واکنش وزارت خارجه ایران به تلاش آمریکا برای مصادره اموال بانک مرکزی

احکام دادگاه‌های آمریکا هیچ اعتباری ندارد/در صورت دستبرد به اموال ایران آمریکا مسئول پرداخت غرامت است

احکام دادگاه‌های آمریکا هیچ اعتباری ندارد/در صورت دستبرد به اموال ایران آمریکا مسئول پرداخت غرامت است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به تلاشهای جاری در آمریکا جهت مصادره اموال بانک مرکزی ایران واکنش نشان داد و گفت آمریکا نشان داده اقدامات خصمانه آن علیه ایران با تأثیرپذیری از محافل صهیونیستی تداوم دارد.

به گزارش حوزه سیاست خارجه خبرگزاری تسنیم، حسین جابر انصاری سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاران رسانه‌های گروهی درباره تلاش‌های جاری در ایالات متحده آمریکا جهت مصادره برخی از اموال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: سالهاست که دستگاه قضایی آمریکا با حمایت دولت و کنگره آن کشور، ضمن نقض مبانی اولیه حقوق بین الملل و با استناد به اتهامات واهی و بی‌اساس، اقدام به صدور و اجرای آرای غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران می‌کند. تلاش اخیر در دیوان عالی آمریکا برای مصادره اموال جمهوری اسلامی ایران، مرحله نهایی دعوای طرح شده از سال 86 در محاکم مختلف آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است که به‌خلاف اصول مسلم حقوق بین الملل بوده و هیچ اعتبار حقوقی ندارد.

وی افزود: برخی دادگاه‌های آمریکا عدالت و قانون را به‌سخره گرفته و در سالیان اخیر، جمهوری اسلامی ایران را به پرداخت غرامت به قربانیان حوادثی محکوم کرده‌اند که ناشی از اقدامات تروریستی اتباع شناخته شده کشورهای متحد آمریکا بوده است. احکام این دادگاه‌ها هیچ اعتبار قانونی ندارد و جمهوری اسلامی ایران به‌صراحت اعلام می‌کند این احکام غیرمنطبق با مبانی حقوقی و بین المللی، هیچ‌گونه حقی برای اتباع ایالات متحده ایجاد نکرده و در صورت دستبرد به اموال جمهوری اسلامی ایران و نهادها و اتباع آن، دولت آمریکا مسئولیت جبران خسارت و پرداخت غرامت را به‌عهده دارد.

جابر انصاری گفت: دولت ایالات متحده نشان داده است که اقدامات خصمانه‌اش علیه ایران، بدون توجه به واقعیات و با تأثیرپذیری از محافل صهیونیستی تداوم داشته و نشانه‌هایی از تلاش در جهت درک و بهره برداری از شرایط و کاهش بی‌اعتمادی شدید دولت و ملت ایران نسبت به سیاست‌های آمریکا دیده نمی‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این اقدام و اقدامات مشابه قبلی دادگاههای ایالات متحده، بر اساس اتهامات واهی حمایت از تروریسم انجام شده و ارتباطی با موضوع هسته‌ای ندارد؛ اما این امر رافع مسئولیت ایالات متحده بر اساس مقررات کلی حقوق بین الملل و روابط بین الملل نیست. از این رو جمهوری اسلامی ایران دولت آمریکا را مسئول پرداخت کلیه خسارات وارده به جمهوری اسلامی ایران و اتباعش در این موضوعات می‌داند و از همه ابزارهای قانونی برای تأدیه حقوق کشور استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام/*

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا