تورم نوبرانه!

تورم نوبرانه!

با وجود اینکه دولت در کاهش تورم تا کنون موفق عمل کرده و در آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول نیز به این دستاورد دولت اشاره شده است، با این حال این کاهش تورم وقتی در سایه ای از رکود قرار می‌گیرد ارزش خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد‌.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه جهان صنعت امروز نوشت: با وجود اینکه دولت در کاهش تورم تا کنون موفق عمل کرده و در آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول نیز به این دستاورد دولت اشاره شده است، با این حال این کاهش تورم وقتی در سایه ای از رکود قرار می‌گیرد ارزش خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد‌ چرا‌که وقتی رشد و رونقی در اقتصاد وجود ندارد‌ و وقتی قدرت خریدی وجود ندارد، حتی تورم منفی هم چندان به درد کسی نمی‌خورد.

با این حال چندی پیش وزیر اقتصاد وعده تورم تک رقمی در دی‌ماه را داد و یک روز پس از آن، رییس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرد در همین ماه آذر، تورم نقطه به نقطه تک رقمی خواهد شد. این در حالی است که روز گذشته گزارش مرکز آمار درباره تورم آذر ماه منتشر شد که بر‌اساس این گزارش، تورم نقطه به نقطه در این ماه، با فاصله کمی از 10 درصد، روی 9/9 درصد قرار دارد و این اولین تورم نقطه به نقطه تک رقمی پس از ده ها ماه است.
در این حال اگرچه هنوز گزارش بانک مرکزی منتشر نشده است، با این حال چنانچه اتکای صحبت های رییس کل بانک مرکزی را به آماری که توسط نهاد خودش منتشر می‌شود، یعنی بانک مرکزی در نظر بگیریم و با توجه به اینکه تا کنون آماری که بانک مرکزی ارائه می‌داد ارقامی بالاتر از گزارش مرکز آمار را شامل می‌شد‌ بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که در گزارش بانک مرکزی که طی روز های آینده انتشار خواهد یافت تورم آذر همچنان دو رقمی است.
با این حال آنچه مشخص است این است که دولت در ادامه دستاورد‌های خود موفق به کاهش تورم شده است. با این حال در وهله اول اینکه این کاهش در جامعه محسوس نیست، اگرچه نسبت به زمانی که تورم 45 درصد بود اکنون قطعا شرایط معیشتی بهتری بر جامعه حاکم است.
مساله دیگری که در این باره مطرح می‌شود، این موضوع است که گرچه دولت نسبت به موفقیت خود در کاهش تورم مباهات می‌کند، اما تا زمانیکه در خروج از رکود و دستیابی به رشد اقتصاد موفقیتی کسب نکند، رساندن تورم به نقطه صفر هم به درد کسی نخواهد خورد.
تورم آذر به 12.6 درصد رسید
بر اساس این گزارش مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم آذرماه امسال به 12.6 درصد رسید که نسبت به ماه گذشته(13.1) کاهش داشته است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه تک رقمی شد و به 9.9 درصد رسید.
به گزارش جهان صنعت به نقل از مرکز آمار از گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری منتشر شده از سوی مرکز آمار، در آذرماه امسال براساس سال پایه 1390، شاخص کل عدد 22.6 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه گذشته، 1.2 درصد افزایش داشته است.
افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) 9.9 درصد است که نسبت به ماه گذشته (10.8) کاهش یافته است.
درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در 12 ماه منتهی به آذرماه امسال نیز نسبت به دوره مشابه سال گذشته12.6 درصد است که نسبت به آبان‌ماه (13.1) کاهش یافته است.
در این زمینه رییس‌جمهور روز گذشته در جمع مردم شهرری به آمار اعلام‌شده از سوی مرکز آمار اشاره کرد و گفت: تورمی که در آغاز تشکیل دولت یازدهم 45 درصد بود، امروز به کمتر از 10 درصد رسیده است.
روحانی گفت: ان‌شاءالله مسیر توسعه کشور را ادامه خواهیم داد و شاهد رشد اقتصادی قابل ملاحظه‌ای خواهیم بود و در سال آینده امید رشد پنج درصدی در اقتصاد ایران را داریم. 
رشد صنعت منفی است
در همین حال رییس مرکز آمار ایران با ابراز اینکه رشد اقتصادی سال 93 را اعلام نکردیم تا تشتت نشود، گفت: نرخ رشد اقتصادی شش ماهه نخست امسال حاکی از بحران نیست ولی رشد صنعت منفی است. طبق لایحه برنامه ششم هم آمار بانک مرکزی باید به تایید مرکز آمار برسد.
عادل آذر در پاسخ به این سوال که وضعیت رکود حاکم بر اقتصاد ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به تسنیم گفت‌: به‌عنوان رییس مرکز آمار باید با اعلام شاخص در این مورد صحبت کنم و فعلا عدد نرخ رشد اقتصادی شش ماه نخست سال 94 در اختیار است.
وی افزود: همان‌طور که نرخ رشد اقتصادی شش ماه نخست سال‌جاری قبلا اعلام شد، عدد اولیه یک درصد بود که تقریبا در حال نهایی شدن است. رشد در بخش صنعت منفی 1.2 بود که برای جمع‌بندی باید منتظر بمانیم که در شش ماه دوم امسال چه اتفاقی رخ خواهد داد.
رییس مرکز آمار ایران‌ با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توانم اظهار نظری در خصوص وضعیت اقتصادی کشور داشته باشم،‌ گفت: بیشتر موضوع رکود مربوط به صاحبان صنایع و صنعت است و در شش ماه نخست امسال در بخش کشاورزی رشد خوبی را در حدود شش درصد شاهد بودیم و در بخش خدمات هم رشد مثبت بود، اما در بخش صنعت شاهد رشد منفی بودیم.
آذر ادامه داد: باید منتظر بمانیم تا ببینیم وضعیت اقتصادی در شش ماه دوم سال چه خواهد شد، البته تحلیل‌های کارشناسان و صاحبان صنایع هم در جای خود ارزشمند است، اما ملاک ما برای تحلیل وضعیت عدد‌ها هستند و منتظر هستیم تا نرخ رشد اقتصاد شش ماهه دوم سال هم نهایی شود که آن را اعلام خواهیم کرد و می‌توان با توجه به آن نظر داد.
وی در پاسخ به این موضوع که چندی قبل چهار وزیر دولت در نامه‌ای به رییس جهمور اعلام کردند این رکود در حال تبدیل شدن به بحران است و همه صاحبنظران و نمایندگان مجلس هم بر این موضوع تاکید می‌کنند، گفت: چون رییس مرکز آمار ایران هستم، باید با عددهای واقعی صحبت کنم که عدد نرخ رشد اقتصادی شش ماه امسال این موضوع را نشان نمی‌دهد و نمی‌گوید. البته باید منتظر بمانیم و ببینیم نرخ رشد اقتصاد سال چه عددی خواهد شد.
رییس مرکز آمار ایران در پاسخ به این سوال ‌که چرا نرخ رشد اقتصادی سال 93 را اعلام نکردید در حالی که بانک مرکزی آن را مثبت سه درصد اعلام کرد و رییس‌جمهور هم به آن استناد کردند‌ و اینکه عدد بانک مرکزی را تایید می‌کنید، بیان کرد: واقعیت این است، برای اینکه تشتت در مردم ایجاد نکنیم، آن را اعلام نکردیم.
آذر افزود: واقعیت این بود که بانک مرکزی نرخ رشد اقتصاد سال 93 را زودتر از ما تولید کرد و توسط رییس‌جمهور و سخنگوی دولت عدد آن اعلام شد و چون عددی که ما به دست آورده بودیم به عدد بانک مرکزی نزدیک بود، دیگر نرخ رشد اقتصادی را که به دست‌آورده بودیم، اعلام نکردیم.
وی اضافه کرد: دولت به ما دستور داد که به‌عنوان مرجع رسمی آمار، از آن زمان به بعد هم نرخ تورم و هم نرخ رشد اقتصادی را اعلام کنیم که مرکز آمار این اقدام را انجام داد و نرخ رشد شش ماهه 94 را اعلام کردیم و نرخ تورم را هم ماهانه روی پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز منتشر می‌کنیم.
رییس مرکز آمار ایران در پاسخ به این سوال که عدد نرخ رشد اقتصادی سال گذشته چند است، گفت: نرخ رشد اقتصادی که به دست آوردیم مثبت است و در حدود همان عدد و نرخی است که بانک مرکزی اعلام کرد. البته مرکز آمار هم نرخ رشد اقتصادی امسال را اعلام خواهد کرد.
آمار بانک مرکزی باید توسط مرکز آمار تایید شود
عادل‌ آذر در مورد اینکه در لایحه برنامه ششم پیشنهاد شده بانک مرکزی هم به‌عنوان مرجع رسمی آمار تعیین شود، گفت: نه؛ این‌گونه نیست و فقط بحث آمارهای تخصصی است. براساس بند «الف» ماده «54» لایحه مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور مثل نرخ تورم، رشد اقتصادی، بیکاری و... مرکز آمار ایران است.
وی تصریح کرد: در بند «ج» ماده «54» آورده شده است که دستگاه‌های تخصصی، می‌توانند آمارهای تخصصی خود را با نظارت مرکز آمار ایران تهیه و منتشر کنند، البته دستگاه‌های تخصصی باید استانداردهای مصوب شورای عالی آمار را که دبیرخانه آن مرکز آمار ایران است، رعایت کنند.
رییس مرکز آمار با تاکید بر اینکه دستگاه‌های تخصصی می‌توانند آمارهای تخصصی را به‌عنوان آمار رسمی اعلام کنند، اظهار داشت: این موضوع مطلوب ما هم است و بانک مرکزی می‌تواند آمارهای پولی و بانکی، نقدینگی و هر آمار دیگر از جمله واردات و صادرات را اعلام کند، اما باید چارچوب و ضوابط شورای عالی آمار و تعاریف و مفاهیم مرکز آمار را رعایت کنند.
عادل آذر گفت: دستگاه‌های تخصصی مانند بانک مرکزی، وزارت بهداشت و درمان، وزارت راه و شهرسازی، سازمان بهزیستی و... می‌توانند آمارهای تخصصی را اعلام کنند اما باید چارچوب، ضوابط و فهرست‌های نظارتی ما را رعایت کنند و مرکز آمار هم بر آمار آنها مهرتایید بزند.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا