بازار آشفته نفتی پیش‌روی بودجه 95

نفت 40 دلاری بودجه در سخت‌ترین دوران پیش‌بینی قیمت نفت

نفت 40 دلاری بودجه در سخت‌ترین دوران پیش‌بینی قیمت نفت

در حالی که در لایحه بودجه سال آینده، درآمدهای نفتی 66 هزار میلیارد تومان با قیمت بشکه‌ای بین 35 تا 40 دلار در نظر گرفته شده، مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت معتقد است که شرایط فعلی سخت‌ترین دوران برای پیش‌بینی آینده قیمت نفت بوده و بازار را آشفته می‌داند.

سعید قوام‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در مورد این‌که آیا پیش‌بینی‌ها حاکی از امکان‌پذیر بودن صعود قیمت نفت تا 40 دلار است؟ اظهار کرد: با این بازار آشفته نفت و اطلاعات دست دوم و سومی که به دست ما می‌رسد پیش‌بینی قیمت نفت حتی برای امور بین‌الملل وزارت نفت نیز کار دشواری است.

وی درباره‌ی این‌که کدام یک از سناریوهای افزایش قیمت نفت یا کاهش شدید آن به زیر بشکه‌ای 20 دلار برای سال آینده محتمل‌تر است، تصریح کرد: به طور کلی با توجه به این‌که تجربه تاریخی نشان داده بودجه کشور دچار نوساناتی از جمله بالارفتن درآمد نفتی و یا پایین‌ آمدن آن می‌شود بنابراین در بودجه امسال نیز میانگینی تصور شده است.

قوام‌پور ادامه داد: اگرچه موسسات بین‌المللی حدود هفت تا هشت ماه گذشته پیش‌بینی‌هایی برای قیمت نفت در سال آینده میلادی داشته‌اند اما در هفته‌های اخیر با توجه به پایین آمدن شدید قیمت‌ها هر بشکه نفت خام باید این پیش‌بینی‌ها نیز بازنگری شود.

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها معمولا با توجه به میانگین سال قبل و احتمال افزایش تقاضا برآورد می‌شود که با احتمال صحت 60 تا 70 درصد اعلام می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که مسوول بودجه وزارت نفت نیز اطلاع دقیقی از قیمت پیشنهادی برای هر بشکه نفت در سال آینده اعلام نکرده است، افزود: بنابراین من ایده خاصی در مورد این‌که قیمت نفت در سال آینده به چه صورت خواهد بود ندارم و وقتی ایده خاصی نیز نباشد اطلاعات ارزشی نخواهد داشت.

قوام‌پور با اشاره به این‌که قیمت نفت در شرایط فعلی به سرعت تغییر می‌کند شرایط فعلی را سخت‌ترین دوران برای پیش‌بینی توصیف و اظهار کرد: برای متخصصان حوزه نفتی یعنی کسانی که دست‌اندرکار فروش هستند نیز پیش‌بینی قیمت نفت در شرایط فعلی بسیار کار مشکلی است.

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت عنوان کرد: برای آنکه اوضاع نفت را در آینده ببینیم لازم است به دو سال پیش بازگردیم زمانی که نفت از 50 دلار به 35 دلار رسید و این اتفاق ممکن است در سال آینده نیز بیفتد.

وی همچنین با اشاره به کاهش قیمت نفت و تاثیر آن در میزان تولید نفت گفت: از سوی دیگر جایی که تولید نفت گران تمام می‌شود تولید نفتی مثل شیل آمریکا نیز تا به حال کاهش یافته و در آینده نیز مطمئنا کمتر خواهد شد که این امر می‌تواند به عقب‌نشینی چنین کشورهایی در تولید و کاهش عرضه منجر شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا