اش و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام است که علی رغم این کمبود اعتبارات سازمان از همه ظرفیت خود برای مبارزه با بیماری‌های سل گاوی و تب مالت انسانی (برسلوز ) استفاده می‌کند و براساس آمار و گزارش‌های موجود طی هشت ماهه امسال میزان واکسیناسیون علیه این بیماری‌ها 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: برای شناسایی و حذف دام های آلوده بایستی غرامت سنگینی بپردازیم و اگر در این زمینه هزینه نکنیم باعث می‌شود که این بیماری‌ها از طریق دام و راه‌های مانند شیر و غیره به انسان منتقل شود و کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود.

خلج ادامه داد:اگر برای مقابله با این بیماری‌ها در جمعیت دامی هزینه ناچیزی بپردازیم و اعتبارات بسیار کمی نسبت به اعتبارات بهداشتی و درمانی کشور در اختیار سازمان دامپزشکی قرار بگیرد نتیجه آن کاهش بیماران انسانی خواهد بود.

وی افزود: بر اساس اسناد بالادستی کشور و سیاست های کلان ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری بهداشت و پیشگیری مقدم بر درمان است و اگر در این زمینه به سازمان دامپزشکی بیشتر توجه شود در واقع در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری حرکت کرده‌ایم.

وی با اشاره به جلسه معاونین و مدیران ارشد جهاد کشاورزی با معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: در این جلسه مسائل و مشکلات بخش دامپزشکی کشور ازجمله هشدار شیوع تب مالت و نیاز این سازمان به اعتبارات بیشتر برای مقابله با این بیماری‌ها مطرح شد که امیدواریم مورد توجه مسئولان و دولت قرار بگیرد و بتوانیم کمک بیشتری دریافت کنیم.

خلج با اشاره به اینکه هیچ جایی در کشور بحران وجود ندارد و کانون‌های بیماری در مناطق مختلف پراکنده است که مبارزه با آن جریان دارد اعلام کرد: گرچه تولید واکسن از سوی موسسه رازی طی سال‌های گذشته به خوبی و با تلاش محققان این موسسه انجام شده است اما برای مقابله با بیماری‌هایی مانند تب مالت نیاز به کار و تحقیق بیشتری در موسسه واکسن و سرم سازی رازی وجود دارد تا بتوانیم اثربخشی و کیفیت این واکسن‌ها را ارتقا دهیم گرچه موسسه رازی طی سال‌های گذشته مانند گنجینه‌ای در خدمت کشور بوده و تلاش‌های بسیاری در این مجموعه صورت گرفته است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا